"Büyük Patlama Teorisi'nin Babası" ile Yapılan Filme Alınmış Tek Röportaj 60 Yıl Sonra Yeniden Keşfedildi
Bu, Büyük Patlama teorisini öne süren fizikçi ve Katolik rahip Georges Lemaître ile var olan, filme alınmış bilinen tek röportaj.

1931'de Büyük Patlama teorisini öne süren Katolik rahip ve fizikçi Georges Lemaître ile filme alınmış bilinen tek röportaj, Belçika televizyonunda yayınlandıktan yaklaşık 60 yıl sonra nihayet yeniden keşfedildi.

KU Leuven'de kozmolog ve teorik fizik profesörü olan Thomas Hertog, Belçika'nın Flamanca yayın kuruluşu VRT'ye "Bu röportaj bir cevher. Lemaître'nin bu röportajda ifade ettiği Büyük Patlama'nın ne olduğu ve ne olmadığı vizyonu çok büyüleyici ve çok derin." dedi.

Görüntülerin kısa bir klibi onlarca yıldır yaygın olarak bulunsa da, tam röportajın ilk yayınlandıktan kısa bir süre sonra kaybolduğu düşünülüyordu. Gerçekte, hiçbir yere gitmemişti - hala VRT arşivlerindeydi, sadece idari aksilik katmanlarının altına gizlenmişti.

VRT Arşivi'nden Kathleen Bertrem, VRT'ye "Maalesef, birkaç faktör nedeniyle röportaj keşfedilmedi: film levhası yanlış sınıflandırılmış ve Lemaître'nin adı yanlış yazılmış. Yayıncı kuruluşta, her film yayınlandıktan sonra bir film kartı aldı. Asli ve teknik veriler bu sayfaya not edildi ve ardından kataloğa eklendi. Bu şekilde film koleksiyonu aranabilir hale geldi.” dedi.

"Georges Lemaître ile bir yayın olsaydı, onu bu kağıt katalogda bulabilirdik." diye açıkladı. "Ancak kimse yanlış sınıflandırma ve yazım hatasını bilmiyordu, bu yüzden samanlıkta iğne aramak gibiydi."

Şimdi bulunan, orijinal olarak Fransızca ve Flamanca altyazılı olarak yürütülen röportaj, Enerji Bakanlığı Lawrence Berkeley Ulusal Laboratuvarı (Berkeley Laboratuvarı) ve Vatikan Gözlemevi'nden fizikçiler tarafından yazıya döküldü ve İngilizceye çevrildi.

Araştırmacılar, "Georges Lemaître inkar edilemez bir şekilde [20]. yüzyılın en önemli fizikçilerinden biri ve astronomi tarihinin önemli bir figürüdür. Georges Lemaître'nin çalışmaları hakkında konuştuğu bir video röportajı tarihi bir cevher. Bu nedenle, bu kaydı astronomi topluluğu ve genel olarak halk için mümkün olduğunca erişilebilir hale getirmeyi amaçlıyoruz.” diye yazıyor.

"Bildiğimiz kadarıyla, Georges Lemaître'nin var olan tek video röportajı." diye ekliyorlar.

Lemaître'nin Belçikalı gazeteci Jérôme Verhaeghe ile fikirlerini tartıştığı 20 dakikalık röportaj, ilk olarak 14 Şubat 1964'te yayınlandı - kozmik mikrodalga arka plan radyasyonunun keşfinin, onun teorisini kökenlerin en iyi açıklaması olarak doğrulamasından sadece üç ay önce.

Ancak bu çok önemli kesin delil olmadan, 1960'ların başındaki fizik hala Büyük Patlama teorisinin savunucuları ile rakip "Süredurum" teorisi - maddenin sürekli yaratılmasının genişleyen evrende sabit bir yoğunlukla sonuçlandığı fikri - arasında biraz bölünmüştü. İki kozmolojik model arasındaki karşıtlık, Lemaître'nin röportajda "işlerin bu şekilde çalıştığını hayal edemediğini" söyleyerek derinlemesine ele aldığı bir konudur.

“Süredurum ilkesi, Enerjinin Korunumu İlkesi ile çelişiyor gibi görünüyordu. Temelde fizikteki en güvenilir ve sağlam şeyle karşıtlık içinde." diyor röportajcıya. “[Ve] kendi adıma […] ben [bu statik çözüme] karşıyım, çünkü modern fiziğin evrende küresel yasalar, mutlak yasalar, Hoyle'un deyimiyle bir 'tasarım' anlamına gelecek, bir planı ima edecek yasalar olduğunu kabul etme eğilimi olduğunu düşünmüyorum.”

Böyle bir bakış açısı, günümüzün keskin bilim-din ayrımına alışkın olanlar için şaşırtıcı olabilir - ancak Lemaître, dini görüşlerinin bilimsel teorileriyle nasıl bir arada var olduğunu tartışmaktan çekinmiyor. Hertog, "Jestler, bazı tereddütler ve pek çok etkileyici yüz ifadesi dahil olmak üzere burada […] bunu kendi ağzından duymak çok özel. Her Şeyin Nedeni'nin düğümünü çözme ve hem bilimsel hem de dini veya felsefi bir atmosfer için alan yaratma şekli, yüceden başka bir şey değil." dedi.

Teknik olarak hala eksik olsa da - Verhaeghe tarafından sorulan ilk soru kesildi ve geriye yalnızca Lemaître'nin çekime başlamak için verdiği yanıt kaldı - röportajın keşfi yine de önemli ve değerli bir keşif.

Röportajın çevirisi üzerinde çalışan, Berkeley Lab'de bilim insanı Satya Gontcho A Gontcho, bir açıklamada, "Lemaître ve diğerleri bize evrenimizi anlama konusundaki mevcut çabalarımızın temelini oluşturan matematiksel çerçeveyi verdi." dedi.

Gontcho A Gontcho, "Şu anda birlikte çalıştığımız kozmoloji çerçevesini bulan tüm insanlardan, çalışmaları hakkında nasıl konuştuklarına dair çok az kayıt var. Değişimleri ve konuların nasıl tartışıldığını duymak... Zamana göz atmak gibi geliyor." dedi.