Bu, Süper Kütleli Bir Kara Deliğin Çevresindeki Foton Halkası
M87*'nin tarihi gözlemlerinde bir şeyler saklanıyordu.

Süper kütleli bir kara deliğin yoğun yerçekimi o kadar güçlüdür ki, olay ufkunun yakınında, fotonlar kaçmadan önce birden fazla kez yörüngede dönmek zorunda kalabilirler. Bu foton halkası olarak bilinir. M87* gözlemlerinin ardından araştırmacılar, soluk foton halkasının tarihi görüntünün içinde saklandığına inanıyorlardı. Şimdi, bir ekip bu inanılmaz şekli elde etti.

The Astrophysical Journal'da bildirildiği üzere, gök bilimciler foton halkasının parmak izini çıkarmak için yeni ve karmaşık bir algoritma kullandılar. Sadece bu da değil, ekip aynı zamanda bu süper kütleli kara delikten on binlerce ışık yılı uzanan göreceli jetin işaret edici ayak izini de ayırdı.

Harvard & Smithsonian Astrofizik Merkezi'nden bir ekip üyesi Dominic Pesce bir açıklamada, "Aldığımız yaklaşım, EHT verileri için özelleştirilmiş bir model oluşturmak için, bu kara deliklerin nasıl göründüğüne dair teorik anlayışımızdan yararlanmayı içeriyordu." dedi. "Bu model, yeniden oluşturulmuş görüntüyü en çok önemsediğimiz iki parçaya ayırıyor, böylece her iki parçayı da harmanlamak yerine ayrı ayrı inceleyebiliyoruz."

M87'nin merkezindeki süper kütleli kara deliğin görüntüsü.

Buluş kolay değildi. 2017'de Event Horizon Teleskobu (EHT), dünya çapındaki gözlemevlerini aynı anda kullandı ve onları Dünya boyutunda tek bir sanal teleskoba dönüştürdü. Bu, gök bilimcilerin Samanyolu'nun merkezinde yer alan M87 ve Sagittarius A* galaksisindeki süper kütleli kara deliğin etrafındaki karmaşık emisyonu görmelerini sağladı.

Yakın çevreden gelen emisyon, foton halkasından çok daha parlaktır ve bu da fark edilmeyi inanılmaz derecede zorlaştırır. Bununla birlikte, EHT, karmaşık verilerin bilgisayar analizine odaklanarak tasarlanmıştır ve ekibin foton halkasını orijinal gözlemlerden ayırmasına imkan verir.

Perimeter Enstitüsü ve Waterloo Üniversitesi'nde yardımcı öğretim üyesi baş yazar Avery Broderick, “Ateşböceklerini görmek için projektörü kapattık.” dedi. "Bir kara deliğin etrafındaki yerçekiminin temel bir imzasını çözmek için büyük bir şey yapabildik."

Buradaki çalışma, EHT'den alınan orijinal 2017 gözlemlerine dayanmaktadır. O zamandan beri, M87*, Sagittarius A* ve diğer birçok ilginç cismi gözlemlemek için çeşitli kampanyalar düzenlendi. Orijinal gözlemlerden ne kadar çok şey çıkarmanın mümkün olduğu göz önüne alındığında, yeni şeyler kozmostaki en uç cisimlerin bazılarına dair daha da fazla anlayış sağlayacaktır.