Bilinen Evrendeki En Ağır Yıldızın Şimdiye Kadarki En İyi Görüntüsü
Kütlesinin Güneşimizinkinin yaklaşık 200 katı olduğu tahmin ediliyor.

Gök bilimciler, insanların bildiği kadarıyla kozmosun en ağır yıldızı olan R136 yıldız kümesinin ve en ünlü sakini R136a1'in şimdiye kadarki en keskin görüntüsünü elde ettiler. Bu inanılmaz büyük kütleli cisim şimdi o kadar net bir şekilde görülüyor ki, ekip kütle tahminlerini hassaslaştırabildi ve bu sadece yıldızları anlamamız için değil, bir bütün olarak evreni anlamamız için de derin sonuçları olan bir şey.

The Astrophysical Journal'da yayınlanmak üzere kabul edilen çalışma, daha önce Güneş'in kütlesinin 320 katına kadar olduğu düşünülen bu cismin kütle tahminini 170 ila 230 güneş kütlesi aralığında tekrar inceliyor. Hâlâ rekor kıran bir cisim olsa da, bu gözlemler, aşırı büyük kütleli yıldızların belki de beklenenden çok daha nadir olduğunu düşündürüyor.

Baş yazar Dr. Venu Kalari bir açıklamada, "Sonuçlarımız bize şu anda bildiğimiz en büyük kütleli yıldızın daha önce düşündüğümüz kadar büyük olmadığını gösteriyor." dedi. "Bu, yıldız kütlelerinin üst sınırının da önceden düşünülenden daha küçük olabileceğini öne sürüyor."

Güneş gibi sıradan yıldızlar milyarlarca yıl yaşarken, büyük yıldızlar parlak bir şekilde yanar ve süpernovalarda genç yaşta ölür. Güneş'in 150 katından daha fazla kütleye sahip yıldızlar için özel bir tür süpernova gerçekleşmesi beklenir: Bir çift-kararsızlık süpernovasıyla sonlanırlar.

Bu olaylar o kadar yıkıcıdır ki, geride bir kara delik veya nötron yıldızı bırakmazlar. Tüm yıldız yok olur ve katmanları hidrojen ve helyumdan daha ağır elementlere dönüşerek evrene yayılır. Bugün buradayız çünkü geçmişteki devasa yıldızlar tam olarak bunu yaptı. Biz bu elementlerden oluşuyoruz. Diğer yıldızların kütlesi fazla tahmin edildiyse, çift-kararsızlık süpernovaları düşünülenden daha nadir olabilir ve bu da evrenin bugünkü haline nasıl geldiğine dair anlayışımız için çıkarımlara sahiptir.

Gözlemler, Uluslararası Gemini Gözlemevi'nin Gemini Güney teleskobunda yapıldı. Samanyolu'nun komşu galaksisi Büyük Macellan Bulutu'nda bulunan yıldız kümesini görmek için, İspanyolca tilki anlamına gelen, Zorro cihazı ve yeni bir teknik kullandılar. Zorro, kümedeki yıldızları tek tek görmelerine ve böylece kütledeki belirsizliği azaltmalarına izin verdi.

Comparison between the Zorro and Hubble Image

Zorro ve Hubble Görüntüsü Karşılaştırması.

Kalari, “Bu çalışmaya, Zorro'nun bu tür cisimleri ne kadar iyi gözlemleyebildiğini görmek için keşif amaçlı bir gözlem olarak başladık.” diye açıkladı. "Sonuçlarımızı yorumlarken dikkatli olmaya çağırırken, gözlemlerimiz en büyük kütleli yıldızların bir zamanlar düşünüldüğü kadar büyük olmayabileceğini gösteriyor."

Kullanılan tekniğe benek görüntüleme denir ve uyarlanabilir optiklerle birlikte Dünya atmosferinin bulanıklaştırma etkisini ortadan kaldırabilir. Yaklaşım, uzay teleskoplarının gözlemiyle kıyaslanabilir çözünürlük elde etmek için işlenen binlerce kısa pozlama gözlemi alarak çalışır.

Bu makalenin ortak yazarı ve Zorro'nun cihaz bilimcisi Ricardo Salinas, "Bu sonuç, doğru koşullar altında, sınırlarını zorlayan 8.1 metrelik bir teleskobun, açısal çözünürlük söz konusu olduğunda yalnızca Hubble Uzay Teleskobu'na değil, aynı zamanda James Webb Uzay Teleskobu'na da rakip olabileceğini gösteriyor." yorumunu yaptı. "Bu gözlem, benek görüntüleme kullanılarak mümkün olduğu düşünülenin sınırlarını zorluyor."