Bakteriler Sayesinde Süper Akışkan Üretildi
Fransa Université Paris-Sud ve Université P.M. Curie/Université Paris-Diderot üniversitelerinden bilim insanları normal sıvılara eklenebilecek belli başlı bakteri türleri sayesinde viskoziteyi düşürerek süper akışkan oluşturduğunu kanıtladı.

Physical Review Letters dergisinde yayınlanan araştırmada, ekip eski bir rheometreyi modifiye ederek, bakterilerin viskoziteyi nasıl değiştirdiğine ilişkin verileri ortaya koyuyorlar. Viskozite deyince sıvıların akışkanlığa karşı koyduğu direnç anlamına geliyor. Balla suyun akışkanlık farkı buna örnek verilebilir. Viskozite sıvı oluşturan bileşenlerin sürtünme etkilerinden kaynaklanıyor. Bilim insanları yıllardır sıvılardaki bir bakteri türünün viskoziteyi değiştirdiğinden şüpheleniyordu, fakat bunu kanıtlayamamıştı. İşte bunu kanıtlamak için araştırmacılar rheometreyi alarak (viskozite ölçme cihazı) , bilgisayara bağlanacak şekilde modifiye ettiler. Sonrasında su/besin karışımına E.Coli ekleyerek farklı dönüş hızlarında viskoziteyi takip ettiler. Cihaz bakterinin viskoziteyi giderek düşürdüğünü gösterdi. Daha fazla bakteri eklendiğinde, viskozite sıfır değer gösterirken, sonrasında eksiye geçti. Viskoziteye sahip olmayan akışkanlara, süper akışkanlar deniyor. E.Coli bakterisi ölünce viskozite aşağı yöndeki eğilimini durdurdu. Normalde modern cihazlar yüksek viskoziteyi ölçtüğünden, düşük viskoziteyi ölçen cihazlar eksi model oluyor. İşte araştırmacılar bu nedenle viskozimetreyi bilgisayara bağlayacak hale getirdi. Araştırmacılar bu sayede küçük rotorlara konulacak bakterilerin viskoziteyi düşürerek belki de ufak cihazlara güç verebilecek sistemler kurulabilir.