2052'de Dünya'ya Çarpacağı Düşünülen Tehditkar Gök Taşı Bizi Vurmayacak

Riskli olası çarpma listelerinin tepesine yakın bir yerde gezinen tehditkar bir gök taşı resmi olarak ekarte edildi. Başta 2052'de Dünya'ya çarpmasının imkan dahilinde olduğu düşünülse de, artık hepimiz rahat bir nefes alabiliriz.

50 metre genişliğindeki asteroit 2021 QM1, ilk olarak Ağustos 2021'de Arizona'daki Lemmon Dağı Gözlemevi tarafından tespit edildi. Buraya kadar her şey normal. Avrupa Uzay Ajansı'na (ESA) göre, iyi bir gözlemevi karanlık bir gökyüzünde bir gecede yaklaşık bir düzine Dünya'ya yakın cisim tespit edebilir.

Ancak rutin takipler daha az olumlu görünüyordu.

ESA'nın Gezegensel Savunma Başkanı Richard Moissl yaptığı açıklamada, "Bu erken gözlemler bize asteroitin yörüngesi hakkında daha fazla bilgi verdi ve sonra bunu geleceğe yansıttık." dedi. “Güneş etrafındaki gelecek yörüngelerini görebiliyorduk ve 2052'de Dünya'ya tehlikeli derecede yakın geçebilirdi. Asteroit ne kadar çok gözlemlenirse, risk o kadar büyük hale geldi.”

Bununla birlikte, elde edilen bilginin biraz endişe verici göründüğü anda, asteroitin yolu onu Dünya'dan bakıldığında Güneş'in yakınına getirdi ve yıldızımızın parlaklığı çevresindeki her şeyi gölgede bıraktığından gök taşını izlemeye devam etmeyi imkansızdı.

ESA'nın Dünya’ya Yakın Cisim Koordinasyon Merkezi'nden Marco Micheli, “Sadece beklemek zorundaydık.” dedi.

"Üstüne üstlük, 2021 QM1'in de şu anki yörüngesinde Dünya'dan uzaklaştığını biliyorduk - yani Güneş parlamasını geçtiği zaman tespit edilemeyecek kadar sönük olabilirdi."

Neyse ki, Avrupa Güney Gözlemevi'nin Çok Büyük Teleskobu (VLT), asteroit tekrar görünür hale gelir gelmez harekete geçmeye hazırdı - yine de tespit etmesi kolay olmadı.

ESO'dan Olivier Hainaut, "Daha da kötüsü, gökyüzünün Samanyolu'nun hemen arkada olduğu bir bölgesinden geçiyordu. Küçük, sönük, uzaklaşan asteroitimizin binlerce yıldızın bulunduğu bir fonda bulunması gerekti." dedi.

"Bunlar, şimdiye kadar yaptığımız en zorlu asteroit gözlemlerinden bazıları olacaktı."

Gerçekten de şimdiye kadar gözlemlenen en sönük asteroit oldu.

Gökbilimciler tarafından parlaklığı belirtmek için kullanılan ölçekte 27 kadir olan QM1, çıplak gözle görülebilen en sönük yıldızlardan 250 milyon kat daha sönüktü. Cisim ne kadar parlaksa, ölçek sayıca o kadar azalır. Karşılaştırma için, gökyüzündeki en parlak 10. yıldız olan Betelgeuse 0,42 ve Güneş -27'dir.

Asteroitin 24 Mayıs'taki görüntüleri, gökbilimcilerin riskli asteroidin yörüngesini düzenlemesine izin vererek 2052’deki çarpmayı ortadan kaldırdı ve onu yüksek risk listesinden çıkardı. Tabii daha 1.377 geriye kalan var.