Fare Beyni Uzaktan Kumanda ile Kontrol Edildi
Bilim insanları wireless (kablosuz) kumanda ile laboratuvar farelerinde nöral ağları değiştirmeyi başardı. Bu gelişme ile, test ögeleri kablolarla donanmadan ve hayvanlar üzerinde zarara yol açan, hasar verici prosedürlere gerek duymadan nöral stimülasyon (uyarı) etkilerini araştırmaları çok daha kolay bir hale gelmiş oldu.

İnsan saçının kalınlığından daha küçük bir implant (eklenti), beynin içine ilaç salınımı gerçekleştirerek ve beyindeki nöronları ışıklandırarak bilim insanlarının farenin yürüyeceği yolu belirlemelerini sağladı.

Sinirbilimciler şu ana kadar ilaçları beynin içine daha büyük tüpler aracılığıyla enjekte etmek ve  fotostimülasyonu (ışık ile uyarma) fiber optik kablolar aracılığıyla iletmek durumunda kalıyordu. Bu iki işlemde beyne zarar veren ve hayvanın doğal hareketlerini kısıtlamakla sonuçlanan ameliyatlar ve operasyonlar gerektiriyordu.

Washington University School of Medicine (Tıp Fakültesi) ve University of Illinois’den ortak bir ekip optofludic(optoakışkan) implant geliştirdi. Bu sayede, bilimcilerin beyine ilaç enjekte etmek amacıyla kullandığı metal tüpler ve kanallara nazaran, çok daha küçük bir beyin dokusuna zarar veren ve yok eden bir icat yapılmış oldu.

Gücünü çok küçük bir pilden karşılayan ve bu yüzden kablolara ihtiyaç duymayan cihaz, fare kafasına takılarak yerleştirildi. Testler sırasında kullanılan ilaçlar da cihazın üzerindeki minik rezervuarlarda (kapsül) dolduruldu.

Süren deneylerin birinde, fare beyninde motivasyon ve bağımlılık kontrolü sağlayan bölgelerine morfin gibi davranan bir ilacın verilmesiyle, farelerin yuvarlaklar çizerek yürümesi sağlandı.

Diğer deneylerde, bilim insanları optogenetik olarak bilinen tekniği kullanarak ( nöronları ışığa duyarlı olacak şekilde, fareler genetik olarak modifiye edildi) fare beynindeki nöronları minyatür LED’lerle uyardı. Denek farelerin, implant belirli hücrelere ışık uyarısı verecek şekilde yerleştirildikten sonra, kablo bağlantısı olmadan kafeslerinin bir kenarında durmaları sağlandı. Bu denekler, deney boyunca kontrol anteninden yaklaşık bir metre uzakta konumlandırılmıştı.

Araştırma geçtiğimiz hafta Cell dergisinde yayımlandı. Sonuçlara göre stres, depresyon, bağımlılık ve ağrı gibinörolojik hastalıkları tedavi edecek çok daha az hasar verici metotlar geliştirilebilecek.