"Tam Güneş Tutulmasında Yapmamanız Gereken Üç Şey "
İster bir orta çağ kahini, ister profesyonel bir gökbilimci olun ya da sadece hesap tablosundan uzaklaşmak için iyi bir nedene ihtiyacınız olsun, Ay'ın Güneş'i bu kadar mükemmel bir şekilde örtmesi tesadüfüne hayret etmek için birkaç saatliğine ortadan kaybolduğunuz için kimse sizi suçlayamaz. Ama bir dakika, günışığı. Dışarı çıkıp tutulmaya öylece bakabileceğini düşünmedin, değil mi?

Retinalarınızı güneşten yakmayın.

Çocukluğunuzdan beri Güneş'e bakmamanız konusunda uyarılırsınız. Ve bunun iyi bir nedeni var.

Her bir gözün iç arka duvarını kaplayan ışığa duyarlı hücreler, manzaradan gelen ortam ışığını odaklayan bir mercek ve göz bebeği sayesinde ışık enerjisini görme olarak yorumladığımız sinir sinyallerine dönüştürerek harika bir iş çıkarır.

Bazen, çok fazla ışığa maruz kaldıklarında, bu fotoreseptörlerin kimyasal reaksiyonları tükenir ve çevrelerindeki işlevsel hücreler omuz silkip boşluğu doldurmak için ellerinden geleni yaparken, bir renk karmaşasıyla baş başa kalırsınız.

Gözleriniz genellikle bununla başa çıkabilir. Başa çıkamadıkları şey ise ısıdır. Bilirsiniz, lazerlerle gelen türden bir ısı ve etkili bir şekilde sinir dokusu olan şey üzerine güneş radyasyonunu ışınlayan küçük büyüteçler.

Ve bu hücrelerin yakın zamanda yeniden büyümesini beklemeyin. Tıpkı beyin hücreleriniz gibi, bir kez yok olduklarında vücudunuz çok fazla yardım almadan onları yerine koymakta zorlanır.

İşte bunun yerine yapmanız gerekenler.

Ay'ın siluetinin Güneş'i yavaşça yutmasını izlemek için bir güneş gözlüğü yapın ve arada bir bakmadan gökyüzünü işaret ederek "Büyük kurt Güneş'i yiyor!" diye bağırın.

Ya da kötü bir tutulma gözlüğü alın. Yine de bunların gerçekten güvenli türden olduğundan ve gözlerinizi öldürecek sahte gözlükler olmadığından emin olun. Amerikan Astronomi Derneği bu konuda size yardımcı olacaktır.

Bilim yaparken araba kullanmayın

Toronto Üniversitesi'nden doktor Donald Redelmeier ve British Columbia Üniversitesi'nden John Staples, ABD'de 2017 yılında gerçekleşen güneş tutulması sırasında yollarda meydana gelen ölümlerle ilgili istatistikleri incelerken bir sapma fark ettiler.

Bu sadece küçük bir sapma da değildi. Tutulma sırasında ölümcül kazalar yaklaşık yüzde 30 oranında arttı.

Redelmeier ve Staples, "Mutlak anlamda bu, her 25 dakikada bir kazaya karışan fazladan bir kişi ve her 95 dakikada bir kazada fazladan bir ölüm anlamına geliyordu" diyor.

Bu artışın arkasında ne olduğunu kesin olarak söylemek mümkün olmasa da - eğer bir şey varsa - bir grup endişeli kahinin, meraklı astronomun ve sıkılmış ofis çalışanının, arkalarına yaslanıp Güneş'in Ay'ın arkasında kayboluşunu izlemek için mükemmel bir yer ararken otoyolda dikkat etmediklerini varsayabiliriz.

O yüzden bunu yapmayın. Belki de hiç araba kullanmayın.

Tutulma güzergâhının altında kalacak yer ayırtmanızı ve oraya erkenden gitmenizi önerebiliriz, ancak bunu henüz yapmadıysanız şansınız yok demektir.

Eğer araba kullanmanız gerekiyorsa, sakin olun. Ya da daha iyisi, güvenli bir yerde içeride kalın ve insanlığın geri kalanıyla birlikte canlı yayın olarak izleyin.

Teşekkürler NASA!

Bilimsel efsaneler başlatmayın

Bu karanlık anların, Evren'in daha derin bir düzeyde nasıl işlediğine dair birkaç şey öğrenmek için mükemmel bir fırsat sunduğundan da şüphe yok.

Örneğin, güneş tutulması sırasında bulut örtüsü dağılır, bu da gezegeni bir tür güneş kalkanıyla soğutmak istiyorsak bir uyarı görevi görmelidir.

Einstein'ın göreliliği, bir güneş tutulması gökyüzünü arka plandaki yıldız ışığının ölçülebileceği kadar kararttığında ilk kez test edilmiş oldu.

Helyum, 1868'de tutulmanın ortasında görülen güneş ışınları şeklinde yaydığı parlaklıkla keşfedildi.

Elbette hatalar olabilir. Hemen ertesi yıl gerçekleşen bir başka tutulmada, ABD'li astronomlar Charles Augustus Young ve William Harkness yeni bir element bulduklarına yemin ederek ona koronyum adını verdiler. Ne yazık ki sadece gerçekten çok sıcak demir olduğu ortaya çıktı. Vay canına!

Alman matematikçi Johannes Kepler 1605 yılında bir tutulma sırasında Ay'ı çevreleyen ışık koronasının Ay atmosferinden kırılan güneş ışığı olduğuna yemin etti. Tabii ki şimdi biliyoruz ki böyle bir şey gerçek anlamda mevcut değil.

Bilim ile uğraşmayın demiyoruz. Ancak gerçekten çığır açan bir şey gördüğünüzde hesaplarınızı iki kez kontrol ettiğinizden emin olun.

Ve son olarak, şaşkınlığınızı paylaşın

Güneş tutulmaları doğa kazalarıdır; Güneş'ten 400 kat daha küçük olan Ay'ın aynı zamanda gökyüzündeki o büyük füzyon topundan bize 400 kat daha yakın olduğu bir zamanda Dünya'da bulunmanın tesadüfi bir birleşimidir.

Bu, olayın ihtişamını anlamak için bir dakikamızı ayıramayacağımız anlamına gelmiyor.

Dışarı çıkın ve güvenli bir şekilde bakın. Hesap tablosundan uzaklaşın ve bir ya da beş fotoğraf çekin. Patronunuza biraz astronomi için dışarı çıkacağınızı söyleyin.

En önemlisi, muhteşem deneyiminizi bizimle e-posta yoluyla paylaşın veya Instagram hesabımıza doğrudan mesaj gönderin; çektiğiniz fotoğrafları dünyayla paylaşabiliriz.

Ve belki izlerken bir iki çığlık atarsınız. Biraz heyecanlandığınız için kimse sizi suçlamayacaktır.