0

Farklı fiziksel veya kimyasal olaylar için kullanılan terim ve açıklamalar her durumda her şeyi açıklamazlar. Bazı durumlarda, mesela güneşin saniyede kaybettiği kütle şu kadardır diye bir açıklama yapıldığı zaman, bu güneşin gerçekten kütle kaybettiğini değil, o kadar kütleye eşdeğer enerji kaybettiğini anlatmak içindir. (Yoksa gerçekten kütle kaybetmez) Yine, bir reaksiyonda açığa çıkan enerji toplamı sonucu "şu kadar kütle kaybedilmiştir" değil de "şu kadar kütleye eşdeğer enerji kaybedilmiştir" denmesi gerekir. Çünkü kaybedilen kütle ölçülemez ama açığa çıkan enerji ölçülebilir ve bu da kütleye çevrilip açıklama yapılır. Kütlenin kaynağı kuarklardır. Bir reaksiyonda kuark sayısı değişmez. Çeşnileri değişebilir. Zaten onlar devamlı olarak salınımlar yapıp çeşnilerini değiştirebilirler. Kuark sayısı değişmediğinde, kütlenin de değişmeyeceğini söyleyebilirim. Şöyle; Bir nötron tek başına bırakıldığında 15 dakika içinde genellikle bir proton ve bir elektrona bozunur. Arta kalan enerji yüksüz nötrino olarak uzaklaşır. Zaman geçer. Bir beyaz cüce nötron yıldızı aşamasına girer. Bu aşamada proton ve elektron daha önce nötrino tarafından götürülen enerjiye eşdeğer enerjiyi kütle baskısı yüzünden tekrar kazanır ve birleşip nötron oluştururlar. Şunu anlatmak istiyorum; Daha önce kütle kaybı denilen şey aslında kaybedilmemiştir. Sadece eşdeğer enerji sayesinde farklı bir elemente, görünüme dönüşmüştür. Kuark sayısı değişmedikçe "kütle kaybedilmiştir" denmesi bence hatalıdır. "Şu kadar kütleye eşdeğer enerji kaybedilmiştir" demek gerekir. Ama takdir sizindir. Hangi terimi istiyorsanız kullanabilirsiniz.