Bu Fotoğraf, NASA'nın Mars Lander Aracı Tarafından Dünya’ya Gönderilen Son Fotoğraf Olabilir

Yaklaşık 87 milyon kilometre uzaklıktaki bir Mars lav ovasının tozlu genişliğine bakan NASA'nın Mars Insight iniş aracı, kızıl gezegenin son görüntüsünü Dünya’ya göndermiş olabilir.

2019'un başlarında veri toplamaya başladığından bu yana araç, Mars'ın iç kısmına ilişkin anlayışımızda devrim yarattı. Şimdi, güneş panelleri tozla kaplı, gücü azalıyor ve Mars InSight'ın tamamen kapanması an meselesi.

NASA, Mayıs ayında InSight'ın bilim operasyonlarının yıl sonuna kadar durdurulacağını duyurdu. Ama şimdi acı gerçek ortaya çıkıyor ve başka bir Mars öncüsüne veda etmek zorunda kalacağız.

Bir tweet'te NASA, gücü büyük veri aktarımları için çok düşük olduğundan, muhtemelen InSight'tan gördüğümüz son görüntünün ne olduğunu paylaştı.

Curiosity ve Perseverance gibi Mars'ı keşfeden diğer robotik laboratuvarların aksine, InSight bir gezici değil. Arazi konuşlandırıldıktan sonra Mars'ta bir noktada, kraterli güney dağlık arazileri ile daha düz kuzey ovaları arasındaki sınırda oturdu. Orada, gezegensel aktiviteyi izlemek için tasarlanmış bir dizi aletle donatılmış olarak, Mars'ın uzun süredir varsaydığımız kadar ölü olmadığını keşfetti.

Bunun yerine, kızıl gezegenin içi sismik ve muhtemelen volkanik faaliyetlerle gümbürdüyor. Bu, birkaç nedenden dolayı inanılmaz bir bilgidir.

İlk olarak, tüm bu iç aktivite, Mars'ın içinde seken sismik akustik dalgalar üretir ve sismik uzmanlara, Mars'ın içyapısının ilk ayrıntılı haritasını oluşturmak için ihtiyaç duydukları bilgileri verir.

Aletleri ayrıca, bilim insanlarının taze kraterlere kadar izlediği Mars'a çarpan göktaşlarını tespit edecek kadar hassastır. Bu bilgi, bilim insanlarının Mars'ın etki geçmişini daha iyi anlamalarına yardımcı olabilir.

Ve volkanik aktivitenin bazı inanılmaz etkileri var. Mars çok soğuk ve atmosferi, yüzeyinde sıvı su birikemeyecek kadar ince, bu da bildiğimiz şekliyle yaşamın orada hayatta kalamayacağı anlamına geliyor.

Ancak Mars'ın içinde volkanik aktivite varsa, bu iç ısıtma, yer altı göllerinin donmasını engelleyebilir ve mikrobiyal yaşamın teorik olarak hayatta kalabileceği bir ortam sağlayabilir.

Bu nedenle, yalnızca 4 yıldan daha kısa bir süre çalışır durumda olmasına rağmen, InSight bize yüzeyde göründüğü gibi çorak, donmuş toz topundan çok farklı bir Mars olasılığını gösterdi.

NASA'nın Opportunity gezgini, 2019'da güneş panellerini kaplayan kalın toz tabakası sallanamadığında aynı kaderi yaşadı.

Neyse ki, diğer 2 gezici konusunda endişelenmemize gerek yok: Her iki gezici de plütonyumun radyoaktif bozunmasıyla çalışıyor ve vücutlarını ne kadar Mars tozu kaplarsa kaplasın, jeneratörleri bitene kadar çalışmaya devam edecek.

InSight henüz tamamen kapatılmadı. NASA, mümkün olduğu kadar uzun süre teması sürdürmeye devam edecek. Ancak iniş aracının, Mars'ın ıssız uzay sondası mezarlığında daha önce gelen emekli uzay aracına ve robotik kâşiflere katılacağı gün hızla yaklaşıyor.