• +1

Schrödinger'in kedisi deneyını 8.snıf bır cocugun anlayacagı dılden anlatabılırmısınız?

Fatih Akan 22 Nisan 2020
    Basitçe şöyle anlatayım; Bir gün okula gitmiyorsun. O gün seni okulda yok yazmış da olabilirler, görmezden gelip derse geldi de yazmış olabilirler. Okuldan bir arkadaşın "Seni yok yazdılar" ya da "Seni yok yazmadılar" diyene kadar yok yazılmış olmanla, yazılmamış olman ikisi de olabilecek mümkün durumlar. Basitçe.
    Mustafa Okat 22 Nisan 2020
    Bende 8e gidiyorum :D Bu kedi deneyini ben çift yarık deneyine benzetiyorum. Gözlemci olmadığında ışığın dalga mı yoksa fotonlardan mu oluştuğunu anlayamadığımız gibi kesinin ölü mü yoksa canlı mı olduğunu da kutuyu açmadan bilemeyiz. Fizikçiler iki farklı olasılığı da var gibi düşündüğünden hem canlı hem ölü diyorlar :D
    Türker Türksever 23 Nisan 2020
    Bu tanecik-dalga ikiliğinden kurtulmak için Einstein’in bulduğu şöyle bir yöntem var: ilk dönem genetik kod konusunda çaprazlamaları düşün: Oluşan çocuklardan birinin heterozigot döl olması ve ebeveynlerin birinin hasta olması koşulunda şöyle iki olasılık var: Aa(Baba)Xaa(Anne){Aa,Aa,aa,aa} ya da aa(baba)X Aa(anne){Aa,Aa,aa,aa} Ama anne ve baba bu iki olası durumda hem hasta hem taşıyıcı oluyor. Ama eğer bunlardan birinin genotipini bilirsen mesela annenin hasta olduğunu bilirsen mantıken babanın da taşıyıcı olduğunu anlarsın. Elektrotlarda tıpkı böyle: Evren’in iki ucunda elektron düşün: Dönüş yönleri ya saat yönüne ya da saat yönünün tersinedir. Ama eğer birini bilirsen anlarsın ki diğeri de tam tersi şekilde işliyor.
    Türker Türksever 23 Nisan 2020
    Dikkatli dinleyin,
    Parçacığa bir dalga eşlik eder düalite. Bu dalga tüm uzaya yayılmıştır. Her yerde olabilir. Şayet hiç kimse bu parçacığa bakmıyorsa o her yerdedir, fakat baktığınız anda .. işte burası çok önemli, bir foton göndermiş olursunuz ve fotonla etkileşime girer, dalga olmaktan çıkar ve parçacık olur.
    oktay eldem 25 Nisan 2020
  • +1
    @oktay eldem, "Şayet hiç kimse bu parçacığa bakmıyorsa o her yerdedir, fakat baktığınız anda .. işte burası çok önemli, bir foton göndermiş olursunuz ve fotonla etkileşime girer, dalga olmaktan çıkar ve parçacık olur."

Bunun anlamı biz alanda nereye foton yollarsak yollayalım, her zaman bir parçacık bulacağımız anlamına geliyor. Dalga fonksiyonu açısından ele alırsak bir tam period içinde, gercekten bir parçacığa her seferinde denk gelmek fazla şanslı bir raslantı değil mi? Hem de her deney de?

Niye nerede gözlem yaparsak yapalım diğer olasılıklar çöküyor ve geriye tek olasılık (parçacık) kalıyor?

(Soruyu düşünmeden cevaplarsanız, soruyu doğru anlamamış olacaksınız, dikkat edin)
    @Hiç Kimseyle Tartışmaz
    Yorumunuz için tebrik ve teşekkür ederim.
    Parçacık her yerdedir derken bir olasılık dağılımı ile her yerdedir demem gerekirdi.
    Yani bir ışık yılı öteden bakacak olursak, parçacığı orada görme ihtimalimiz çok zayıf fakat sıfır değil.
    oktay eldem 28 Nisan 2020