Kütle Çekim Zamanı Yavaşlatabiliyor ve ya Hızlandırabiliyorsa Yıldızların, Gezegenlerin Yaşları Hesaplanırken Bunun İçin Dünya Zaman Gerçekliği Kullanılıyor. Peki Bu Bize Gerçek Zamanı veriri mi? Uzayın bazı noktalarında, kütle çekiminin yoğun olduğu yerler de zaman farklı akıyorsa gezegenlerin, yıldızların, kara deliklerin ve diğer her şeyin yaşları hesaplanırken bu hesap bildiğim kadarıyla Dünya zamanına göre yapılıyor. Peki bu hesaplama da elde edilen yaş doğru mudur, ne kadar doğrudur? Neye göre, hangi zamana göre doğrudur? Yaş hesaplaması yapılırken gezegenin içinde bulunduğu zaman kavramı göz önünde bulunduruluyor mu? Diyelim Dünyadan 5 ışık yılı ötede bir yıldız var Dünya zamanıyla yapılan hesaplamada yaşı 5 milyon yıl. Ya oranın zamanı hızlı akıyor da ömrü 7 milyon yıla denk geliyorsa?

Murat Uysal 03 Mayıs 2015
    İçinde bulunduğumuz gezegen Dünya olduğu için, bu gezegenin 'zaman' algısını kullanıyoruz. Buradaki asıl nokta şu, uzayın 'uzaklığını' hesaplarken referans olarak Dünya'yı alırız; fakat uzaktaki oluşumların tahmini yaşlarını hesaplamak için süpernovalar kullanılır. En yaygın olanı da Tip Ia süpernovaları. Bu yıldız patlamalarıyla açığa çıkan enerji, bize patlayan bölgedeki oluşumların geçmişe ne kadar uzandığını 'yaklaşık' olarak gösterir. Hesaplar tabii ki kesin hesaplar olmayabilir fakat kendi zaman bilgimize göre en yakın sonuçlardır. Yerçekimine gelecek olursak, gelişmiş teleskoplar sayesinde uzayın farklı bölgelerinde gözlemler yapıp buna göre yerçekiminin ne kadar şiddetli olabileceği yönünde hesaplar yapabiliyoruz. Bu durumun en iyi örneği karadeliklerdir. İçine girip, herhangi bir cihaz gönderip bilgi sahibi olamasak da, X-ışınlarını kullanarak deliğin çevresindeki gaz bulutunu resmedebiliyoruz. Bu tip bilgiler de zamanın nasıl etkilenebileceği konusunda teoriler öne sürmemizde yardımcı oluyor.
    Şeref Emre Aktuğ 03 Mayıs 2015
    Işığın bize ne kadar sürede geldiği önemli. Söz gelimi karadelik yakınında yörüngede bir gezegende zaman 100 kat yavaş olsun. Ancak ışık oradan çıktıktan sonra bize ne kadar sürede varıyor ona bakarız. Yoksa kaynağında zaman olarak bir yıl, bize varana kadar yüzyıl geçmiş olması önemli değil. biz rahatça söyleriz 100 ışık yılı ötede diye. Diğer yandan Şeref Bey'in belirttiği gibi belli kütlede keki yıldızların süpernovalarının yaydığı ışık şiddeti sabit. daha uzaktaki bir yıldızınki bize daha kızıla kaymış olarak ulaşacak. Bu kızıla kayma oranına göre o galasinin ve yıldızlarının ne kadar uzakta olduğu tespit edilebiliyor. Uzaydaki kütlelerin etkisine gelince, orada zamanı yavaşlatmaktan çok ışığın kırılması- merceklenmesi ön planda. Zaten kırılırken bir miktar kırmızıya kayıyor. Hesapamlarda bunu da göz önüne alıyorlar. Diğer yandan hiç bir zaman yüzde yüz kesinlikle uzak mesafeler ifade edilmiyor. +/- bir aralık içinde veriliyor. Çünkü evren sürekli genişlediği için, bize ulaşan ışık bize daha yakın olduğu bir döneme ait, buna geçen süredeki uzaklaşma da katılıyor. (Galiba 62.5 km idi saniyede, bu sitede bir yazıda okumuştum)... Dünya zaman gerçekliği dediğiniz yıllar ise sadece insanlara özgü ve bizim kavrayışımızı kolaylaştırmak için kullanılan bir yaklaşım. Eğer 10 parmak yerine 6 parmağımız olsaydı, 10'luk değil 6 lık sayı sistemiyle düşünür, hesaplar, yorumlardık. Sadece anlayışımızı kolaylaştırmak için yıllarla ölçüyoruz. Mesela güneş sistemine hakim olarak, tüm sistemde yolculuk yapıyor olsaydık belki parsek kullanırdık.
    Burtay Mutlu 04 Mayıs 2015
    Burtay Bey, karadeliklerin ışık dahil olmak üzere herşeyi içine çektiği biliniyor ki adı bu yüzden karadelik yani onda ışık yok oradan gelen bir ışık olamaz ki çekim alanı dahilinde gelen bir ışıkta olamaz. Yada karadeliğin diğer ucundan çıkan bir ışığın sizi yanıltma ihitimali de olamaz mı ?
    mert cengiz 05 Mayıs 2015
    Burada bahsedilen 'yakınlık' boyutundan kastımız evrene göre bakılırsa muazzam derecede büyük. Karadeliklerin de çekim şiddetlerine göre maddelere etki edebildiği belli bir uzaklık var. Bu nedenle karadeliğin maddeye etkisini teorik olarak açıklarken işin içine bazı evreler ekliyoruz, 'olay ufku' gibi. Orası tahminen her şeyin biteceği, tamamiyle 0'ın tüketileceği yer. Süpernovaların yaydığı ışıktan kasıt karadeğilin çekim kuvvetinin dışında kalan kısımlarıdır, böylece karadelik tarafından hapsolma tehlikeleri daha az olur. Biz de gözlemleyebiliriz.
    Şeref Emre Aktuğ 05 Mayıs 2015