Uzaydaki Ses

Burtay Mutlu 20 Ağustos 2014
    ısınma gözlemlenir ama diyelim alt yörüngede bangır bangır müzik dinliyorsanız en uçtaki moleküller yörüngeye çıkıp geri aşağıya inerler yani sesler uzayda ilerlemez ses halinde mümkün değil....
    porofsercan porofser 22 Ağustos 2014
    yanlış ses mekanik dalgadır hava bitince o da biter elektromanyetik dalga için elektrik ve manyetik alanlar gereker oda mekanik olarak oluşmaz....
    porofsercan porofser 20 Ağustos 2014
    Öncelikle Teşekkür ederim.

Şimdiye kadar bu şekilde değerlendiriyorduk.

Başka bir olasılık olamaz mı? Olmaz ise neden?

Ses dalgası, çarpışan hava molekülleri yolu ile yayılıyor. Peki, yayılacak hava kalmayınca mevcut olan enerji ne oluyor?
    Neye dönüşüyor?
    Yoksa taşıyıcı son moleküllerin üzerinde mi kalıyor?
    O zaman bu moleküllerde fazla enerji olmaz mı? Tepkileri ne olur?

Gördüğünüz gibi soruyu biraz daha açınca, farklı cevaplar çıkar mı onu merak ediyorum.

Saygılar
    Burtay Mutlu 21 Ağustos 2014
    Olabilir fakat pek emin değilim.Ama ses boşlukta yayılamaz.Bu video üzerinde bir düşüneyim.Sesin yayılması için maddesel ortam gerekir.Ses,atomlardan geçer.Uzayda hiç atom yoktur.Katılarda atomlar birbirine daha yakın olduğu için ses orada daha iyi yayılır.Ses bir enerji türüdür.Diğer enerji türleri yani ışık boşlukta gidebilirken sesin boşlukta gidememesi biraz garip.Ama benim bildiklerim bu kadar.Belki bu bilgilerde yanılabilirim.Ama benim düşünceme göre sesin uzayda yayıla bilmesi için sesin de içinde parçacık olması gerekir(benim düşüncem).
    Mr.Physics 21 Ağustos 2014
    potansiyel olarak maddenin içinde korunuyor diye düşünüyorum herhangi bir çıkış söz konusu değil
    Barış Kaplan 22 Ağustos 2014
    İlgiyle takip ediyorum.
    Eğer maddenin (atomların9 içinde korunuyorsa ses, bu atomlara bir etkisi söz konusu olmaz mı ?
    Mesela elektron kaybı ya da daha fazla ısınma, elektronlarda hareketlilik artışı...Vs.
    Bunların hangisi gözlenmiş acaba?
    Burtay Mutlu 22 Ağustos 2014
    Anlatımınız "berrak" teşekkür ederim. :-)

Bir tek nokta kaldı. Sesin iletilmesi için gerekli son Atom'un kalmadığı, son noktaya gelindiğinde bu kinetik enerji ne oluyor?
    Nasıl soğuruluyor?

Misal olarak; Lazer üretiminde, fotonlarla uyarılan atomlar yüklendikleri bu enerjiyi titreşerek geri veriyorlar.

Kinetik enerji de olsa, nihai bir noktada aktarılamayınca, bu enerjinin dönüşümü ne oluyor? Ya da olabilir?
    Burtay Mutlu 13 Eylül 2014
    Olaya radyo yayınları gözüyle bakarsanız belki daha kolay olur. Bildiğiniz gibi müzik yayını yapmak istediğinizde verici antenden ses dalgası göndermezsiniz. Antenden elektromanyetik bir ışıma gerçekleştirirsiniz. Ancak bu ışıma rastgele değildir. Elinizdeki müziğin bir tür kodlanmış halidir. Bu elektromanyetik dalga evinizdeki alıcı antene ulaşır. Radyonuz bu dalganın kodunu çözerek hoparlöre mekanik dalga ürettirir. Böylece müziği dinlersiniz.

Aynı şey yıldızlar, gezegenler içinde geçerli. Bunlar çeşitli boylarda elektromanyetik dalga yayımlarlar. Bunlar ses dalgası değildir. Daha sonra bizler çeşitli araçlar ile bu elektromanyetik dalgaları tıpkı radyo gibi üzerinde manipülasyon yaparak hoparlör vasıtasıyla ses dalgasına çeviririz. Bunlarda paylaştığınız videodaki gibi anlamsız sesler olur.

Sorunuza gelecek olursak; sesin ışık hızına çıkma gibi bir durumu söz konusu olamaz. Ses ortamda var olan atomların birbirlerine kinetik enerji aktarmasıyla ilerler. Ortamda atom bulunmadığı takdirde atomda var olan kinetik enerji başka atoma aktarılamayacağı için dalga gözlenemez. Böylece ses ilerlemez. Boşlukta ilerleme sadece elektromanyetik dalga için (ışık) geçerlidir. Frekansın değişmesi sadece ışığın türünü değiştirecektir. Morötesi vs. gibi. Bu dalgayı kulağınızla değil gözünüz ile algılayabilirsiniz. Gözünüzde görünür ışık denen frekans aralığını algılar sadece. Kulak ise mekanik dalgayı algılar. Kulağın da belli bir frekans aralığı vardır mekanik dalga için. Biraz karışık anlattım sanırım. Umarım anlaşılabilir.
    Cihan Şenyüz 11 Eylül 2014
    Uzay dediğiniz Samanyolu mu oluyor.
    hadi kortak 16 Aralık 2014