0

Bir kaç faktör var. Çevredeki kimyasallar, özellikle genetik moleküllerle bileşik yapabilen kimyasalların etkisi. Çok büyük bir kısmı kirletici, yapı bozucudur. Çok az bir kısmı olumlu etki yapabilir. Bir diğeri çevrede iklim kuşağında bulunan ve diğer hayvanlardan geçen mükro canlılar, özellikle virüsler. İnsanlarda mesela tüm genlerin önemli bir kısmı virüslere aittir. Vücuda girince kendi genetik kodlarını konakçının hücrelerine sokarlar. Hücrenin beslenmesi ve çoğalması ile çoğalırlar, belli bir döngüden sonra da o hücreyi bozarak, kendilerien hücre materyali sağlayıp, çoğalmış olarak çıkarlar. Ancak nadiren konakçıda kalıcı olabilirler. Böylece bir gen çöplüğüne neden olurlar. Çok çok nadir de işlev üstlenip, olumlu bir modifikasyona neden olabilirler. Bir diğer çevresel etken iklim ve yaşam koşullarıdir. Her canlının genlerinde ortama ve şartlara uyumlu olabilmesi için temel bilgiler bulunur. ancak bunların kodlarının açılması ve kullanılması, çevrenin gerektirdiği şartlara uyum ihtiyacı için çıkar. Bunu bir canlının tek bir ömür süresince sıcak iklimden soğuk iklime uyum sağlarken vücudundaki bazı değişklikler gibi düşünebilrsiniz ama bu sadece benzetme. Çünkü bu değişiklik genetik olarak bir sonraki kuşağa yansımaz. Ama bir sonraki kuşak, daha yağlı bir deri ve daha silindirik bir vücut ile daha iri olabilir. Bu ortam ihtiyaçların kuşaklar boyu sürmesi, canlının gelecek kuşaklara aktardığı açık genleri de belirler. Tani bu her canlı için aynı düzeyde değildir. Mesela etrafta çok otobur var ise ve besin rekabeti yüksek ise, bazı türler hetetrof -hepçil beslenmeye yönelebilir. Ya da eğer tür içinde birey sayısı azlaıyorsa besin yetersiliği ile, ırk cüceleşebilir. (Böylece gen zenginliğini koruyabilirler.) Olayı şu şekilde değerlendirin. Nasıl her canlı yaşamak için elinden geleni ypıyorsa ve şartlara mümkün olduğunca uyum sağlıyorsa, her tür de nesiller boyunca şartlara uyacak ve türün devamını (genetik aktarımını) sağlayacak şekilde kendini değiştirir. Kimileri bun evrim dese de, bence Allah'ın canlılara verdiği en mükemmel yetenek bu.