Satürn'ün Kutup Işıkları Yüksek Rakım Rüzgarları Tarafından Oluşturulabilir

Gök bilimciler, bir gezegenin atmosferine çarpan yüklü parçacıkların yarattığı ışık gösterileri olan Satürn'ün aurorası için yeni bir yol keşfettiler. Gezegenin etrafında dönen yüksek rakım rüzgarları bu fenomenden sorumludur ve hepsi burada Dünya'daki gibi manyetik etkileşimlere bağlı değildir.

Jeofizik Araştırma Mektuplarında yayınlanan bir makale, bu fenomenin ilk raporudur. Ve aslında, halkalı gezegeni onlarca yıldır çevreleyen bir gizemi açıklamaya yardımcı oluyor: gününün uzunluğu.

Genellikle, gezegen dönüşü manyetik alanlar kullanılarak ölçülür. Bir gezegenin manyetik alanı ve dönme ekseni hizalı değilse, bunu izlemek için kullanılabilecek radyo dalgaları olacaktır. Satürn'ün harika bir hizalaması var, bu yüzden yöntem yüksek hassasiyet gerektiriyordu. Bilim insanlarını şaşırtan bir şekilde, bu radyo darbelerinin mevsimler boyunca gezegenin yarım kürelerinde çeşitlilik gösterdiği ortaya çıktı.

Gezegenin dönüşü bu kadar kısa bir zaman ölçeğinde bu kadar değişken olamazdı, bu yüzden tuhaf radyo vuruşlarını açıklamak için başka bir şey oluyor olmalı. Araştırmacılar, bunun şiddetli rüzgarlar ve yeni keşfedilen auroralar olduğundan eminler.

Baş yazar Ph.D. araştırmacısı Nahid Chowdhury, "Bu çalışma, gezegenin üst atmosferinde yer alan, hem gözlemlenen gezegensel periyotları hem de auroraları oluşturmaya devam eden temel sürücünün ilk tespitini temsil ediyor. Alanımızdaki en uzun süredir devam eden sorulardan birine cevap verebilmek kesinlikle heyecan verici. Bu, bir gezegendeki yerel atmosferik hava etkilerinin sadece kendi güneşimizde değil, aurora oluşumunu nasıl etkilediği hakkında yeniden düşünmeyi başlatacak. ” dedi yaptığı açıklamada.

Uluslararası ekip, Satürn'ün iyonosferinin akışını izlemek için Keck Gözlemevi'nin Yakın Kızılötesi Spektrografını kullandı. Satürn'ün atmosferinin bu bölgesindeki rüzgarları ölçtüler ve saniyede 0,3 ila 3 kilometre hıza ulaşabileceklerini keşfettiler. Bu hızlı rüzgarlar, daha derin bir katman olan termosferden gelen enerji tarafından yönlendirilir. Bu güçlü akışlar manyetik alan çizgilerini etkiler ve auroralar üretir.

Caltech’ten ortak yazar olan Kevin Baines, "Çalışmamız, radyo darbelerindeki gizemli değişkenliğin kaynağını kesin olarak belirleyerek, Satürn'ün toplu dönüş hızı ve Satürn'deki günün uzunluğu konusundaki kafa karışıklığının çoğunu ortadan kaldırıyor." dedi.

Satürn'ün dönüş hızı 2019'da tahmin edildi ve radyo darbelerinden başka bir şeye dayanması gerekiyordu. Bilim insanları, Satürn'ün halkalarındaki yer çekimi kaynaklı bozulmaya bakmak için Cassini misyonundan gelen verileri kullandılar ve periyodikliği buldular. Satürn'de bir günün 10 saat, 33 dakika ve 38 saniye uzunluğunda olduğunu onayladılar.