NASA, 'Vahşi ve Şiddetli' Bir Şekilde 'Savaşan Galaksileri' Tespit Etti

Hubble Uzay Teleskobu kısa bir süre önce Dünya'dan 220 milyon ışık yılı uzaklıkta "savaşan" iki galaksiyi gözlemledi. NASA ve Avrupa Uzay Ajansı'ndan (ESA) uzmanlar, uzak takımyıldız Pegasus'ta, devasa bir gökada ile küçük bir gökadanın yerçekimi savaşında çarpışıyor olabileceğini öne sürdü.

Yapılan gözlemde Arp 86 olarak adlandırılan daha küçük gökada, daha büyük bir gökada olan NGC 7753'e çok yakın göründü. Arp 86 olağandışı konumu nedeniyle, Tuhaf Gökadalar Atlası'nda daha önce yer almıştı. Ayrıca Arp 86 kendisini 1966'da keşfeden gökbilimci Halton Arp’ın soyadını almıştır. Arp’a oranla çok daha büyük bir gökada olan NGC 7753, bu savaşın sonunda ya bu daha küçük galaksiyi tamamen tüketecek ya da iki yerçekimi alanının etkileşimine bağlı olarak onu uzaya geri fırlatacak.

Birleşen ve çarpışan galaksiler genellikle uzayda büyük değişikliklere yol açar. Bu durum her iki galaksiyi de şekil değiştirmeye zorlayabilir, bu büyük basınç ve sürtünmeden yeni yıldızlar oluşabilir veya küçük galaksi milyarlarca yıl boyunca büyük olanın itmesi sonucu uzağa gönderilebilir.

Dünyanın kendi galaksisi Samanyolu'nun da komşu galaksi Andromeda ile çarpışması bekleniyor. Fakat Andromeda bizden 2.537 milyon ışık yılı uzakta bir mesafede olduğundan, bu olayın gerçekleşmesi için önümüzde hala çok fazla zaman var. Ancak gerçekleştiğinde, iki galaksinin birleşmesi sonunda tamamen yepyeni bir galaksinin ortaya çıkması bekleniyor. Gökbilimciler ayrıca Samanyolu'nun yerçekimi alanına giren Canis Major ve Sagittarius gibi küçük cüce gökadaları gözlemliyorlar.

Hubble teleskobunun gözlemleri sayesinde, gökbilimciler genç yıldızları oluşturan soğuk gaz ve toz bulutlarını daha iyi anlamaya başladılar. Özellikle Arp 86, yıldız oluşumu için potansiyeli olan soğuk gaz ve toz bulutlu bir alanda bulunuyor. Şüphesiz ki, Pegasus başta olmak üzere, diğer tüm tozlu takımyıldızlar gelecekteki çalışmalara konu olmaya devam edecekler. Aralık ayında uzaya gönderilmesi planlanan James Webb Uzay Teleskobu da tıpkı Hubble gibi önümüzdeki 30 yıl boyunca gözlemlerini yapmaya devam edecek.