Mānuka Balı Potansiyel Olarak Ölümcül, İlaca Dirençli Akciğer Enfeksiyonlarını Tedavi Edebilir

İnsanlar balı antimikrobiyal özellikleri için binlerce yıldır kullandılar ve bilim de son zamanlarda bu trende yetişiyor.

Araştırmacılar yakın zamanda laboratuvarda mānuka balının en agresif ve ilaca dirençli akciğer enfeksiyonlarından birini tedavi etmemize yardımcı olabileceğini gösterdi.

Aston Üniversitesi mikrobiyoloğu Victoria Nolan, "Amikasin ve mānuka balını birleştiren bu potansiyel tedavinin kullanımı, bu korkunç akciğer enfeksiyonları için bir tedavi olarak büyük umut vaat ediyor" diyor.

Kistik fibroz gibi önceden akciğer rahatsızlıkları olan hastalar, tüberkülozla uzaktan ilişkili olan Mycobacterium abscessus bakterisine karşı özellikle savunmasızdır.

Bu bakterileri akciğerlerde tedavi etmek kısmen karmaşıktır çünkü hepsi farklı ilaçlara dirençli olan birkaç suş vardır. Amikasin de dâhil olmak üzere ciddi yan etkileri olan bir antibiyotik ilaç kokteyli ile birlikte 12 aylık antimikrobiyal kemoterapiyi içerir.

Hastalar bulantı ve kusmaya dayanabilseler ve olası işitme kaybından, karaciğer hasarından ve beyaz kan hücrelerinin ve pıhtılaşmaya dâhil olan kan bileşenlerinin azalmasından tedaviye uyum sağlamak için kaçabilseler bile, başarılı tedavi oranları hala sadece yüzde 50'ye varıyor.

Bu kötü, saldırgan bakteri ayrıca kalıcı cilt ve yumuşak doku enfeksiyonlarına neden olabilir ve vücudumuzdaki herhangi bir organı enfekte edebilir.

Arılar, Avustralya, Yeni Zelanda ve Güneydoğu Asya'ya özgü Leptospermum ağaç türlerinin nektarından mānuka balı oluşturur.

Bu mānuka çiçeklerinin nektarlarında, bir zamanlar bala dönüştürülen gliseron şekerleri, zamanla yavaş yavaş metilglioksal (MGO) haline gelmek üzere reaksiyona girer.

Diğer ballarda bulunmayan MGO, antimikrobiyal özelliklerle ilişkilendirilmiştir.

Nolan ve meslektaşları, bu balın farklı konsantrasyonlarını doku kültürlerinde bakterilere karşı test etti. Kistik fibroz veya bronşektazi ile enfekte 16 hastadan alınan M. abscessus suşlarının tümü birinci basamak antibiyotik tedavilerine dirençliydi.

Mānuka ile ilgili tüm tedaviler M. abscessus'u yok edebilse de, bütün balın izole MGO'dan daha etkili olduğu kanıtlandı, bu da baldaki diğer aktif bileşenlerin bakterinin ilaca direnç mekanizmalarının üstesinden gelmeye yardımcı olabileceğini düşündürdü.

Araştırmacılar, bu bileşenler hakkında daha fazla araştırma yapılmasını önermektedir.

Nolan ve ekibi ayrıca, insan akciğer modellerinde antibiyotiklerden biri olan amikasin ile birlikte kullanmak için mānuka balını nebulize ederek test etti.

Balın yardımının, başarılı tedavi için gereken amikasin miktarını mililitrede 16 mikrogramdan mililitrede sadece 2 mikrograma büyük ölçüde düşürdüğünü buldular. Bu, ilacın korkunç yan etkilerini önemli ölçüde azaltacaktır.

Aston, "Mānuka balı gibi tamamen doğal bir bileşeni, Mycobacterium abscessus'u tedavi etmek için kullanılan en önemli ama toksik ilaçlardan biri olan amikasin ile birleştirerek, bu bakterileri potansiyel olarak öncekinden sekiz kat daha az ilaçla öldürmenin bir yolunu bulduk" diye açıklıyor.

"Bu, amikasin ile ilişkili işitme kaybını önemli ölçüde azaltma ve özellikle kistik fibrozlu pek çok hastanın yaşam kalitesini büyük ölçüde iyileştirme potansiyeline sahiptir."

Ekip, keşiflerinin yakında klinik deneylere geçeceğini umuyor. Hem mānuka hem de mānuka olmayan ballar, yara pansuman veya astım tedavileri gibi şeylerle kullanılmak üzere tıbbi sınıf maddeler haline getirilmiştir, bu nedenle zaten iyi bir güvenlik siciline sahiptirler.

Bu araştırma Microbiology'de yayınlandı.