James Webb Uzay Teleskobu - JWST’nin Büyük Olayı Nedir?

JWST, şimdiye kadar yapılmış en büyük ve en güçlü teleskoptur. 2021 Noel Günü'nde Avrupa'nın Fransız Guyanası'ndaki Uzay Limanı'ndan yaklaşık 10 milyar dolarlık bir maliyetle uzaya fırlatılan JWST, yıldızların ve gezegenlerin oluşumunu ve hatta doğumunu yakalamak için diğer tüm teleskoplardan daha geriye bakabilir.

JWST, selefi Hubble Uzay Teleskobu'nun omuzlarında duruyor ve birkaç yıl birlikte çalışacakları düşünülürken, temel fark Hubble'ın optik ve ultraviyole dalga boylarını kullanmasıdır. JWST, bilgilerinin çoğunu kızılötesi olarak yakalayacaktır. Kızılötesi radyasyon kullanımı, JWST'nin gaz ve tozun içinden geçmesine ve soluk ve uzaktaki nesneleri her zamankinden daha net bir şekilde görmesine olanak tanır.

NASA, Avrupa Uzay Ajansı ve Kanada Uzay Ajansı arasındaki bu muazzam uluslararası işbirliği, 20 yıldır yapım aşamasındadır. Geliştirmenin 1996'da başlamasıyla, ilk 2007 fırlatma tarihi önümüzdeki 14 yıl boyunca sürekli olarak ertelendi ve bu da bazılarının yolculuğun gerçekleşeceğinden şüphe duymasına neden oldu. Ancak ertelemek için iyi bir sebep vardı. JWST yörüngesinin doğası gereği, onarımlar imkansız olurdu - mükemmel olduğundan emin olmaları gerekiyordu.

JWST, yalnızca 29 gün içinde 1,5 milyon kilometre uzaktaki nihai konumuna gitti. Bu süper pahalı kit parçası şimdi doğrudan Dünya'nın arkasında, Lagrange 2 veya L2 olarak bilinen ye rçekimi açısından kararlı bir konumda yer alıyor. Bir hale yörüngede çalışan JWST'nin L2 konumlandırması, hem Ay'ın hem de Dünya'nın gölgelerinden uzak dururken Dünya'dan nispeten sürekli bir mesafede hareket etmesini sağlar. Dünya yörüngesinde yaklaşık 550 kilometre uzaklıkta bulunan Hubble'ın aksine, JWST Güneş'in yörüngesinde tutulacak. JWST L2 konumlandırma ayrıca daha az yakıt kullanımı gerektirir, bu da beş ila 10 yıl arasında daha uzun bir görev ömrü anlamına gelir.

Hubble'ın halefi olarak, birkaç yükseltme ile geliyor, hatta selfie bile çekebiliyor! JWST'nin birincil aynası 6,5 metre çapında ve 25 metrekarelik bir alana sahip olup, bu Hubble teleskopunda kullanılan aynanın üç katı büyüklüğündedir. Bir tenis kortu büyüklüğündeki beş katmanlı güneşlik de hayal kırıklığına uğratmıyor. Güneşlik, bir milyona eşdeğer Güneş Koruma Faktörü (SPF) sağlar ve kızılötesi kapasitesinin doğru çalışması için teleskobun soğuk kalması gerektiğinden JWST'nin işlevselliği için zorunludur.

NASA'ya göre, JWST'nin bilim hedefleri dört temada gruplandırılabilir:

1. İlk Işık ve Yeniden İyonizasyon – JWST'nin kızılötesi yetenekleri, erken evrende oluşan ilk yıldızları ve galaksileri ortaya çıkarmak için 13,5 milyar yıl geriye bakmasını sağlayacaktır.
  2. Montaj ve Galaksiler – astronomlar, erken galaksilerin oluşumunu, galaksilerin milyarlarca yıl boyunca nasıl bir araya geldiklerini karşılaştıracaklar.
  3. Yıldızların ve Protoplanetary Sistemlerin Doğuşu – Hubble'dan farklı olarak JWST, kızılötesini kullanarak devasa uzay tozu bulutlarını inceleyerek yıldızların nasıl doğduğunu umarız ortaya çıkarabilecek.
  4. Gezegen Sistemleri ve Yaşamın Kökenleri – JWST bize güneş dışı gezegenlerin atmosferi hakkında daha fazla bilgi verecek ve Güneş Sistemimizdeki nesneleri de inceleyecek.

İlk JWST fotoğrafı 2022'nin başlarında yayınlandı. 18 aynasını yakındaki bir yıldıza hizalarken teleskop tarafından yakalanan ilk ışık fotonlarını gösteriyor. Ancak yola çıkmadan önce, yaklaşık 40 K (-380°F'den az) olan optimum çalışma sıcaklığına ulaşması için soğuması gerekiyor; bu, fırlatıldıktan sonra işletim sıcaklığına ulaşması 100 günden az sürecek. NASA'nın belirttiği gibi, teleskop şu anda “sakinleşiyor” ve nispeten keşfedilmemiş bir evrenin görüntülerini yakalamaya başlamak için kendini hazırlıyor. JWST'den gelen ilk "uygun" görüntülerin, lansmandan yaklaşık altı ay sonra yayınlanacağı ve 2022 yazını astronomi topluluğu için çok heyecan verici bir zaman haline getireceği düşünülüyor.