Güneş Tutulmalarına İlişkin Bizans Kayıtları, Dünya'nın Dönüşünün Rafine Ölçümlerine Sahiptir

1500 yıl öncesine ait güneş tutulması kayıtları, bilim insanlarının Dünya'nın değişen dönüşünün ölçümlerini hassaslaştırmasını sağladı.

Bizans İmparatorluğu'na ait tarihi belgelerin özenli bir incelemesi, bilim insanlarına 5 güneş tutulması için zamanlama ve konum verdi. Sonuçlar, önceki bulgularla tutarlı olmasına rağmen, Dünya'nın değişken dönüş hızına yeni, daha sıkı kısıtlamalar getirerek, gezegenimizin zaman içinde nasıl değiştiğini daha iyi anlamamızı sağlıyor.

Bir günün uzunluğu oldukça güvenilir, değişmeyen bir ölçü gibi görünüyor. Günde yirmi dört saat: 86.400 saniye. Bütün saatlerimiz günden güne bunu sayıyor. Hayatımızı yaşadığımız ritim budur. Ama bu biraz illüzyon.

Gezegenimizin dönme hızı, çeşitli faktörlerden etkilenen kalıplarda yavaşlar ve hızlanır.

Günlerimizin giderek daha da uzadığı uzun vadeli eğilimi düşünün. Bilim insanları, fosil kayıtlarına dayanarak, 1,4 milyar yıl önce günlerin sadece 18 saat uzunluğunda ve 70 milyon yıl önce günlerin, bugünden yarım saat daha kısa olduğu sonucuna vardılar. Her geçen yüzyılda 1.8 milisaniye kazanıyoruz gibi görünüyor.

Ayrıca garip, 6 yıllık salınımlar var: bilim insanları, Dünya günlerinin her altı yılda bir artı veya eksi 0,2 saniyelik zaman değişimlerinden geçtiğini anladılar.

Dünya'nın dönme eksenindeki bir yalpalama, geçen yıl kaydedilen tuhaf bir şekilde kısa bir gün gibi, anormallikler üretebilecek gibi görünüyor.

Çekirdek aktiviteden atmosferik sürüklenmeye, Ay'ın genişleyen yörüngesine kadar, bir dizi faktör Dünya'nın günlerinin gerçek uzunluğunu etkileyebilir.

Hepimizin saatlerimizi (Evrensel Zaman veya UT) olarak ayarladığımız kabul edilen bir gün uzunluğu ile atomik saatler (Karasal Zaman veya TT) tarafından kesin olarak sayılan standart zaman arasındaki fark ΔT (delta-T) olarak ifade edilir.

ΔT, güneş tutulmaları söz konusu olduğunda gerçekten önemli hale geliyor. Bunun nedeni, Güneş ve Ay'ın konumlarının TT kullanılarak hesaplanması ve tahmin edilmesidir, ancak Ay'ın gölgesi UT altında çalışan bir gezegenin üzerine düşecektir. Bu nedenle, tutulmanın Dünya'nın neresinden görüleceğini tahmin etmek için iki zaman arasındaki farkı bilmeniz gerekir.

Üç bilim insanı, Nagoya Üniversitesi'nden Hisashi Hayakawa, Tsukuba Üniversitesi'nden Koji Murata ve Japonya Ulusal Astronomi Gözlemevi'nden Mitsuru Sôma, aynı şeyi yapmak için Bizans İmparatorluğu'ndan günümüze kadar gelen tarihi belgeleri incelediler.

Murata, "Bu döneme ait orijinal görgü tanıkları çoğunlukla kaybolmuş olsa da, sonraki nesiller tarafından kaydedilen alıntılar, çeviriler vb. değerli bilgiler sağlıyor" diyor.

Büyük ölçüde, ekibin bu sonuçlardan türetebildiği ΔT değerleri önceki tahminlerle tutarlıydı.

Ancak bazı sürprizler oldu. 19 Temmuz 418'de gerçekleşen tutulmanın anlatımından araştırmacılar, tutulmanın bütünlüğünü gözlemleyebilecekleri yeri Konstantinopolis olarak belirlediler.

Yazar, tarihçi Philostorgius, tutulmayı şöyle anlatıyor: "Theodosius [İmparator II. Theodosius] ergenliğe ulaştığında, on dokuz Temmuz'da yaklaşık sekizinci saatte Güneş o kadar tutuldu ki yıldızlar ortaya çıktı."

Murata, "Yeni ΔT verilerimiz önemli bir boşluğu dolduruyor ve 5. yüzyıl için ΔTmargin'in yukarı revize edilmesi gerektiğini, 6. ve 7. yüzyıllar için ise aşağı doğru revize edilmesi gerektiğini gösteriyor" diyor.

Araştırma, Pasifik Astronomi Topluluğu Yayınlarında yayınlandı.