Gökbilimciler, Güneş Sisteminde Şimdiye Kadar Bulunan En Genç Asteroit Çiftini Tespit Ettiler

Yeni bir çalışma, Güneş'in etrafında dönen bir çift asteroidin 300 yıldan daha kısa bir süre önce oluştuğunu ortaya çıkardı.

Bu onları Güneş Sistemi'nde şimdiye kadar keşfedilen en genç asteroit çifti yapıyor. Keşif bize asteroitlerin nasıl parçalandığı hakkında daha fazla bilgi verebilir ve bazı merak uyandıran yeni soruları gündeme getirebilir.

Çekya Bilimler Akademisi Astronomi Enstitüsü'nden gökbilimci Petr Fatka, "Yalnızca 300 yıl önce oluşmuş, böyle genç bir asteroid çiftini astronomik zaman dilimlerinde bulmak çok heyecan verici" diyor.

Güneş Sistemi, dev bir gaz ve toz bulutundaki yoğun bir kümeden oluştuğunda, gezegenlere veya Güneş'e dahil olmayan her şey, enkaz olarak etrafta süzülür hale geldi. Kuyruklu yıldızlar ve asteroitler etrafta süzülen bu cisimlere örnek olarak verilebilir.

Bu cisimlerin, dünyamızın doğuşundan hemen öncesinden beri etrafta sürüklendiği düşünülüyor. Aslında gökbilimciler, Dünya, Venüs, Mars ve Merkür gibi kayalık gezegenlerin, bu tür cisimlerin kümelerinden oluştuğunu düşünüyorlar. Bu, asteroitleri bilimsel olarak ilginç nesneler yapar. Onlar, sadece erken Güneş Sistemi'nin bileşimi hakkında bilgi içermekle kalmazlar, aynı zamanda dünyamızı oluşturan yapı taşları olabilirler.

Ayrıca zaman içinde nasıl değiştikleriyle de ilgileniyoruz, çünkü bu bilgiler, üzerinde çalıştığımız asteroitleri yorumlamamıza yardımcı olabilir. Ve ekosistemlerin tüm yapısı bir uzay kayasının çarpışmayla yok edilebilecek kırılgan bir dünyada yaşadığımız için, oldukça önemli olan gelecekteki asteroit davranışlarının tahminine yardımcı olabilir.

2019 PR2 ve 2019 QR6 olarak adlandırılan iki yeni asteroit, sırasıyla Hawaii'deki Pan-STARRS1 araştırma teleskopunu ve Arizona'daki Catalina Sky Survey'i kullanan araştırmacılar tarafından 2019'da ayrı ayrı keşfedildi.

Güneş etrafındaki yörüngelerinde Dünya'ya yakın uçan diğer asteroitlere kıyasla alışılmadık bir eliptik yörüngeleri vardı. İkili asteroitler daha önce de incelenmişti. Ancak ikili asteroit oluşumunun mekanizmaları iyi anlaşılmamıştı, bu nedenle bilim insanları daha fazlasını öğrenmek için takip gözlemleri yaptılar. Çiftin görüntülerini yakalamak için birkaç farklı teleskop kullandılar ve yüzeylerinden hafif yansıyan güneş ışığını incelediler.

Bu gözlemler, iki nesneden daha büyük olanın yaklaşık 1 kilometre çapında olduğunu ve diğerinin bu boyutun yaklaşık yarısı kadar olduğunu ortaya çıkardı. Lowell Gözlemevi'nden yapılan gözlemler ayrıca iki kayanın çok benzer yüzey özelliklerine sahip olduğunu gösteriyor.

Fatka, "2019 PR2 ve 2019 QR6'nın aynı ana nesneden geldiği ve yüksek yörünge benzerliklerinin tesadüfi olmadığı açıktır" dedi.

Araştırmacılar, nesnelerin kökenini izlemek için gözlemleri, modelleme ile birleştirdi. Bunlar, çiftin sadece 270 yıl önce daha büyük bir ebeveyn bedeninden ayrıldığını ortaya çıkardı.

Asteroit çiftlerinin çoğu muhtemelen rotasyonel fisyonun sonucudur. Gevşek bağlı bir asteroit, o kadar hızlı döndüğünde parçalanmaya başlar. Ana gövdeden parçalanan enkaz daha sonra daha küçük bir nesne oluşturur.

Lowell Gözlemevi'nden astronom Nicholas Moskovitz, "Bu nesnelerin tek bir aktif ebeveyn cisimden, sadece 300 yaşında, aktif olmayan çifte nasıl geçtiği bir gizem olmaya devam ediyor" diyor.

2019 PR2 ve 2019 QR6'nın bir sonraki gözlenmesi 2033'te gerçekleşebilecek. Bu yüzden merakımızı kontrol altına almamız gerekiyor ve gelecekteki gözlemlerin daha fazla cevap ortaya çıkaracağını umuyoruz.

Araştırma, Kraliyet Astronomi Topluluğunun Aylık Bildirimlerinde yayınlandı.