Gizemli Nesne, Kuarklar ile Oluşmuş 'Garip Bir Yıldız' Olabilir

Sadece birkaç bin ışık yılı uzaklıkta kendi patlamış bir bulutun içinde gizlenmiş nispeten küçük, yoğun bir nesne, yıldız fiziği anlayışımıza meydan okuyor.

Tüm hesaplara göre bir nötron yıldızı gibi görünüyor, ancak bu alışılmadık bir şey. Cisim, Güneş kütlesinin sadece yüzde 77'si kadardır ve kendi türünde bir nesne için şimdiye kadar ölçülen en düşük kütledir.

Daha önce, şimdiye kadar ölçülen en hafif nötron yıldızı, Güneş'in kütlesinin 1.17 katı kadardı.

Bu yeni keşif sadece daha küçük değil, teorinin öngördüğü minimum nötron yıldızı kütlesinden de önemli ölçüde daha düşük. Bu, ya bu aşırı yoğun nesneleri anlamamızda bir boşluk olduğunu gösteriyor ya da baktığımız şey bir nötron yıldızı değil, daha önce hiç görülmemiş, tuhaf bir nesne.

Nötron yıldızları, tüm Evrendeki en yoğun nesneler arasındadır. Güneş kütlesinin yaklaşık 8 ila 30 katı arasında büyük bir yıldızın ömrünün sonuna ulaşmasından arda kalanlardır. Yıldızın çekirdeğinde kaynaşacak malzemesi bittiğinde, süpernovaya dönüşür ve dış malzeme katmanlarını uzaya fırlatır.

Artık füzyonun dışa doğru basıncı tarafından desteklenmeyen çekirdek, çok yoğun bir nesne oluşturmak için kendi içine çöker, atom çekirdekleri birlikte ezilir ve elektronlar, nötronlara dönüşmeleri için yeterince uzun süre protonlarla yakın olmaya zorlanır.

Bu kompakt nesnelerin çoğu, Güneş'in kütlesinin yaklaşık 1,4 katıdır, ancak teori, yaklaşık 2,3 güneş kütlesi kadar büyük bir şeyden sadece 1,1 güneş kütlesine kadar değişebileceğini söylüyor.

Nötron yıldızlarından daha yüksek ve daha düşük kütleli yıldızlar da yoğun nesnelere dönüşebilir. Daha ağır yıldızlar kara deliklere dönüşür. Daha hafif yıldızlar beyaz cücelere dönüşür - nötron yıldızlarından daha az yoğundur, üst kütle sınırı 1,4 güneş kütlesidir, ancak yine de oldukça kompakttır. Bu, kendi Güneşimizin nihai kaderidir.

Bu çalışmanın konusu olan nötron yıldızı, daha önce 10.000 ışık yılı uzaklıkta olduğu hesaplanan HESS J1731-347 adlı bir süpernova kalıntısının merkezinde yer alıyor. Kesin bir mesafe olmadan, bir yıldızın diğer özelliklerinin doğru ölçümlerini elde etmek zordur.

Son zamanlarda, HESS J1731-347'de gizlenen, optik olarak parlak ikinci bir yıldız keşfedildi. Almanya'daki Tübingen Eberhard Karls Üniversitesi'nden Victor Doroshenko liderliğindeki bir gökbilimciler ekibi, Gaia haritalama anketinden elde edilen verileri kullanarak, HESS J1731-347'ye olan mesafeyi yeniden hesaplayabildi ve HESS J1731-347'ye olan mesafeyi tahmin edilenden çok daha yakın olduğunu buldu.

Bu, nötron yıldızının kütlesi de dâhil olmak üzere diğer özelliklerine ilişkin önceki tahminlerin iyileştirilmesi gerektiği anlamına gelir.

Bu durum nesnenin, aslında bildiğimiz gibi bir nötron yıldızı olmayabileceği, ancak vahşi doğada henüz pozitif olarak tanımlanmayan varsayımsal bir nesne olabileceği anlamına gelir.

Ekibin araştırması Nature Astronomy'de yayınlandı.