Dünyanın Yörüngesini Paylaşan İkinci Truva Asteroidi Keşfedildi

Gök bilimciler, bilinen ikinci bir Dünya truva asteroidinin varlığını doğruladılar. 2020 XL5 olarak adlandırılan uzay kayası, Dünya-Güneş sistemindeki yer çekimi noktalarından birinde, gezegenimizin yaklaşık 60 derece önünde yer alıyor. En azından konumunda ne kadar kalacağını söyleyen gök bilimcilere göre, Dünya ile aynı sabit yörüngeyi paylaşmak, onu gelecek 4000 yıl boyunca yapabileceğimiz uçuş görevleri için harika bir aday yapıyor.

'Truva asteroitleri', yörüngelerini bir gezegenle paylaşan ve o gezegenin sabit bir şekilde yörüngesinde bulunduğu ev sahibi yıldızın da çevresinde dönen küçük uzay kayalarına verilen isimdir. Truva asteroitleri, bir gezegenin Güneş etrafındaki yörüngesinde sabit bir Lagrange noktasını işgal ederler. Jüpiter'in Truvaları orijinal ve en ünlüleridir (şimdiye kadar bilinen yaklaşık 9.800 tane vardır), ancak Mars Truva (dokuz), Neptün Truvaları (28) ve Uranüs Truvaları (iki) da vardır. Şimdi, Dünya'nın ikinci truva asterodi Nature Communications dergisinde tanımlandı.

Asteroit, Aralık 2020'de Hawaii'deki Pan-STARRS1 tarama teleskobu tarafından keşfedildi. Gök bilimciler, bunun 2010'da keşfedilen 2010 TK7'den sonra ikinci bir truva asteroidi olabileceğini öne süren verilere sahipti. Takip gözlemleri hayati önem taşıyordu ancak cismin gökyüzünde Güneş'e ne kadar yakın göründüğü düşünüldüğünde, pek kolay değildi.

Bunun için çok önemli olan 4,3 metrelik Lowell Discovery Teleskobu, Şili'deki Cerro Pachón'daki 4,1 metrelik SOAR (Güney Astrofizik Araştırma) Teleskobu ve Avrupa Uzay Ajansı'nın Kanarya Adaları'nda Tenerife'deki 1 metrelik Optik Yer İstasyonuydu. Astronomlar bu teleskoplar ile güneş doğmadan hemen önce ufkun çok aşağısını gösterebildiler ve bu çok sönük gök cismini gözlemleyebildiler.

Bu gözlemler arşiv verileriyle birleştirildi. Birçok araştırmanın boyutu göz önüne alındığında, asteroitler, ilgi konusu nesneler olarak tanınmadan önce gözlemlenebilir. Alicante Üniversitesi ve Kozmos Bilimleri Enstitüsü'nden baş yazar Toni Santana-Ros, "Eldeki bu verilerle, asteroidin yörüngesi hakkındaki bilgimizi artırdık ve ardından bunun Dünya'nın ikinci truva atı nesnesi olması gerektiğini doğrulayabildik. Ayrıca, nesnelerin boyutunu hesaplayabilmek için nesnenin parlaklığının bazı ölçümlerini aldık. Bir kilometreden daha büyük olması bekleniyor.” dedi verdiği demeçte.

2020 XL5, yaklaşık 1,2 kilometre boyutunda, ilk Dünya truva asterodinin yaklaşık üç katı büyüklüğündedir. Her iki truva da Lagrange noktası 4'te veya sadece beş özel denge noktasından biri olan L4'te bulunur. L1, Dünya ile Güneş arasında yer alır. L2, JWST'nin şu anda bulunduğu ve çalıştığı yerdir. L3, Dünya'nın yörünge düzleminde Güneş'in karşı tarafındadır. L4 ve L5 sırasıyla gezegenimizi yönetiyor ve takip ediyor.

Dünyanın Lagrange noktalarının konumu.

Santana-Ros, L4 ve L5 gibi bölgeleri incelemenin ne kadar zor olduğu düşünüldüğünde kesinlikle gözlemsel bir önyargı olduğunu açıklasa da, Jüpiter gibi bir gezegenin sahip olduğu geniş nüfusa kıyasla Dünya'nın truva asteroitleri nadirdir.

"Jüpiter devasa bir nesne, mahallesinin çoğunu temizlemiş bir dev. Yakınlarda başka rakibi yok. Bu nedenle, kararlılık noktası L4 ve L5 etrafında çok sayıda nesne toplar ve bu noktalardan kaçmaları çok zordur. Dünya'nın durumunda, Güneş'e çok daha yakınız ve ek olarak, Venüs [yaklaşık olarak Dünya ile aynı kütleye sahip], Mars var, hatta Ay var. Bu, bu noktaların Jüpiter için olduğu kadar istikrarlı olmadığı anlamına geliyor. Bu noktalardaki bir cismin bir tür tedirginlik nedeniyle kaçması daha kolaydır.” dedi Santana-Ros.

Tahminler, Dünya'nın truva asteroidi popülasyonunun yüzlerce olduğunu gösteriyor ancak araştırmacılar, büyük olasılıkla 2020 XL5'ten çok daha küçük olduklarından eminler. Bir şey karşılaştırılabilir boyuttaysa, daha koyu olması, çok az güneş ışığını yansıtması veya gözlemlenmesi çok zor bir yörüngede olması gerekir.

Bu nesnenin yakalanmış bir asteroit olduğu ve muhtemelen ana asteroit kuşağından fırlatıldığı ve başlangıçtan beri Dünya ile olan bir şey olmadığı düşünüldüğünde, Santana-Ros bunun bir uzay aracı görevi gerektirdiğine inanmıyor. Yazılım ve gözlem stratejileri gelişmeye devam ettikçe, daha fazla truva atının keşfedilmesi bekleniyor.

Santana-Ros, “Belki bir noktada iki, üç, dört beş Dünya truva atı keşfederiz ve sonra hepsini tek seferde incelemek için oraya bir görev yerleştirmek mantıklı olur.” dedi.

Lucy adlı benzer bir görev, NASA tarafından Jüpiter'in Truva Asterodlerini oluşturan 7.000 büyük asteroitten (1 km'den fazla) yedisini keşfetmek için gönderildi.