Bu Asteroit Parçacıkları, Dış Güneş Sisteminin En 'El Değmemiş' Örneği Olabilir

Dünya'ya yakın güneş yörüngesindeki bir asteroitten olduğu düşünülen moloz, geçmişimize dair en 'el değmemiş' kozmik kaya örneği olabilir.

Asteroit Ryugu'dan Dünya'ya gelen malzemenin yeni, derinlemesine bir analizine göre, kaya ve toz örnekleri, şimdiye kadar çalışma fırsatına sahip olduğumuz en kirlenmemiş Güneş Sistemi malzemeleri arasında yer alıyor.

Bu bize sadece Güneş Sistemini ve oluşumunu anlamak için benzersiz bir araç sağlamakla kalmaz, aynı zamanda Dünya ile temas ederek kirlenmiş diğer uzay kayalarını yorumlamak için bize yeni bir bağlam sunar.

Japonya'daki Japon Deniz-Yer Bilim Teknolojisi Ajansı'ndan (JAMSTEC) kozmokimyacı Motoo Ito liderliğindeki bir ekip, "Ryugu parçacıkları, şimdiye kadar incelenen en kirlenmemiş ve parçalanmamış dünya dışı malzemelerdir ve mevcut en iyi eşleşmeyi sağlar" diye yazdı.

Güneş'in ve çevresindeki Güneş Sistemi'nin oluşmasından bu yana yaklaşık 4,6 milyar yıl geçti. Açıkçası bu çok uzun bir zaman ve o zamandan bu yana pek çok şey değişti; ama her şeyin nasıl bir araya geldiğini anlamak için erken Güneş Sisteminin kimyasını incelememize izin veren zaman kapsüllerimiz var. Bunlar, oluştuklarından beri çok az değişerek uzayda sürüklenen kuyruklu yıldızlar ve asteroitler gibi kaya parçalarıdır.

Dünya'dan uzaktaki bir kayayı ziyaret etmek kolay değildir ve örnekleri toplamak ve geri getirmek daha da zordur. Tarihsel olarak, bu zaman kapsüllerini incelemek için bize gelen uzay kayalarına güvendik. Karbonlu kondritler olarak bilinen meteoritler, Güneş Sistemi hala oluşurken, Dünya'ya su göndermiş olabilecek asteroitlerin bileşimini araştırmak için mevcut en iyi araç olmuştur.

Sadece en güçlü uzay kayası parçaları, atmosferik girişin zorlukları boyunca varlığını sürdürür ve o zaman bile karasal çevre tarafından değiştirilir ve kirlenir.

Aralık 2020'de Japon Uzay Ajansı (JAXA) tarafından Ryugu'ya gönderilen bir sonda paha biçilmez bir yük bıraktı: asteroitin yüzeyinden toplanan malzeme örnekleri steril kaplarda eve taşındı.

Bilim insanları, o zamandan beri, asteroidin bileşim olarak bu karbonlu kondritlere çok benzediğini ortaya koyarak, onu C-tipi bir asteroit dediğimiz şeye dönüştürerek, içeriğini hevesle inceliyorlar. Aynı zamanda prebiyotik moleküller (biyolojik bileşiklerin öncüleri) içerir ve bir zamanlar bir kuyruklu yıldız olabilir.

Yeni analiz daha da derine iniyor. Ito ve meslektaşları, asteroitteki ağır hidrojen ve nitrojen bolluğunun, dış Güneş Sistemi'ndeki bir kökenle tutarlı olduğunu buldular; yani, Ryugu hayatına Güneş'ten çok daha uzakta başladı. Bu cisimler Güneş Sistemi'nin uzak noktalarından gelen ziyaretçiler olduğundan, bu kuyruklu yıldız teorisi ile tutarlı olacaktır.

Asteroit örneklerinde eksik olan ferrihidrit (demir ve oksijen bileşikleri) ve sülfattır (kükürt ve oksijen). Bu bileşikler göktaşlarında bulunduğundan, dünya dışı malzemelerin bir bileşeni oldukları düşünülüyordu. Bunların Ryugu'da bulunmaması, meteoritlerdeki karasal ayrışmanın sonucu olabileceğini düşündürmektedir.

Bu, gelecekteki göktaşı çalışmalarının bu olasılığı hesaba katması gerektiği anlamına gelir.

Araştırmacılar makalelerinde, "Bu çalışmada, [karbonlu] göktaşlarının, toplu Güneş Sistemi bileşiminin vekilleri olarak jeokimyasal önemlerine rağmen, karasal olarak kirlenmiş örnekler olduğunu gösterdik" dedi.

Araştırma Nature Astronomy'de yayınlandı.