Bir Uzay Aracı, Yörüngesini Değiştirmek İçin Bir Asteroide Çarptı ve Bu Anları Görüntüleyebildik

Dün insanlık, evinden 11 milyon kilometre uzakta yeni ve şaşırtıcı bir ilk gerçekleştirdi.

Yıllarca süren planlamadan sonra, NASA'nın Çifte Asteroid Yönlendirme Testi (DART), önemli büyüklükteki bir kozmik nesnenin yolunu yeniden yönlendirmeye yönelik ilk girişimimizde, bir asteroidin, Didymos'un yörüngesinde dönen, Dimorphos'a çarptı.

DART, Dimorphos üzerindeki etkileri izlemek için, iki optik kamera, LEIA ve LUKE ile donatılmış Asteroitlerin Görüntülenmesi için Light Italian CubeSat (LICIAcube) adlı bir İtalyan Uzay Ajansı (ASI) küp uydusu taşıdı. Çarpışmadan önce, cubesat konuşlandırıldı ve böylece tüm olayı yakalayabildi.

Görüntülerde, büyük parlak nesne asteroit Didymos'tur. Görüntüler, çarpışmanın etkisiyle uydunun ne kadarının yok edildiği hakkında bilgi vermektedir.

Bu bilgi, bilim insanlarının daha sonra gelecekteki asteroit yönlendirme görevlerini tasarlamalarına yardımcı olacak ve bu sonuçlara dayanarak teknolojiyi geliştirecek.

Sonuçta, bir uzay aracını bir asteroide çarpmak sadece eğlence amaçlı değildi. Görev, gelecekte Dünya ile çarpışma rotasında tespit ettiğimiz herhangi bir asteroiti yeniden yönlendirme yeteneğimizi test etmek için tasarlandı.

Bir sonraki aşama, hareketteki değişiklikleri araştırmayı içerir.

Güneş'in etrafında tek başına dönen tek bir nesnede, yer tabanlı teleskopları kullanarak bu kadar küçük bir değişikliği ölçmek için çalışabiliriz. Bununla birlikte, iyi bilinen bir yörünge periyodunda kapana kısılmış bir asteroit, çalışmayı daha kolay bir hedef haline getirmektedir.

Miljkovic, "Bu tek çarpma olayından, küçük cisimlere çarpmanın mekaniği, momentum aktarımı ve asteroitleri yörüngelerinden çıkarmak için yapay çarpma cihazları kullanma yeteneği hakkında daha fazla şey öğrenebiliriz" diyor.