72 Işık yılı Uzakta Neredeyse Dünya Büyüklüğünde Bir Gezegen Bulundu

Çok da uzakta olmayan küçük bir yıldızın yörüngesinde dönen, Dünya ile neredeyse tamamen aynı boyutta bir ötegezegen bulduk.

Gezegene K2-415b ismi verildi ve kendi dünyamızla benzerlikleri (ve farklılıkları), Dünya benzeri gezegenlerin bizimkinden çok farklı sistemlerde nasıl farklı şekillerde oluştuğuna ve geliştiğine ışık tutabilir.

Japonya'daki Astrobiyoloji Merkezi'nden Teruyuki Hirano liderliğindeki uluslararası bir gökbilimci ekibi, "M cücelerinin etrafındaki küçük gezegenler, kayalık gezegenlerin atmosferik çeşitliliğini ve yaşanabilir bir karasal gezegenin var olabileceği koşulları keşfetmek için iyi bir laboratuvardır" diye yazıyor.

Dünya büyüklüğünde bir geçiş gezegenine ev sahipliği yaptığı bilinen en düşük kütleli yıldızlardan biri olan K2-415, ek radyal hız izleme ve geçiş spektroskopisi dahil olmak üzere daha sonraki gözlemler için ilginç bir hedef olacaktır.

Araştırma The Astronomical Journal'da yayınlanmak üzere kabul edildi ve ön baskı sunucusu arXiv'de mevcut.

Samanyolu galaksisi, içinde pek çok ilginç gezefen bulunan büyük bir yer, ancak şimdiye kadar insanlığın sorduğu en büyük sorulardan biri konusunda kaçamak cevaplar verdi: neden buradayız? Ve sadece neden değil, nasıl ve neden bu gezegen ve orada yaşamın potansiyel olarak olabileceği başka bir yer var mı?

Dünya, evrende yaşamın ortaya çıktığını bildiğimiz tek yer olduğundan, yanıtlara yardımcı olabilecek araçlardan biri, Dünya'ya benzeyen bir dış gezegen popülasyonudur. Bu nedenle boyut, bileşim, sıcaklık, kütle bakımından benzer gezegenler arıyoruz.

Bu araştırmaya başlamak için en iyi ötegezegen popülasyonu, küçük yıldızların yörüngesinde dönen, nispeten yakınlarda bulunan ve bizimle yıldız arasında geçiş yapacak veya geçecek şekilde küçük, Dünya büyüklüğündeki gezegenlerdir. Bunun nedeni, bir atmosferi karakterize etmek için en iyi aday olmalarıdır.

Ötegezegen yıldızın önünden geçerken, yıldızın ışığının bir kısmı bir atmosferden geçecek ve spektrumdaki bazı dalga boyları atmosferdeki elementler tarafından emilecek veya güçlendirilecektir.

Kırmızı cüceler gibi daha küçük, daha sönük, daha soğuk yıldızların çevresinde, yaşanabilir sıcaklık bölgesi yıldıza Güneş gibi bir yıldızın çevresinde olduğundan çok daha yakındır. Bu, yörünge periyodunun daha kısa olduğu anlamına gelir, pek çok geçiş kaydedilebilir ve spektrum verilerini yükseltmek için istiflenebilir. Ve açıkçası, daha yakın yıldızlar daha parlak görünecek ve bu da bu tür gözlemleri kolaylaştıracaktır.

Bununla birlikte, küçük ötegezegenleri bulmak, büyük olanları bulmaktan daha zordur. Güneş Sisteminin 100 ışık yılı içinde, Dünya'nın yarıçapının 1,25 katından daha küçük olan sadece 14 ötegezegen kırmızı cüce yıldızların yörüngesinde bulundu.

Ötegezegen ilk olarak 2017'de artık kullanımdan kaldırılmış olan Kepler gezegen avlama teleskobunun verilerinde tespit edildi ve ayrıca Kepler'in halefi TESS'in verilerinde de yer aldı.

Araştırmacılar, ötegezegenin yerçekimi tarafından her zaman çok hafif bir şekilde çekildiği için yıldızın hareketinde hafif bir 'yalpalama' tespit edip edemeyeceklerini görmek için kızılötesi gözlemler yaparak takip ettiler.

Bu veri zenginliği, bir dünyanın varlığını ve özelliklerini ortaya koydu. Ötegezegen geçişleri sırasında engellenen yıldız ışığı miktarı, gezegen yarıçapını hesaplamak için kullanılabilir. Yalpalama miktarı kütlesini verir.

Bu iki parametre, ötegezegenin yoğunluğunu hesaplamak için birleştirilebilir. Ve elbette, geçişlerin periyodikliği, ötegezegenin yörünge dönemini ortaya koyuyor.

K2-415b'nin Dünya'dan ciddi şekilde farklılaşmaya başladığı yer burasıdır. Ötegezegen Dünya büyüklüğünde olmasına rağmen, kütlesi Dünya'nın yaklaşık üç katı kadar fazladır. Bu, K2-415b'nin de Dünya'dan daha yoğun olduğu anlamına gelir.

K2-415'in çok gezegenli bir sistem olması da mümkündür; bu, yıldızın yaşanabilir bölgesinde şu anda tespit edilmemiş bir ötegezegen olasılığını artırıyor.

Yani K2-415b'de yaşam belirtisi bulmamız pek olası değil. Ancak sistem, dış gezegen atmosferik karakterizasyonu ve gizli, potansiyel olarak yaşam barındıran dünyaları arayan takip araştırmaları için mükemmel bir hedefi temsil ediyor.

Araştırma, The Astronomical Journal'da yayınlanmak üzere kabul edildi ve arXiv'de mevcut.