James Webb Uzay Teleskobu Neden Bu Kadar Önemli?

NASA, Hubble’ ın yerini alacak olan James Webb Uzay Teleskobu’ nu (JWST) aralık ayında fırlatmaya hazırlanıyor.

NASA’ nın, Avrupa Uzay Ajansı (ESA) ve Kanada Uzay Ajansı (CSA) ile ortaklaşa geliştirdiği James Webb Uzay Teleskobu, 18 Aralık’ ta Güney Amerika’ da bulunan Avrupa Uzay Üssü’ nden uzaya gönderilecek.

Öncelikle böylesine önemli bir teleskoba ismini veren James Webb kimdir, kısaca bundan bahsedelim.

James Edwin Webb, 7 Ekim 1906’ da ABD’ nin Kuzey Karolina eyaletinde doğdu. 1961 ve 1968 yılları arasında NASA’ da yöneticilik yapan Webb, Ay’a ayak basma görevi ile yakından ilgilenerek bu göreve önemli katkılar sağladı. 1992 yılında hayatını kaybeden Webb’ in ismi, sağladığı katkılardan dolayı bu teleskoba verilmiştir.

James Webb Uzay Teleskobu’ nun geliştirilmesi yaklaşık 10 milyar dolara mâl oldu. 21. yüzyılın en büyük bilimsel çabalarından birisi olarak görülen teleskop, 6 ton ağırlığa ve 6.5 metre çapında bir aynaya sahip. Kıyas yapmak gerekirse şu an yörüngede dolaşan Hubble ise tam tamına 12 ton ağırlığa sahip ve 2.4 metre çapında bir aynası bulunuyor. Yani Hubble’ ın 1990 yılında fırlatılmasının üzerinden geçen zamanda çok daha hafif olmasına rağmen çok daha büyük ve gelişmiş bir teleskop üretmeyi başardık.

Üst tarafta Hubble ve James Webb teleskoplarının karşılaştırması, alt tarafta ise teleskop aynalarının insan boyutuyla karşılaştırması yer almaktadır.

Ayrıca yeni teleskoba, Güneş’ ten gelen radyasyona ve ısıya karşı koruma sağlaması için bir güneşlik yerleştirildi. Bu sayede teleskobun güneş panelleri, güneş fırtınası gibi durumlarda yüksek radyasyondan korunmuş olacak.

Bu zamana kadar sayısız keşfin yapılmasında başrol oynayan Hubble Teleskobu, bizden 560 kilometre uzaklıkta, Dünya’ nın yörüngesinde dolaşmaktadır. Bu nedenle Hubble, zaman zaman Dünya’ nın gölgesinde kalıyor ve gözlem yeteneği kısıtlanıyordu. James Webb Teleskobu ise Dünya’ dan 1.5 milyon kilometre uzaklıkta konumlanarak Güneş’ in yörüngesine oturacak. Bu sayede kesintisiz şekilde gözlem yapılabilecek.

Hubble’ a oranla ışığı yakalama yeteneği tam 7 kat daha gelişmiş olan Webb, uzayın çok daha derinlerini ve evrenin çok daha eski zamanlarını gözlemleyebilecek. Bu yeteneği sayesinde yaklaşık 13,7 milyar yıl önce gerçekleşen Büyük Patlama’ dan (Big Bang) 200 milyon yıl sonrasını inceleyebileceğiz.

James Webb teleskobu’ nun Hubble’ a göre büyük farklarından bir tanesi de kızılötesi görüş yeteneğinin olmasıdır. Bu sayede uzak galaksileri ve ötegezegenleri çok daha kolay bir şekilde tespit edebileceğiz. Gezegenleri tespit etmekle kalmayacak, aynı zamanda atmosferlerinin yaşam için uygun olup olmadığını detaylı şekilde inceleyebileceğiz.

James Webb Teleskobu' nun birebir ölçekli modeli

James Webb Uzay Teleskobu sıradan bir teleskop değil. Üstün teknolojisi sayesinde en zorlu fizik problemlerini dahi çözmemize yardımcı olacak veriler sağlayabilir. James Webb teleskobu ve diğer günümüz teleskoplarıyla büyük patlamadan başlayıp kuantum kütle çekim teorisine kadar birçok bilimsel modeli test edebiliriz.

Fırlatılışı 2015 yılından beri defalarca kez ertelenen bu harika teleskop artık uzaya gitmeye hazır. 10 yıl boyunca görev yapması beklenen teleskobun insanlığa neler kazandıracağına hep birlikte şahit olacağız.

Kaynaklar:

Atanur Yılmaz