Yeni Tespit Edilen Devasa Gezegen Astronomları Şaşırttı

Gökbilimciler, ikili yıldız sistemi B Centauri'nin etrafında dönen devasa bir ötegezegen keşfettiler. İki yıldız o kadar sıcak ve devasa ki araştırmacılar daha önce etraflarında herhangi bir gezegenin olmasına ihtimal dahi vermemişti.

B Centauri, güneş sistemimizin yaklaşık 325 ışık yılı dışında, 'Centaurus' takımyıldızında yer almaktadır. Ana yıldızı güneşimizden üç kat daha sıcaktır ve iki yıldızının toplam ağırlığı güneşin 6-10 katı kadardır. Şimdiye kadar, yıldızların yörüngesinde güneşimizin kütlesinin üç katından fazla olan hiçbir gezegen bulunamadı. Yeni ötegezegen B Centauri de muhtemelen Jüpiter'e benzer bir gaz bileşimine sahip, ancak güneşten en az 10 kat daha büyük. Bu da onu şimdiye kadar keşfedilen en büyük ötegezegenlerden biri yapıyor. Kendisini, B Centauri yıldızlarından ayıran 52 milyar mil uzaklığıyla şimdiye kadar tespit edilen en geniş yörüngelerden birine sahip. Gökbilimciler, Avrupa Güney Gözlemevi'nin Şili'deki Teleskopunu kullanarak gezegenin görüntülerini elde etti ve ilk bulgular çarşamba günü Nature'da yayınlandı.

İsveç'teki Stockholm Üniversitesi'nden bir astronom olan, çalışmanın baş yazarı Markus Janson yaptığı açıklamada, "B Centauri çevresinde bir gezegen bulmak çok heyecan vericiydi, bu olay gezegene ev sahipliği yapan devasa yıldızlar hakkındaki resmi tamamen değiştiriyor" dedi.

B Centauri'nin yıldızları nispeten çok genç, güneşimizin 4,6 milyar yılına kıyasla sadece 15 milyon yaşında. Stockholm Üniversitesi'nde doktora öğrencisi olan ortak yazar Gayathri Viswanath yaptığı açıklamada, "B Centauri'deki gezegen, burada Dünya'da ve güneş sistemimizde deneyimlediklerimizden tamamen farklı, yabancı bir dünya. Her şeyin devasa bir ölçekte olduğu, aşırı radyasyonun hâkim olduğu zorlu bir ortam: yıldızlar daha büyük, gezegen daha büyük, mesafeler daha büyük" dedi.

B Centauri, gezegen bilimcilerin, gezegen oluşumu etrafındaki parametreleri yeniden gözden geçirmesine neden oldu. İkili yıldızların birleşik boyutu, ısısı ve yaydığı muazzam miktarda radyasyon, ona yakın bir gezegen oluşması için hiç de uygun bir ortam değildir. Michigan Üniversitesi'nden gökbilimci ve yeni çalışmanın ortak yazarı Michael Meyer, "Alışık olduğumuz yıldız modellerimiz için oldukça zorlayıcı bir örnek. Ama onu heyecanlı kılan da bu; yanıldığın kanıtlandığında yeni bir şeyler öğrenirsin" dedi.

Gökbilimciler, B Centauri’deki bu gezegenin nasıl ortaya çıktığını henüz çözemediler ve şimdi bu tuhaf sistemin başlangıç ​​hikayesini çözmek için çalışacaklar. Janson yaptığı bir açıklamada, "anlamaya çalışmak, ilginç bir görev olacak” dedi.

1992'den beri bilim adamları, gezegenlerin oluşabileceği koşulların şaşırtıcı çeşitliliğini ortaya çıkaran binlerce ötegezegenin varlığını doğruladılar. Görünüşe göre, nereye bakarsak bakalım, küçük veya büyük yıldızlar, tek yıldızlar veya ikili yıldızlar, canlı yıldızlar veya ölü yıldızlar, her zaman bir biçimde gezegenler buluyoruz.