Stres gerçekten saçların beyazlamasına neden oluyor mu?
Saç beyazlaması, uzun vadede çok yoğun stres ve yaşlanma ile ilişkili bir durum. Peki kişinin ekstra stres altında olması saç rengini değiştirmekte etkili midir?

Kısa cevap.. Durum biraz karışık.

Stresin vücudumuzda fiziksel izler bıraktığı bilinse de biliminsanları hala saçlardaki beyazlara neden olan faktörleri tam anlamıyla tanımlamaya çalışıyor.

Saçlarımız rengini melanosit adı verilen hücrelerden almaktadır. Bu hücreler, saç foliküllerinin dipten uca kadar renk almasını renk pigmentleri ile sağlar. Yaşlılık ile birlikte melanositler zayıflar ve ölürler. Bunun sonucu olarak da pigmentler üretilmez ve saçlar beyazlamış olur.

Bu zarar, oksidatif stres olarak adlandırılır ve vücuttaki tüm hücrelerde meydana gelir. Oksidatif stres, yaşlanma sürecinin doğal bir parçasıdır (günlük stres sonucunda meydana gelmez).

Vücut yaşlanma sürecine girdiğinde, artık 20’li 30’lu yaşlardaki gibi zarar verici moleküllerle savaşamaz ve oksidatif stres hücrelerde etkisini gösterir. Bu doğal yaşlanma sürecinin bir sonucudur.

Peki duygusal stres, oksidatif stresin başlamasında ve dolayısıyla saç beyazlamasında etkili rol oynar mı?

Denekler üzerinde yapılan çalışmalar sonucunda, bu ilişkinin tam olarak kanıtlanamadığı ortaya çıkmıştır.

Dermatolog Seiberg’e göre stres, saç beyazlamasından çok saç kaybı üzerinde daha etkili bir faktör. Bu yüzden vaktinden önce gelen beyazlar için artık üzülmeyin. Eğer stres altında iseniz saçlarınız için endişelenmenizi gerektirecek daha büyük problemleriniz olabilir. Derin yada kronik üzüntüler, biyolojik süreçleri olumsuz yönde etkileyebildiğinden, saç gelişimini azaltarak, saç kaybını tetikleyebilir.

2007 yılında Harvard Üniversitesi’nde yapılan çalışmalara bakıldığında; yoğun stresin vücutta serbest radikallerin üretimini tetiklediği ve bu serbest radikallerin de melanin üretimini olumsuz yönde etkilediği ortaya çıkmıştır. Bu çalışmaya göre yoğun stres altındaki kişilerde, normalden daha erken saç beyazlaması görülmektedir. Fakat sonrasında yapılan açıklamada; bu çalışmanın oldukça küçük bir çalışma olduğu ve hala hipotezin kesin sonuçlarının elde edilemediği belirtilmiştir.

Bu yıl yapılan başka bir çalışmada; IRF4 geninin saç beyazlaması ile doğrudan bağlantılı olabileceği belirtilmiştir. Çalışmaya göre; bazılarımız saç beyazlamasına diğerlerinden daha fazla meyilli. Fakat araştırma grubu, genetik faktörlerin yanısıra çevresel faktörlerin de saç beyazlaması üzerinde oldukça etkili olduğunu belirtiyor ve bu faktörleri; sigara kullanımı, hava kirliliği, düzensiz beslenme olarak sıralıyor.

Halime Serinçay