Olağanüstü Göktaşı Nadir Bir Tip Ia Süpernova'nın Dünyadan Kalan İlk Kalıntısıdır

Olağanüstü bir Mısır göktaşı, görünüşe göre, karanlık enerjinin varlığını ortaya çıkaran patlama türü olan nadir bir Tip Ia süpernovasının ardından oluştu. Eğer iddia doğruysa, kaya, Güneş Sistemi oluşumu teorilerimizi alt üst edebilecek ve evrenin en büyük patlamalarından bazılarına dair yeni bilgiler sağlayabilecek eşsiz bir bilimsel hazinedir.

Antarktika buz tabakası gibi, Sahra Çölü de meteorları avlamak için iyi bir yerdir çünkü onları saklayacak bir bitki örtüsü yoktur ve karanlık kayalar göze çarpma eğilimindedir. 1996 yılında, Mısır/Libya sınırı yakınında bulunan 30 gramlık bir kaya parçası o kadar olağandışı olarak kabul edildi ki, büyük Mısırlı matematikçinin (MS 360-415) dini fanatikler tarafından öldürülmesinin ardından Hypatia Taşı olarak adlandırıldı.

Taş, diğer meteorlarda gördüğümüz hiçbir şeye benzemeyen, mikro elmaslar açısından son derece zengindir. İlk spekülasyonlar, taşın bir kuyruklu yıldız çekirdeğinin kalıntısı olabileceğini öne sürdü, ancak üzerinde çalışan bilim adamları şimdi Icarus'ta yayınlanan çok daha dramatik bir açıklama sundular. Taş sadece bir süpernova patlamasının sonrasında oluşmakla kalmayıp, hangi tür olduğunu bile söyleyebiliriz.

Taşın temel yapısı, Johannesburg Üniversitesi'nden bilinen diğer meteoritlerden çok farklı ve ortak yazarlar, yıldızlar arası tozdan oluşmuş olması gerektiğini öne sürüyorlar. Taşın ilk ortaya çıktığı düşünülen dış Güneş Sistemi bile, bu yapıyı, özellikle olağanüstü silikon eksikliğini açıklamak için iç bölgelerden yeterince farklı değil. Güneş Sistemi'nden daha eski en az bir göktaşı daha önce önerildi, ancak Hypatia'nın bileşimi hala garip.

hypatia stone

Bu küçük parçalar, tüm zamanların en belirgin göktaşına ait elimizdeki tek şey. Hypatia taşı olarak bilinen bu taş, Tip Ia süpernovada oluşmaya uygun unsurlar içerir.

Araştırmacılar, taşın element bolluğunu elementlerin oluştuğu koşullarla karşılaştırmak için yavaş bir süreç başlattılar. En yakın eşleşme, bir beyaz cüce yıldızın komşu bir yıldızdan o kadar çok malzeme çekip patladıktan sonra, Tip Ia süpernova sırasında patlayan malzemededir. Araştırmacılar ayrıca, süpernovanın, çökmekte olan bir kırmızı devden beyaz cüce oluştuğunda geride kalan bir toz bulutu içinde meydana geldiğini öne sürüyorlar. Süpernova tarafından fırlatılan gazın çevredeki buluttaki toz parçacıklarına yapıştığını ve yavaş yavaş daha büyük bir nesneye yoğunlaştığını düşünüyorlar. Bu daha büyük nesne Dünya atmosferine çarptığında yanmayan parçalar parçalandı ve Hypatia taşı bulduğumuz tek parça.

Kramers yaptığı açıklamada, "Eğer bu hipotez doğruysa, Hypatia taşı, bir süpernova tipi Ia patlamasının Dünya üzerindeki ilk somut kanıtı olacaktır. Bir anlamda, bir süpernova patlamasını 'yakaladık' diyebiliriz, çünkü patlamadan kaynaklanan gaz atomları, sonunda Hypatia'nın ana gövdesini oluşturan çevredeki toz bulutuna yakalandı." dedi.

Tip Ia süpernovaların kanıtları daha önce Dünya'da rapor edilmişti, ancak bunlar okyanus tabanına dağılmış eser elementler biçimindeydi. Dünya'da ve diğer gezegenlerde bulunan birçok elementin sadece süpernova patlamalarında, nötron yıldızı çarpışmalarında ve muhtemelen Wolf-Rayet yıldızlarında oluştuğunu biliyoruz. Ancak, Güneş Sistemi'ne ekilen bu kaynaklardan gelen tüm elementlerin orijinal gaz bulutu aracılığıyla iyi bir şekilde karıştığı düşünülüyordu. Ancak daha sonra, atomların kendi türlerinden diğerleriyle bir arada kalma şansına sahip olduklarına inanılıyordu. Hypatia taşı yazarların düşündüğü gibiyse, bu fikir ancak taşın 'Oumuamua' gibi yıldızlar arası bir ziyaretçinin parçası olması gibi pek olası olmayan bir olayda desteklenebilirdi.

3 milyon voltluk bir proton ışını, dünya dışı Hypatia taşındaki üç eser elementi ve bunların konsantrasyonlarını ortaya çıkarır. 12 diğer element üzerinde de benzer analizler yapıldı.

Bununla birlikte, makalenin sunduğu kanıtlar henüz su geçirmez değildir. Sunulan açıklama, Hypatia'daki demir bolluğuna çok iyi uyuyor, kırmızı dev mahalleleri ve Tip II süpernova gibi alternatif açıklamaların uymadığı bir şey. Aynı zamanda diğer yedi elementin bolluğu ve silikonun azlığı için de iyi bir eşleşme.

Öte yandan, Hypatia taşı, şimdiye kadar ölçülen altı elementten Tip Ia bir süpernovanın üretebileceğinden 10-100 kat daha fazlasını içeriyor. Kramers, "Bir beyaz cüce yıldız, ölmekte olan bir kırmızı devden oluştuğu için, Hypatia, altı element için bu element oranlarını bir kırmızı dev yıldızdan miras almış olabilir." dedi. Makale yazarları bile, özellikle eksik silikonu açıklamak için ince ayar yapıldığında, bu açıklamanın spekülatif olduğunu kabul ediyor.