NASA Bilim İnsanları, Fermi Paradoksu’na "En Rahatsız Edici Çözümü" Özetliyor
Bunu aşamazsak, insanlık Dünya üzerinde kalmaya mahkum olabilir.

Dünya, büyük resme bakıldığında bu kadar sıradansa, tüm uzaylılar nerede? NASA'nın Jet İtki Laboratuvarı'ndan bilim insanlarından oluşan bir ekip, Büyük Filtre teorisine, insanlığın bu teorideki yerine ve bir tür olarak geleceğimize bakarak soruyu ele aldı.

Henüz akran değerlendirmesinden geçmemiş yeni makalede, "Fermi Paradoksu’na en rahatsız edici çözüm" dedikleri şeyde, filtrenin, "özellikle ilerleme hızımız düşüşümüzün ciddiyeti ile doğrudan ilişkili olduğundan, bildiğimiz şekliyle yaşamı ortadan kaldırma potansiyeline sahip" olduğu konusunda uyarıyorlar.

Fermi Paradoksu'nu duymuş olabilirsiniz, ancak duymadıysanız, kısaca şöyle: Dünya benzersiz olmadığı için evrende uzaylı yaşamın var olma olasılığının yüksek olduğu düşünülürse, neden kimse iletişime geçmedi? Eğer dışarıda bu kadar çok başka medeniyet varsa, evrenin ne kadar uzun sürdüğü nedeniyle muhtemelen bizden çok daha ileri aşamalardalar, neden bizim yaptığımızı yapmıyorlar, sondalar gönderip başka yaşam belirtileri aramıyorlar?

Olası bir çözüm, Büyük Filtre'dir. Hipoteze göre, uzaylı medeniyetler yıldız sistemlerini terk edip galaksilerini ve hatta evreni kolonileştirmeye başlayabildikleri noktaya gelmeden önce, bunu yapmalarını engelleyen bir şey oluyor, yoksa bunun kanıtını kendi Samanyolu'muzda görürdük. Bu, çok hücreli yaşamdan alet kullanabilen hayvanlara doğru veya şu an bulunduğumuz noktadan galaksiyi keşfetmeye giden bir adım mı, bilmiyoruz.

Bunu bu kadar ilginç kılan şey, "büyük filtreyi" geçip geçmediğimizi veya bunun geleceğimizde gerçekleşip gerçekleşmeyeceğini bilmememiz. Çoğu tek hücreli yaşamı geçemiyor ve biz zaten bu filtreyi geçmiş olabilir miyiz? Ya da gelecekte bir noktada, diğer uzaylı medeniyetler gibi, Dünya'yı terk edemeden önce, belki savaş yoluyla veya kaçamadan kaynaklarımızı tüketerek kendimizi yok etmek üzere miyiz?

Makalelerinde yazan ekip, yıldızlararası bir tür olmak için bu "büyük filtreyi" başarıyla geçmenin, şu anda nerede olduğumuzu ve büyük ölçekli nükleer savaş, doğal olarak meydana gelen ve tasarlanmış patojenler, yapay zeka (AI), asteroit etkileri ve iklim değişikliği dahil olmak üzere karşı karşıya olduğumuz kıyamet tehditlerini anlamak için zaman ayırmamıza bağlı olduğunu öne sürüyor. Makale, her birinin şu anda hangi düzeyde risk oluşturduğunu ve bunları, büyük filtreyi geçmek üzere (yani, hala önümüzde olduğunu ve diğer yabancı türlerin bu noktaya gelmeden yok edilmediğini varsayarsak) aşmak için ne gerektiğini belirtiyor.

Ekip, "Belki de Büyük Filtrelerin en bariz olanı" olarak listeledikleri nükleer tehdit konusunda biraz iyimser ve savaşa karşı (hala bir "kısır döngü" içinde sıkışıp kaldığımızı söyleseler de) ve (kusurlu da olsa) demokrasi ve barışa yönelik daha uzun eğilimlere işaret ediyor. Asteroitler de teknolojiyi kullanarak üstesinden gelebileceğimiz bir filtre olarak görülüyor, örneğin NASA'nın bir asteroidi üzerine bir uzay aracı çarparak yeniden yönlendirdiğini gören son DART görevi gibi.

AI ile ilgili olarak ekip, bunun bizim büyük filtremiz, yani yok oluşumuz, olmasını önlemek istiyorsak şimdi adımlar atılması gerektiğini söylüyor. "İhtiyatlı bir bakış açısıyla, AI meyvesini verirse ve verdiğinde, onun varlığını sağlayan türlere karşı gerçek tutum ve davranışlarından toplanan ampirik kanıtlara güvenmek için çok geç olabilir." diye yazıyorlar.

"Prudence daha sonra, hangi modellemenin yapılabileceğini er ya da geç yerine getirmemizi, çıkarılan zorunlu ön sonuçları değerlendirmemizi ve Dünya'yı yeni bir teknolojik varlıkla paylaşma olasılığına barışçıl bir yaklaşım için proaktif olarak plan yapmamızı şiddetle tavsiye ediyor."

Sonuçta ekip, önümüzde duran filtreleri aşmanın önündeki bu büyük engellerin üstesinden gelmek için insanlığın daha uzun vadeli düşünmeye kendini adaması gerektiğine inanıyor. Bunun bir kısmı, ev sahibi yıldızımızdan gezegenimizde mevcut tüm enerjiyi kullanabilen bir Tip 1 uygarlık olma hedefine bağlı kalmak olacaktır.

"Gözümüzü bir Kardashev Tip I uygarlığı olmaya dikmek, belki de ilk pratik buharla çalışan motorlardan günümüze kadar geçen süreden biraz daha fazla bir sürede başarılabilir, doğru yönde 'insanlık için dev bir atılım' olacaktır." sonucuna varıyorlar.

"Tip I statüsünün elde edilmesi, herhangi bir Büyük Filtrenin başarılı bir şekilde aşılmasını neredeyse garanti eder ve insanlık için neredeyse sınırsız bir geleceği ortaya çıkarır."

Olumlu bir notla bitiren ekip, Tip 1 uygarlığının ötesine geçmenin de mümkün olduğunu düşünüyor.

"Yolculuğumuza hazırlanmak için, Güneş kırmızı dev statüsüne doğru genişlemeye başlayana kadar muhtemelen iç Güneş Sistemi’nin birkaç milyar yıl daha yaşanabilir kalacağına güvenebiliriz." diye yazıyorlar. "İnsanlığın nihayet diğer yıldızları evimiz yapması için yeterli bir süre."

Henüz akran değerlendirmesinden geçmemiş makale ArXiv'e yüklenmiştir.