Mars atmosferine mermi gönderilecek
ABD merkezli bir uzay-havacılık örgütü, Mars\'tan numune toplanmasını amaçlayan proje için düğmeye bastı. Geliştirilecek uzay aracı, Mars\'a inmeden numune toplayarak Dünya\'ya geri dönecek.

Colorado eyaletindeki kar amacı gütmeyen BoldlyGo Enstitüsü, Mars atmosferinden numune toplayarak 2020'de Dünya'ya geri dönecek bir uzay aracı geliştirileceğini açıkladı. SCIM (Mars Araştırması Numume Toplama Aracı) adı verilen uzay aracı, yere inmenin getirdiği risklerle boğuşmadan, Kızıl Gezegen'in atmosferinde incelemeler yaparak geri dönecek.

BoldlyGo, uzay aracının 2018'de ateşlenmesi ve Temmuz 2020'de Dünya'ya dönmesi planlıyor. Enstitünün yönetim kurulu üyelerinden Laurie Leshing, "Çok zorlayıcı gibi görünse de başarabileceğimiz bir görev" ifadesini kullandı. 224'üncü Amerikan Astronomi Toplantısı'nda konuşan Leshing, 'görevi bugünün imkanlarıyla gerçeğe dönüştürebileceklerini' söyledi.

Mars'ın kum fırtınalarının arttığı bir dönemde atmosfere girmesi planlanan SCIM, atmosferin 35-40 kilometre derinliğine inecek. Aerojel dolu hücreler taşıyacak olan uzay aracı, bu sayede atmosferden numune toplayacak.

Yakalanacak binlerce tanecik, ısıyla steril edildikten sonra uzay aracının içine alınacak ve Dünya'ya getirilecek. Sterilazosyon, taneciklerin kirlenme ve bozulmalarını önleyerek Dünya'da incelenmelerini sağlayacak. SCIM görevi, Uzay Araştırması Komitesi tarafından belirlenen gezegen koruma protokollerine bağlı kalacak.

Kurşun gibi delip geçecek

Leshing, her ne kadar yerde yapılacak bir gözlem kadar önemli deliller sunmayacak olsa da, Mars atmosferinin önemli bulgular sağlayabileceğini belirtti. Yağışlar, iklim olayları ve volkanik faaliyetlerle atmosfere karışan taneciklerin, 'bir kayayı mikroskobik boyutta inceleme fırsatı vereceği' ifade edildi. Leshing, 'numuneleri parçalara bölerek inceleme şansımız olacak' bilgisini verdi.

Bir mermi görünümünde olacak SCIM, Curiosity gibi yerde araştırma yapan uzay araçlarına kıyasla Mars toprağına ayak basmadan gezegeni terk edecek. Büyük bir süratle Mars atmosferinde ilerleyecek olan uzay aracı, mermi gibi yörüngesinde dolaşağı gezegeni terk edip Dünya'ya dönecek.

NASA, 2006 yılında gerçekleştirdiği Stardust görevinde, Wild 2 adlı kuyrukluyıldızdan numune toplamayı başarmıştı. Stardust uzay kapsülü, SCIM'e ilham veren aerojel hücreleri kullanarak örnek toplamıştı.

Temelleri 2002'de atılan SCIM, NASA'nın Mars Scout programına katılmış ancak Phoenix uzay aracı seçilen proje olmuştu. Phoenix, 2008'de Mars'a iniş yapmıştı. BoldyGo, SCIM'in çok daha ucuz ve riski az bir görev olacağına dikkat çekerek 10 yıldan fazla bir süredir hazırlanan projenin başarı olasılığını çok yüksek olduğunu ifade etti.

Kaynak: Scientific American