Lyrid Meteor Yağmuru Bu Hafta Sonu Zirveye Ulaşıyor
Önümüzdeki birkaç gecede meteorlar erken saatlerde görünür olacak.

İnanılmaz meteor yağmurları söz konusu olduğunda, hiçbiri Lyridlerle rekabet edemez! 1803'te Richmond, Virginia'daki bir gazeteci, saatte 700 gibi muazzam bir sayıyla düştüklerini bildirdi. İki bin yıl önce, eski bir Çin anlatı tarihi olan Zuo Zhuan, M.Ö. 687'de "yıldızların yağmur gibi yağdığı" bir Lyrids meteor yağmurunu tarif etti. Bu meteor yağmuru, binlerce yıl öncesine uzanan Avustralya Yerli Astronomisinde bile bahsedilmektedir.

Lyridler bu hafta sonu zirve yapıyor ancak ne yazık ki bilim insanları bunun bu tarihi olaylar kadar muhteşem olmasını beklemiyorlar. 22-23 Nisan arasındaki gecede zirveye ulaşırken, Uluslararası Meteor Örgütü, saatte yaklaşık 18 meteor tahmin ediyor. Bununla birlikte, Ay ince bir hilal ile büyüyor ve bu da bu meteorları görmek için ideal bir gece yapıyor.

İzlemek için sadece karanlık gökyüzüne bakın - herhangi bir özel ekipmana ihtiyacınız yok, sadece gözlerinizin karanlığa alışmasını bekleyin ve gösterinin tadını çıkarın.

Lyra takımyıldızı yönünden geldikleri için Lyridler olarak adlandırılırlar. En parlak yıldızı Vega sayesinde Lyra'yı tespit etmek kolaydır. Meteorların asıl kaynağı, C/1861 G1 Thatcher Kuyruklu Yıldızı'nın Güneş'in yörüngesinde dönerken Güneş Sistemi'nin iç kısmında bıraktığı kalıntılardır.

Bu uzun periyodlu bir kuyruklu yıldızdır: Güneş'in etrafında yaklaşık 415 yılda bir döner. İlk kez 1861'de gözlemlendi, dolayısıyla bir sonraki 2276'dan sonra olacak, yani herhangi birimizin onu görmek için etrafta olması pek olası değil.

Aktivitedeki artış, geçmişte görüldüğü gibi, sadece kuyruklu yıldızın Güneş'e yaklaşmasına bağlı değildir. Gezegenin etkisi, kalıntıları Dünya'nın yörüngesine kaydırarak akışı bir sezon boyunca artırır. En son 1982'de gerçekleşti, gözlemciler zirvede saatte yaklaşık 90 kayan yıldız saydılar. Bu, bir sonraki büyük Lyrid olayı için 19 yıl daha beklememiz gerektiği anlamına geliyor.