Juno'nun Son Fotoğrafında Gizlenen Çarpıcı Bir Detay var

Gaz devi Jüpiter’in 79 bilinen (ve muhtemelen daha fazla bilinmeyen) uydusu var, bunlardan biri Merkür'den bile daha büyük. Juno, bu uydulardan bazıları ile ev sahibi gezegenleri arasındaki ilişkiyi araştırıyor.

Bunların en sonuncusu o kadar nefes kesici ki adeta bir bilimkurgu eseri gibi duruyor. Dev gezegenin sağında, nispeten küçük iki leke, karanlığa karşı sakince yelken açıyor. Bunlar, Jüpiter'in Galileo Galilei tarafından keşfedilen uydularının en büyüğü olan dört Galile uydusundan ikisi.

Bu uyduların her biri, üzerinde çalışmak için başlı başına büyüleyici birer hedeftir. Io, yüzeyinde 400'den fazla aktif yanardağ ile Güneş Sistemi'ndeki volkanik olarak en aktif cisimdir. Bunlar, sadece Jüpiter tarafından değil, diğer üç Galile uydusu tarafından da onun üzerindeki iç yerçekimi streslerinin sonucudur.

Bu volkanik aktivite, Io'nun atmosferinin volkanlar tarafından püskürtülen kükürt dioksit açısından zengin hale gelmesine neden olur. Bu atmosfer sürekli olarak sızar, Jüpiter'in etrafında bir plazma simit oluşturur, bu da manyetik alan çizgileri boyunca Jüpiter'in kutuplarına yağmak için kanalize edilir ve kalıcı auroralar üretir.

Sürekli kükürt yayılımı, ona sarı rengini veren çeşitli kükürt bileşikleri ile kaplamıştır.

Fotoğraf: lo’nun gerçek rengi

Bu arada Europa, Dünya dışında yaşam arayışında ilginin hedefidir. Soluk, buzlu kabuğunun altında bir iç sıvı okyanus gizleniyor. Uydu, Güneş'ten uzak olmasına rağmen, yerçekimi stresi ile dahili olarak da ısıtılabilir.

Bu durumda, küresel denizinin tabanında hidrotermal menfezler olabilir. Burada, Dünya'da, bu tür menfezler, hayatta kalmak için fotosenteze değil, kemosenteze dayanan besin ağları için sığınaklardır.

Bu, astrobiyologların, Güneş Sistemi'ndeki tüm gezegenler arasında, Europa ve Satürn'ün uydusu Enceladus gibi buz uydularının dünya dışı yaşam bulmak için en olası yerler olabileceğine inanmalarına yol açtı.

2024 yılında fırlatılması planlanan özel bir misyonun da hedefi olan Europa, bu yılın Eylül ayında sonda tarafından ziyaret edilecek. Bu, onlarca yıldır olanlar arasında uyduya en yakın sonda olacak.

Bu görüntünün tam boyutlu sürümünü NASA web sitesinden indirebilirsiniz.