Haydut Süpernova, Galaksiler Arasındaki Boşlukta Patlamış Olabilir

Samanyolu'ndaki süpernovalar antik çağlardan beri insanlar tarafından görülmüştür ve modern teleskoplar sayesinde diğer galaksilerde bunlardan bolca görüldü. Gök bilimciler şimdi oldukça yeni bir şey bulmuş olabilirler: galaksiler arası uzayda patlayan bir süpernova.

Kraliyet Astronomi Topluluğunun Aylık Bildirimlerinde bildirildiği gibi, nesnenin bir yıldız patlamasının arta kalan malzemesi olan haydut bir süpernova kalıntısı olduğuna inanılıyor. Ona "haydut" sıfatını kazandıran özellik, bu patlamaların yaygın olduğu bir galaksinin içinde değil, birinin eteklerinde bulunmasıdır.

J0624-6948 olarak adlandırılan süpernova kalıntıları, Samanyolu ile galaksimizin uydularının en büyüğü olan Büyük Macellan Bulutu arasında yer almaktadır. Büyük Macellan Bulutu bizden yaklaşık 130.000 ışık yılı uzaklıkta yer alır ve Güney Yarımküre'den çıplak gözle görülebilir.

"En makul açıklama, nesnenin, birbirinin yörüngesinde dönen iki yıldızın patlamasını içeren tek bir dejenere tip Ia süpernovaya maruz kalan Büyük Macellan Bulutu'nun eteklerinde bulunan patlamış bir yıldız nedeniyle galaksiler arası bir Süpernova Kalıntısı olduğudur." dedi Western Sydney Üniversitesi'nden yazar Profesör Miroslav Filipovic yaptığı açıklamada.

Araştırmacılar J0624-6948'i ilk keşfettiklerinde, bunun çok daha uzaktaki garip bir radyo çemberi (ORC), son zamanlarda haberlerde yer alan galaksilerden çok daha büyük tuhaf yapılar olduğunu düşündüler. "Ancak, bu nesnenin aslında çok daha büyük bir ORC olabileceğini, yakındaki bir Samanyolu yıldızından (Güneş'ten sadece 190 ışık yılı uzaklıkta) gelen süper parlama aktivitesinin bir kalıntısını temsil edebileceği gibi başka senaryolar da düşündük." diye açıkladı profesör Filipovic.

Bilinen beş ORC var ve hepsi birbirine benziyor. Bu yeni ORC öyle görünmüyor ve ekip uygun bir galaksi bulamadı. Diğer ORC'ler kadar uzak olsaydı, muazzam olurdu çünkü milyonlarca ışık yılı boyunca uzanırlar. Bunun haydut bir süpernova olduğu fikri zorlayıcı ve şu anda gözlemlere dayalı olarak en olası senaryo.

"Potansiyel olarak keşfettiğimiz şey, nadir görülen, galaksiler arası bir ortama genişleyen benzersiz bir süpernova kalıntısıdır - böyle bir nesnede bulmayı beklemediğimiz bir ortam. Tahminlerimiz yaklaşık 2200 ila 7100 yıllık bir yaşa işaret ediyor.” diye ekledi profesör Filipovic.

J0624-6948 ilk olarak Avustralya Kilometre Kare Dizisi Yol Bulucu (ASKAP) ile görüldü.