Güneş’in En Yakın Komşusunun Yörüngesindeki Üçüncü Gezegen Keşfedildi

Şimdiye kadar keşfedilen en düşük kütleli gezegenlerden biri, Güneş'in en yakın komşusu olan Proxima Centauri'nin yörüngesinde tespit edildi. Küçük kayalık gezegenleri tespit etmenin gök bilimciler için bir zorluk olmaya devam ettiği bir zamanda, Proxima d, Dünya kütlesinin sadece dörtte birine sahip. Keşfi, bu yönden algılanan umut verici. Sinyal bir hata olmasına rağmen, yıldızlararası seyahat planları meyvesini verebilirse, bunun gerçekten görülmeye değer bir yıldız sistemi olduğunu doğrulayabilir.

Proxima Centauri o kadar sönük bir yıldız ki, 4.2 ışık yılı uzaklıktaki göreli yakınlığına rağmen çıplak gözle görülemiyor. Son yıllarda her şey değişti ve Soluk Kırmızı Nokta projesi, 2016'da yalnızca Dünya kütlesine benzeyen değil, aynı zamanda en azından teorik olarak Proxima'nın yaşanabilir bölgesinde yer alan bir gezegenin duyurulmasıyla madenli toprağı vurdu.

Proxima b'nin duyurusu, dört yıl sonra, çok daha uzaktaki Proxima c'nin şüpheli keşfiyle takip edildi. Şimdi Astronomi ve Astrofizik'teki bir makale, yıldızın kendisine olağanüstü yakın bir yörüngede dönen daha da küçük bir gezegen olan Proxima d'yi duyuruyor.

Alpha Centuari, gökyüzündeki en parlak üçüncü yıldızdır. Neredeyse aynı uzaklıkta bulunan Proxima, çıplak gözle görülemese de gezegen yarışını kazanıyor.

Sadece 4 milyon kilometrede, Proxima-Proxima d mesafesi, Güneş ile Merkür arasındaki mesafenin sadece onda biri kadardır ve yörünge dönüşü sadece beş gün sürer. Proxima'nın düşük parlaklığı, bu konumun kendi Güneş Sistemimizde olacağı gibi ateşli cehennem manzarası olmadığı anlamına gelir, ancak Proxima d'nin yüzeyindeki sıcaklıkların hala ortalama 90ºC olması bekleniyor.

Bulgu, bu ve diğer yıldızlar etrafında daha fazla keşif için işaret ettiği potansiyeliyle heyecan yarattı. Portekiz'deki Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço'dan ilk yazar Dr. João Faria yaptığı açıklamada, "Keşif, en yakın yıldız komşumuzun daha fazla çalışma ve gelecekteki keşiflerin ulaşabileceği ilginç yeni dünyalarla dolu gibi göründüğünü gösteriyor" dedi.

Proxima, herkesin bildiği parlayan bir yıldızdır. Bu, yaşanabilir bir bölgeye sahip olup olmadığı veya patlamalarının Proxima b gibi bir gezegenin başlatabileceği herhangi bir atmosferi yok edip etmeyeceği konusunda tartışmalara yol açtı. Ayrıca Proxima d'nin onaylanmasını da geciktirdi. Avrupa Güney Gözlemevi'nin Proxima b'yi doğrulayan Çok Büyük Teleskobu ile alınan gözlemler, ek bir gezegenin ipucunu sağladı, ancak yıldızın püsküren doğası, verileri gizledi.

Faria ve ortak yazarlar, düşük kütlesinin yalnızca 39 cm/s'lik bir yalpalama yaratmasına rağmen, Proxima d'nin var olduğundan emin olmalarını sağlayan ek gözlemler topladılar. Bu, radyal hız (Doppler yalpalaması olarak da bilinir) yöntemi kullanılarak şimdiye kadar tespit edilen en hafif gezegendir.

Mars'ın kütlesinin iki katından daha az olan ve muhtemelen bir atmosferi olmayan, fırın gibi sıcak bir dünya pek davetkar değildir. Yine de, ESO'dan Dr. Pedro Figueira, öneminin onu bulabilmemiz gerçeğinde yattığını savundu. Figueira, "Radyal hız tekniğinin, bizimki gibi bir hafif gezegen popülasyonunu ortaya çıkarma potansiyeline sahip olduğunu gösteriyor." dedi.

Proxima'nın yakınlığı, JWST ve gelecekteki Extremely Large Telescope gibi teleskopların, gezegenleri hakkında daha uzak yıldızlar için uzun süre imkansız olacak şekilde bilgi ortaya çıkarabileceği anlamına geliyor. Dahası, küçük kameraları ışık hızının beşte birine lazerle fırlatma planının pratik olduğu kanıtlanırsa, daha uzak gezegenler için pek olası olmayan, bugün yaşayan insanların yaşamları boyunca oraya gitme görevimiz olabilir.