Güneş Sistemi’ndeki En Sıcak Gezegen
Sıcaklık söz konusu olduğunda, en yaygın yanıt tek yanıt değildir.

Bir gezegenin ne kadar sıcak veya soğuk olduğunu tanımlamak karmaşık olabilir. Dünya'yı örnek alalım. Tropik bölgelerdeki sıcaklıklar kutuplardaki sıcaklıklardan tamamen farklıdır. Sıcaklıktaki farklılıklar, aşırı olanlar bile, hem atmosferlerde hem de gezegenlerin farklı yerlerinde yaygındır.

Ancak ortalamalara bakacak olursak, yenilmez bir yüksek sıcaklık şampiyonu var: Venüs. Güneşten ikinci gezegenin ortalama sıcaklığı 464°C'dir. Bu, kurşunu eritecek kadar sıcaktır.

Venüs Neden En Sıcak Gezegen?

Yani Venüs ortalama olarak Güneş'e en yakın gezegen Merkür'den bile daha sıcaktır. Ve hepsi bulut örtüsünün suçu. Sülfürik asit bulutları ile karbondioksitten oluşan Venüs atmosferi, Dünya'nınkinden yaklaşık 100 kat daha kalındır.

Uzun zaman önce, tüm gezegen, ezici bir metal eriten dünya yaratan yıkıcı bir sera etkisi yaşadı. Yüzeyinde duruyor olsaydınız, aynı anda hem yanar, hem erir hem de ezilirdiniz. Kesinlikle bir tatil yeri için en iyi yer değil.

Güneşte Bir Yer

Başka hiçbir gezegen ortalama sıcaklık açısından Venüs ile karşılaştırılamasa da, konuma özgü şeyler arıyorsak, seçim yapabileceğimiz çok sayıda yer var. Dünya dahil, gezegenlerin dış atmosferleri binlerce dereceye ulaşabilir. Bu katman termosfer olarak bilinir.

Bu kadar sıcak olmasının nedeni Güneş'tir. Atmosferin bu bölgesi çok büyük miktarda radyasyon alır - ancak yoğunluk genellikle o kadar düşüktür ki ısı transferi çok verimli değildir. Bu, Dünya'nın termosferinde yörüngede dönen Uluslararası Uzay İstasyonu için çok iyi bir haber.

Dikkate alınması gereken volkanlar da var. Sadece Dünya'da değil, aynı zamanda Jüpiter'in en içteki ayı olan Io'da. Ay'ımızdan daha büyük ve volkanlarla kaplı, inanılmaz 1.600°C'de çıkan lavlara sahip. Bu, dünyadaki tüm lavlardan daha sıcak. Yine de, Jüpiter ayında atmosferin olmaması nedeniyle ortalama sıcaklık sıfırın oldukça altındadır.

Bilinen En Sıcak Gezegen

Venüs'ten daha sıcak gezegenler bulmak istiyorsak güneş sisteminin çok ötesine, tam olarak 670 ışık yılı uzaklığa, bakmamız gerekiyor. Kasım 2022 itibariyle, bilinen en sıcak dünya KELT-9b adlı bir ötegezegendir. Güneşimizden neredeyse iki kat daha sıcak bir yıldıza son derece yakın bir yörüngede dönüyor. Ortalama 3.800°C sıcaklığa sahip. Bu, filamanlı ampullerde kullanılan malzeme olan tungsteni eritecek kadar sıcaktır.

Yıldızına kütleçekim kilitlenmiştir, dolayısıyla bir tarafı her zaman yıldıza bakar. Sürekli gündüz tarafı, gezegenin ortalamasından yüzlerce derece daha yüksek sıcaklıklara sahiptir - birçok yıldızdan daha sıcak, neredeyse Güneş'imizin yüzeyi kadar sıcaktır. Bu gezegenin termosferi muhtemelen yıldız yüzeyiyle aynı sıcaklığa ulaşacak.

Dışarıda daha sıcak dünyalar olabilir, ancak bu kesinlikle kırılması zor bir rekor.