Güneş Sistemimizin Dışındaki Bir Gezegende Manyetik Alan Bulundu

Dünya'daki yaşam manyetik alanı olmadan imkansız olurdu. Mars'ın manyetik alanının ortadan kalkması atmosferini kaybetmesinin büyük bir nedenidir.

Gezegenlerin manyetik alanları Güneş Sistemi'nin ötesinde yaşam arayışının büyük bir parçasıdır. Şimdi, gökbilimciler ilk kez bir tane bulduklarından eminler.

HAT-P-11b gezegeninin Hubble uzay teleskobu gözlemleri, onu çevreleyen ve yıldızından uzağa bakan bir kuyruklu yıldız benzeri bir kuyruk oluşturan, yüklü karbon parçacıkları akışını ortaya çıkardı. Nature Astronomy'de, keşfi yapan bilim insanları, bunun güçlü bir manyetik alanın varlığına dair zorlayıcı bir kanıt olduğunu savunuyorlar.

Arizona Üniversitesi'nden Profesör Gilda Ballester yaptığı açıklamada, "Bu, güneş sistemimizin dışındaki bir gezegende ilk kez bir manyetik alanının doğrudan tespit edilmesidir. Dünya gibi güçlü bir manyetik alan, bir gezegenin atmosferini ve yüzeyini güneş rüzgarını oluşturan enerjik parçacıklarının bombardımanından koruyabilir. Bu süreçler, Dünya gibi bir gezegendeki yaşamın evrimini büyük ölçüde etkiler, çünkü manyetik alan organizmaları bu enerjik parçacıklardan korur." dedi.

Çalışmak için sadece sekiz gezegenden oluşan bir örnekle neden bazılarının güçlü manyetik alanlara sahip olduğunu ve diğerlerinin olmadığını kimse bilmiyor. Her ekstra örnek, bizi bu tür alanların ne kadar yaygın olduğunu ve nerede bulunabileceklerini öğrenmeye daha da yaklaştırıyor. Yine de makale, "Sıcak Jüpiterler" olarak adlandırılan alanların etrafındaki alanları tespit etme çabalarını "sonuçsuz" olarak tanımlayarak bu keşfin önemini artırıyor.

HAT-P-11b'nin yıldızının yüzeyinden her beş günde bir geçmesinden dolayı astronomlara parçacıkların yıldız ışığı üzerindeki etkilerini gözlemlemek için düzenli bir şans verdi. Hubble, gezegenin etrafındaki manyetosferde bu parçacıkların varlığını ve arkasında uzun bir kuyruk olduğunu tespit etmek için ultraviyoleyi görme kapasitesini kullandı. Kuyruk, yıldız rüzgarı tarafından saatte 160.000 kilometre hızla yıldızdan uzağa itilip kaçan iyonlardan oluşur.

Kuyruk, bir astronomik birimin (AU) - Dünya ile Güneş arasındaki boşluk mesafesi ile tespit edilebilir.

HAT-P-11b, Neptün'den biraz daha büyük ve Venüs'ten daha sıcaktır. Bu nedenle yaşam için olası bir yer değildir. 123 ışıkyılı uzaklıkta, çalışmak en yakın komşu gezegenlerimizden çok daha zordur. Yine de, astronomların ilgisini bilinen binlerce gezegenin çoğundan daha fazla  çekmiştir.

Beş yıl önce, HAT-P-11b'den gelen radyo sinyalleri, atmosferinde hidrojen siyanür oluşturan sık ve güçlü yıldırım çarpmalarına bağlanıyordu.

Ana yıldızımızdan çok daha uzakta olduğumuz için Dünya'nın manyetosferinde benzer bir fenomen gözlemlemiyoruz. HAT-P-11b, HAT-P-11'den gelen bir AU'nun yirmide biri kadardır ve üst atmosferinin uzaya kaynamasına neden olur.

HAT-P-11b'nin atmosferi, helyumdan daha ağır elementlerin nispeten düşük konsantrasyonlarına sahiptir, bu da onu Neptün'den çok Jüpiter veya Satürn'e benzetir. Ballester, "HAT-P-11b'nin kütlesi Jüpiter'in kütlesinin yalnızca yüzde 8'i olmasına rağmen, ötegezegenin Neptün'den çok bir mini Jüpiter'e benzediğini düşünüyoruz." dedi. Bu, büyük gezegen oluşumunun standart modellerini yeniden düşünmeye zorlayacaktır.