Gökbilimciler, Samanyolu'nda Ultra Nadir Bir Kozmik Nesne Tespit Edildiğini Bildirdi

Aşırı nadir bulunan bir yıldız kategorisinin yeni bir üyesi, Samanyolu'nda keşfedildi. 30.000 ışık yılı uzaklıkta bulunan bu yeni gök cismi MAXI J1816-195 olarak adlandırılır. Ön gözlemler ve araştırmalar, gökbilimci Alessandro Patruno tarafından derlenen bir pulsar veri tabanı, bunun yalnızca 18 tanesinin bilindiğini gösteriyor.

Sayılar bu kadar düşük olduğunda, herhangi bir yeni nesne, bu nesnelerin nasıl oluştuğu, geliştiği ve davrandığı hakkında önemli istatistiksel bilgiler verebilen son derece heyecan verici bir bulguyu temsil eder.

Nesneden yayılan X-ışını ışığı ilk olarak 7 Haziran'da Japon Uzay Ajansı'nın ISS'nin dışına monte edilmiş Tüm Gökyüzü X-ışını Görüntüsü Monitörü (MAXI) cihazı tarafından tespit edildi.

Japonya'daki Nihon Üniversitesi'nden astrofizikçi Hitoshi Negoro tarafından yönetilen bir ekip, The Astronomer's Telegram'a (ATel) gönderilen bir bildiride, galaktik düzlemde Yay ve Scutum takımyıldızları arasında bulunan, daha önce kataloglanmamış bir X-ışını kaynağı belirlediklerini bildirdi ancak MAXI verilerine dayanarak onu tanımlayamamışlardı.

Pensilvanya Eyalet Üniversitesi'nden astrofizikçi Jamie Kennea ve meslektaşları, uzay tabanlı bir teleskop olan Neil Gehrels Swift Gözlemevi'ni kullanarak, tespiti bağımsız bir aletle doğrulamak ve yerini belirlemek için kolları sıvadılar.

ATel'e gönderilen bir bildiride, "Bu konum, bilinen herhangi bir kataloglanmış X-ışını kaynağının konumunda yer almıyor, bu nedenle bunun yeni bir geçici kaynak MAXI J1816-195 olduğu konusunda hemfikiriz" diye yazdılar. "Ayrıca, bu bölgenin Swift/XRT tarafından 22 Haziran 2017'de alınan arşiv gözlemleri, bu konumda herhangi bir nokta kaynağı ortaya çıkarmıyor."

Sırada, NASA'nın Goddard Uzay Uçuş Merkezi'nden astrofizikçi Peter Bult tarafından yürütülen bir araştırmada, yine ISS'ye monte edilmiş bir X-ışını NASA cihazı olan Neutron Star Interior Composition Explorer (NICER) vardı.

Ve işlerin gerçekten ilginçleşmeye başladığı yer burası. NICER, X-ışını termonükleer patlamasına ek olarak, X-ışını titreşimlerini 528,6 Hz'de yakaladı - bu, cismin saniyede 528,6 kez döndüğünü gösteriyor.

Bu tespit, MAXI J1816-195'in bir nötron yıldızı ve yeni bir artan milisaniyelik X-ışını pulsarı olduğunu gösteriyor.

Peki bunun anlamı nedir? Tüm pulsarlar aynı şekilde oluşmazlar. En temel düzeyde, bir pulsar, süpernovaya dönüşen ölü bir kütleli yıldızın çökmüş çekirdeği olan bir tür nötron yıldızıdır. Bu nesneler çok küçük ve çok yoğundur.

Bazı pulsarlar yalnızca rotasyonla çalıştırılırken, başka bir pulsar türü güç toplamayla çalışır. Nötron yıldızı, başka bir yıldızla ikili bir sistemdedir, yörüngeleri o kadar yakındır ki, malzeme yoldaş yıldızdan ve nötron yıldızına aktarılır. Bu malzeme, nötron yıldızının manyetik alan çizgileri boyunca kutuplarına yönlendirilir, burada yüzeye düşer ve X-ışınlarında parlayarak sıcak noktalar üretir.

Bazı durumlarda, toplama işlemi pulsarı milisaniyelik dönüş hızlarına kadar döndürebilir. Bu, artan X-ışını milisaniye pulsarıdır ve MAXI J1816-195'in bu nadir kategoriye ait olduğu görülmektedir.

NICER tarafından tespit edilen termonükleer X-ışını patlaması, muhtemelen eşlik eden yıldız tarafından biriken malzemenin kararsız termonükleer yanmasının sonucuydu.

Keşif çok yeni olduğu için çoklu dalga boylarında gözlemler devam ediyor. İzleme işlemi Swift kullanılarak halihazırda yapıldı ve İspanya'daki Kanarya Adası'ndaki La Palma'daki 2 metrelik Liverpool Teleskobu optik bir karşılık aramak için kullanıldı.