Evrende Tahmini 40 Kentrilyon Kara Delik Var

Yeni yayınlanan bir tahmine göre, gözlemlenebilir evren yaklaşık 40 kentrilyon (4x10^19 veya 40.000.000.000.000.000.000) kara delik içeriyor. Bu sayıyı başka şekilde ifade etmenin bir yolu da, evrendeki “sıradan” maddenin yaklaşık yüzde 1'inin kara delikler şeklinde bulunduğudur.

Figür The Astrophysical Journal'da yayınlandı ve Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati (SISSA)’da doktora öğrencisi Alex Sicilia ve denetçilerin yanı sıra geniş bir ortak çalışan ekibinin eseridir.

Ekip elbette kara delikleri gerçekten saymadı, bunun yerine araştırma, kara deliklerin çoğunun Güneş'in kütlesinin 20 katından daha fazla kütleye sahip yıldızların yaşamlarının sonuna geldiklerinde oluştuğu gerçeğine dayanıyordu. Sonuç, Güneş'in kütlesinin 5-160 katı kütleye sahip bir nesnedir, o kadar yoğundur ki ışık bile onun güçlü yerçekimi alanından kaçamaz. Sicilya, Big Bang'den bugüne oluşan uygun kütleye sahip yıldızların sayısıyla ilgili tahminleri kullanarak, geride kalan kara deliklerin sayısına bir rakam koyabilirdi.

Yazarlar bir açıklamada; "Bu önemli sonuç, SISSA araştırmacısı Dr. Mario Spera tarafından geliştirilen son teknoloji yıldız ve ikili evrim kodu SEVN'yi birleştiren özgün bir yaklaşım sayesinde elde edildi. Buna, galaksilerin özelliklerine ilişkin mevcut tahminler eklendi. Özellikle yıldız oluşum hızı, yıldız kütlesi miktarı ve yıldızlararası ortamın metalikliği (bunların tümü, yıldız karadeliklerinin sayısını ve kütlelerini tanımlamak için önemli unsurlardır). ” şeklinde belirtti.

Çalışma, kara deliklerin sayısını hesaplamanın yanı sıra kütlelerinin dağılımına dair bir tahmin de sağlıyor. Bu, yazarların evrendeki baryonik maddenin yüzde 1'inin yıldız boyutundaki kara deliklerde kilitli olduğunu hesaplamasına izin verdi. Bazen "sıradan" madde olarak da adlandırılan baryonik madde, tanıdık proton ve nötronlardan oluşur ve bileşimi bilinmeyen karanlık madde ile daha da gizemli olan karanlık enerjinin zıttıdır.

Birçok galaksinin kalbinde yer alan süper kütleli kara delikler, toplam kara delik sayıları açısından bir yuvarlama hatasını temsil eder, ancak bireysel olarak milyonlarca kat daha büyüktür. Yazarlar, gelecekteki bir makalede kümülatif kütlelerini göz önünde bulunduracaklarını, ancak daha küçük ve daha çok sayıda yıldız karadeliklerinde olduğundan 100 kat daha az olmasını beklediklerini belirtiyorlar.

Yoğun yıldız kümelerinin bazen diğer süreçler yoluyla yıldız kütlesinden çok daha fazla olmayan kara delikler doğurduğu düşünülüyor, ancak yazarlar bunu da gelecekteki bir makaleye bırakıyorlar. Orta kütleli kara deliklerin var olup olmadığı konusunda hala bazı belirsizlikler var ve sayıları muhtemelen nispeten küçüktür.

Kara delikler 18. yüzyılda teorize edilmiş olsa da, ilk keşif 1990'a kadar doğrulanmış olarak kabul edilmedi. O zamandan beri çok yol kat edildi ve kara deliklerin birleşmesinden kaynaklanan yer çekimi dalgalarının tanımlanması, onların frekansını tahmin etmek için bir fırsat yarattı.