California Sahili Açıklarında 100.000 Yıllık Bir Mamut Dişi Keşfedildi

Eğitimsiz bir göze, dev bir ahşap kütük gibi görünebilirdi. Gerçekte ise 1 metre uzunluğunda bir mamut dişi. Bilim adamları iki yıl önce Kaliforniya kıyılarında bu olağandışı şeyi keşfettiler.

Monterey Bay Araştırma Enstitüsü'ndeki bir araştırma ekibi, 2019 yılında okyanus yüzeyinin yaklaşık 3.000 metre altında bir sualtı dağını incelerken bu mamut dişini keşfetti.

Michigan Üniversitesi'nden paleontolog Daniel Fisher bir basın açıklamasında, “daha önce okyanustan başka mamut fosilleri toplanmış olmasına rağmen, bu tür nesnelerin derin deniz tabanı boyunca yuva yapması nadirdir” dedi.

Bilim adamları nihayetinde dişin, muhtemelen 2,7 milyon yıl ile 200 bin yıl öncesini kapsayan Alt Paleolitik çağda, o dönem yaşamış olan genç bir Kolombiyalı mamut dişisine ait olduğunu belirlediler. Araştırmacılar, hala canlının kesin yaşını ve yaşamı hakkında daha fazla ayrıntıyı belirlemek için çalışıyor. Bunların içinde yeme alışkanlıkları ve ne sıklıkta çoğaldığı da dahil.

Santa Cruz'daki California Üniversitesi'nde doktora sonrası araştırmacı olan Katie Moon, The New York Times'a verdiği demeçte, "Bu, 'Jurassic Park' ile 'Indiana Jones' filmlerinin bir karması gibi” dedi.

Keşif, ayrıca derin denizde gizlenmiş diğer antik hayvan fosillerinin varlığına da işaret edebilir.

Monterey Körfezi bilim insanları 2019'da bir mamut dişiyle karşılaşmayı düşünmemişlerdi. O sırada araştırma ekibi, derin deniz türlerini aramak için uzaktan kumandalı araçlarla okyanusu dolaşıyordu.

Monterey Akvaryumu Araştırma Enstitüsü kıdemli bilim adamı Steven Haddock basına yaptığı açıklamada, "Derin denizi keşfederken 'beklenmeyeni beklemeye' başlıyorsunuz, ancak hala bir mamutun eski dişine rastladığımız için şaşkınım" dedi.

Olay sırasında, bilim insanları bir önseziyle okyanus tabanından dişi almaya karar verdiler, ancak dişin ucu koptu ve tam numuneyi toplayamadılar. Ekip daha sonra fosilin geri kalanını almak için bölgeyi Temmuz ayında tekrar ziyaret etti. Bu sefer uzaktan kumandalı araca sünger gibi yumuşak malzemeler yapıştırdılar ve aracın robotik kollarını kullanarak dikkatli bir şekilde mamut dişini kaldırdılar.

Tam diş, araştırmacılara mamutun türünü belirlemek için kullandıkları çok daha büyük bir mamut DNA örneği verdi.

Bilim adamları, Kolomb mamutunun türünün en büyük akrabalarından biri olduğuna inanıyor. Muhtemelen yünlü bir mamut ile başka bir mamut türü arasındaki melezlemenin sonucu ortaya çıktığı düşünülüyor. 10.000 yıl öncesine kadar Kuzey Amerika'da dolaşırken, muhtemelen dişlerini kendini korumak ve yiyecek aramak için kullanıyorlardı.

Bilim adamları şimdi, mamutun ne kadar süre önce yaşadığını belirlemek için dişin radyoizotoplarını veya doğal olarak bozunan atomlarını analiz ediyorlar. Bilim adamları, uranyum ve toryum gibi izotopların bozunma hızını bildiklerinden, eserde bu izotopların ne kadarının hala mevcut olduğuna bağlı olarak dişin yaşını belirleyebilirler.

Şimdiye kadar, bu teknik, mamut dişinin 100.000 yıldan çok daha eski olduğunu gösteriyor.

Bilim adamları, eseri bu kadar bozulmamış durumda bulmalarının okyanusun sayesinde olduğuna inanıyor.

Derin deniz sıcaklıkları donma noktasının hemen üzerindedir, ortalama olarak yaklaşık 4 santigrat derecedir. Bu soğuk iklim, tıpkı yiyecekleri dondurucuya koymanın çok çabuk bozulmasını önlemesi gibi, fosil çürüme hızını da yavaşlatır.

Fosillerin derin denizlerin yüksek basınçlı ortamında hayatta kalma şansları da daha yüksektir. Okyanusun en derin hendeklerindeki su altı basıncı, su yüzeyinden 1100 kat daha fazladır.

Santa Cruz California Üniversitesi'nde doçent olan Terrence Blackburn basın açıklamasında, "Eğer diş karada bulunsaydı, tarihini deşifre etmek o kadar kolay olmazdı" dedi.

Bu makale ilk olarak Business Insider tarafından yayınlanmıştır.