Bilim İnsanları, Asteroit Ryugu'dan Alınan Örneklerde B3 Vitamini ve Urasil Buldu

Uluslararası bir araştırma ekibi, Dünya'ya yakın C-tipi asteroit (162173) Ryugu örneklerinde nikotinik asit (B3 vitamini veya niasin olarak da bilinir) ve ribonükleik asitteki dört nükleobazdan biri olan urasil tespit etti. Bulgular, bu tür prebiyotik ilgi moleküllerinin Ryugu da dahil olmak üzere karbonlu asteroitlerde yaygın olarak oluştuğunu ve erken Dünya'ya iletildiğini kuvvetle önerir.

Ryugu, Mayıs 1999'da Lincoln Near-Earth Asteroid Research ile astronomlar tarafından keşfedildi.

1999 JU3 olarak da bilinen bu asteroit yaklaşık 900 m çapındadır ve her 474 günde bir Güneş'in yörüngesinde 0.96-1.41 astronomik birimlik bir mesafede döner.

JAXA'nın Ryugu'ya örnek iade görevi olan Hayabusa-2'si 3 Aralık 2014'te fırlatıldı ve 27 Haziran 2018'de asteroide ulaştı.

Orada, uzay aracı Ryugu'nun yüzeyine rovers ve iniş araçları yerleştirdi ve yüzeye yakın yerlerden örnekler topladı.

6 Aralık 2020'de, yeniden giriş kapsülü içinde hava geçirmez şekilde kapatılmış bir numune kabında toplam 5,4 gram bozulmamış numune Dünya'ya iade edildi.

Hokkaido Üniversitesi'nden Dr. Yasuhiro Oba, "Bilim adamları daha önce bazı karbon açısından zengin göktaşlarında nükleobazlar ve vitaminler bulmuşlardı, ancak Dünya'nın çevresine maruz kalmayla kirlenme sorunu her zaman vardı" dedi.

"Hayabusa-2, doğrudan asteroit Ryugu'dan iki örnek toplayıp onları kapalı kapsüller içinde Dünya'ya teslim ettiğinden, kirlenme olasılığı göz ardı edilebilir."

Yeni araştırmada Dr. Oba ve meslektaşları, Ryugu örneklerinde nükleobazları ve diğer nitrojen molekül sınıflarını aradılar.

Asteroit parçacıklarını sıcak suda ıslatarak bu molekülleri çıkardılar, ardından yüksek çözünürlüklü kütle spektrometresi ile birleştirilmiş sıvı kromatografi kullanarak analizler yaptılar.

Analiz, urasil ve nikotinik asidin yanı sıra diğer nitrojen içeren organik bileşiklerin varlığını ortaya çıkardı.

Dr. Oba, "Örneklerde küçük miktarlarda, milyarda 6-32 parça (ppb) aralığında urasil bulduk, B3 vitamini ise 49-99 ppb aralığında daha boldu" dedi.

Örnekte, sırasıyla proteinlerde ve metabolizmada bulunan bir dizi amino asit, amin ve karboksilik asit de dahil olmak üzere başka biyolojik moleküller de bulundu.

Yeni tespit edilen bileşikler benzerdir ancak daha önce karbon açısından zengin göktaşlarında keşfedilenlerle aynı değildir.

Bilim insanları, "Ryugu'daki farklı konumlardan toplanan iki numunedeki konsantrasyonlardaki fark, muhtemelen uzayın aşırı ortamlarına maruz kalma nedeniyledir" dedi.

Nitrojen içeren bileşikler, en azından kısmen, amonyak, formaldehit ve hidrojen siyanür gibi daha basit moleküllerden oluşuyordu.

Bunlar Ryugu örneklerinde tespit edilmemiş olsa da kuyruklu yıldız buzunda bulundukları biliniyor ve Ryugu, düşük sıcaklıktaki ortamlarda bulunan bir kuyruklu yıldız veya başka bir ana cisim olarak ortaya çıkmış olabilir.

Dr. Oba, "Ryugu'dan alınan örneklerde urasil keşfi, Dünya'nın erken dönemindeki nükleobazların kaynağına ilişkin mevcut teorilere güç katıyor" dedi.

NASA'nın OSIRIS-REx misyonu, bu yıl asteroit Bennu'dan örnekler getirecek ve bu asteroitlerin bileşimine ilişkin karşılaştırmalı bir çalışma, bu teorileri geliştirmek için daha fazla veri sağlayacaktır.

Sonuçlar bu hafta Nature Communications dergisinde yayınlandı.