Akıl Almaz Çözünürlükle İlk Net JWST Görüntüsü Yayınlandı

İlk net görüntü, JWST'nin ayna güçlerinin 18'inin birleştirilmesiyle yayınlandı. Bu, sıradan bir yıldızın görüntüsü olsa da gök bilimcilerin bu inanılmaz görüntüde gösterilen yetenek karşısında dilleri tutuldu.

NASA'dan Dr. Thomas Zurbuchen yaptığı açıklamada, "20 yıldan fazla bir süre önce, Webb ekibi, şimdiye kadar kimsenin uzaya koyduğu en güçlü teleskobu inşa etmek için yola çıktı ve zorlu bilim hedeflerini karşılamak için cüretkar bir optik tasarım buldu. Bugün tasarımın teslim olacağını söyleyebiliriz.” dedi.

Her ölçümde JWST'nin optikleri beklentileri karşılıyor, bazen de aşıyor. NASA'dan Dr. Ritva Keski-Kuha “Artık doğru teleskobu yaptığımızı biliyoruz.” dedi. Teleskobun uzun gecikmeleri sırasında birçok kişi şüphe etse de doğru teleskoba ulaşıldı.

Yukarıdaki görüntü, "ince evreleme" olarak bilinen aşamanın sonunu göstermektedir. Aynanın şimdiye kadarki performansı o kadar iyiydi ki, JWST'nin operatörleri, şimdiye kadar konuşlandırılan en büyük uzay teleskobunun, inşa edildiği bilimsel hedefleri karşılayacağından ve muhtemelen aşacağından eminler.

Bir teleskop için en önemli kriterlerden biri, onunla ayırt edilebilecek en küçük şey olan çözünürlüktür. Sağlanan görüntü, önceki en güçlü kızılötesi teleskop olan Spitzer Uzay Teleskobu'ndan 28 kat daha iyi olan 70 miliark saniyelik bir çözünürlüğe sahip. Performans Hubble'ınkine benzer, ancak Hubble'ın göremediği daha uzun dalga boylarında.

JWST'nin 6,5 metrelik birincil aynası, hem yapımını kolaylaştırmak hem de fırlatmada katlanabilmesi için 18 altıgen aynadan yapılmıştır. Bunları, ikincil ve üçüncül aynaları hizalamak yavaş bir süreçtir. Kanat aynaları başarılı bir şekilde açıldıktan sonra NASA, bu yılın Haziran veya Temmuz aylarında, ilk araştırma kalitesinde görüntülerin elde edilebilmesi için hala gerekli olan yedi aşamayı açıkladı.

Aşamalanın amacı, ayna bileşenlerinin daha önce olduğu gibi 18 ayrı ayna yerine tek bir büyük ayna gibi davranmasını sağlamaktır. İçeri giren herhangi bir yanlış hizalamayı düzeltmek için, teleskobun çalışma ömrü boyunca rutin bir temelde hassas fazlama yapılması gerekecektir.

Aşamalarının başarısını göstermek için JWST'nin operatörleri parlak yıldız 2MASS-J17554042+6551277'ye odaklandı. Parlak burada oldukça göreceli bir terimdir, çünkü bu yıldız çıplak gözle, sıradan dürbünle bile görülemeyecek kadar sönüktür, bu yüzden bu kadar akılda kalıcı olmayan bir isme sahiptir. Bununla birlikte, ışığının çevreleyen piksellere sızdığı parlak kolları oluşturmak için yeterince parlaktır. Arka planda galaksiler (biri 4,8 milyar ışık yılı uzaklıkta) ve çok daha sönük yıldızlar görülebilir.

JWST, ışığını farklı şekillerde toplayıp işleyebilen birden fazla enstrümana sahiptir. Hassas evrelemenin tamamlanması, teleskobun görüş alanındaki bir noktada hizalanması anlamına gelir ve bu da ana dedektör olan Yakın Kızılötesi Kameranın etkin bir şekilde çalışmasına olanak tanır. Tüm enstrümanların birlikte çalışabilmesine hala aylar var, ancak şimdi çok az şüphe var.