Süper Kütleli Kara Delik Çevresindeki En Kısa Yörünge Periyoduna Sahip Yıldız Keşfedildi
Yıldız S4716, her dört yılda bir Samanyolu'nun Sagittarius A* yörüngesinde döner.

Samanyolu'nun merkezinde, yakın zamanda ilk kez görüntülenen süper kütleli kara delik Sagittarius A* yer alıyor. Çevresinde, Einstein'ın genel görelilik kuramı için harika bir test ortamı oluşturacak kadar yakınlaşan bir grup yıldız yörüngede dönüyor. Araştırmacılar şimdi, Sagittarius A* yörüngesindeki bilinen en hızlı yıldızı en kısa sürede buldular.

Yıldız S4716, süper kütleli kara deliğin yörüngesini yaklaşık dört yıl içinde, bir önceki rekor sahibinden birkaç yıl daha kısa bir sürede tamamlıyor. Kara deliğe 15 milyar kilometre kadar yaklaşıyor ve saniyede 8.000 kilometre hıza ulaşıyor.

Keşif, The Astrophysical Journal'da yer aldı ve yıldızların süper kütleli bir kara deliğin etrafında kararlı bir yörüngede ne kadar yakınlaşabileceğine dair bazı beklentilere meydan okuyor.

Köln Üniversitesi'nden Dr. Florian Peißker yaptığı açıklamada, "Bir yıldızın süper kütleli bir kara deliğin çevresinde bu kadar yakın ve hızlı bir yörüngede olması, tamamen beklenmedik bir durumdu ve geleneksel teleskoplarla gözlemlenebilecek sınırı ortaya koyuyor." dedi.

Ekip bu yıldızları bulmak için, toplanan yaklaşık 20 yıllık veriyi kullandı. Beş teleskop yıldızları gözlemledi, dördü yörüngesinin doğru ve ayrıntılı bir analizini sağlamak için çok daha büyük tek bir teleskop gibi hareket etti.

Yeni araştırmanın baş yazarı Peißker, "Öne çıkan üyelerden biri olan S2, sinemada önünüzde oturan iri bir insan gibi davranır: önemli şeyleri görüşünüzü engeller." diye ekledi. "Bu nedenle galaksimizin merkezine bakış genellikle S2 tarafından gizlenir. Ancak kısa bir süre için merkezi kara deliğin çevresini gözlemleyebiliriz."

Observation of S4716 and other close stars in 2020. Image Credit: Florian Peißker et al.

S4716 ve diğer yakın yıldızların 2020 gözlemi.

Keşif, çok yakın yıldızların önceki gözlemleriyle birlikte, insanlığın yıldızların bir kara deliğin yörüngesinde nerede ve ne kadar yakın dönebileceğine dair anlayışını genişletiyor. Ancak S4716 ve grubunun birkaç üyesi, tam olarak oraya nasıl geldiklerine dair yeni gizemlerin altını çiziyor.

Çek Cumhuriyeti'ndeki Masaryk Üniversitesi'nden çalışmaya katılan astrofizikçi Michael Zajaček, "S4716'nın kısa dönemli, kompakt yörüngesi oldukça kafa karıştırıcı." dedi. "Yıldızlar kara deliğin yakınında o kadar kolay oluşamazlar. S4716, örneğin S kümesindeki diğer yıldızlara ve cisimlere yaklaşarak, içe doğru hareket etmek zorunda kaldı ve bu da yörüngesinin önemli ölçüde küçülmesine neden oldu."