Gök Bilimciler Süper Kütleli Bir Kara Deliğin İlk Habercisini Tespit Ettiler

Neredeyse her galaksinin merkezinde süper kütleli bir kara delik vardır. Bu kozmik nesnelerin her biri, Güneşimizin kütlesinin milyarlarca katı değilse de milyonlarca ağırlığa sahiptir. Ancak oluşumları çözülmemiş bir gizemdir. Şimdi, gök bilimciler, süper kütleli bir kara deliğin habercisi olduğunu düşündükleri benzersiz bir nesne tespit ettiler.

Nature dergisinde bildirildiği üzere, GNz7q adlı nesne, evrenin çok erken dönemlerinden bir galakside tespit edildi ve bunun yıldız oluşturan galaksiler ile en eski süper kütleli siyah gökadalar arasındaki evrimsel "kayıp halka" olabileceğini düşünüyorlar. Galaksinin ultraviyole ve kızılötesi gözlemleri, içinde bir kara deliğin hızla büyüdüğünü, ışığının Büyük Patlama'dan sadece 750 milyon yıl sonra tüm yolu kat ettiğini gösteriyor.

Gök bilimciler, evrenin bu kadar erken döneminde zaten devasa kara deliklerin varlığını açıklamak için mücadele ettiler. Şimdiye kadar tespit edilen en uzak nesneler, ya yıldız patlaması galaksileri olarak bilinen büyük miktarda yıldız oluşumuna sahip galaksiler ya da kuasarlar olarak bilinen, çevresindeki tüm yıldızların ışığını gölgede bırakan inanılmaz derecede aktif bir süper kütleli kara deliğe sahip galaksilerdir.

GNz7q, bu yıldız patlaması gökadalarından biridir, ancak gözlemler, merkezi kara deliğinin parlaklığı devralmaya ve bir kuasar'a dönüşmeye hazırlandığını gösteriyor.

Niels Bohr Enstitüsü'nden başyazar Seiji Fujimoto yaptığı açıklamada, "Analizimiz, GNz7q'nin, evrende bilinen en eski süper kütleli kara deliğe yakın bir çağda, bir yıldız patlaması galaksisinin tozlu çekirdeğinde hızla büyüyen bir kara deliğin ilk örneği olduğunu gösteriyor. Nesnenin elektromanyetik spektrumdaki özellikleri, teorik simülasyonlardan elde edilen tahminlerle mükemmel bir uyum içinde." dedi.

Küçük kırmızı nokta, doğmakta olan bir süper kütleli kara deliğe sahip bir galaksidir.

Galaksi, yılda 1.600 güneş kütlesi oranında, kendi galaksimiz Samanyolu'ndan binlerce daha fazla yıldız oluşturuyor. Ve bir kuasar gibi bir kara deliğin etrafında toplanan bir malzeme diski ile tutarlı UV ışığı yayarken, henüz görünür bir X-ışını emisyonu yok. Bu, bir toplama diskinin en iç kısmından gelir. Bu, ortaya çıkmakta olan süper kütleli kara deliğin toz ve gazla kaplandığını gösteriyor. Tozlu erken galaksilerde hızla büyüyen kara delikler, bilgisayar simülasyonları tarafından tahmin edilmişti, ancak şimdiye kadar görülmemişti.

Ekip, bu nesnenin yıldız patlaması galaksileri ve kuasarlar arasındaki kayıp halka olabileceğini düşünüyor.

Fujimoto, "GNz7q, bu iki nadir popülasyon arasında doğrudan bir bağlantı sağlar ve evrenin ilk günlerinde süper kütleli kara deliklerin hızlı büyümesini anlamak için yeni bir yol sağlar. Keşfimiz, daha sonraki dönemlerde gözlemlediğimiz süper kütleli kara deliklerin öncülerine bir örnek sunuyor." dedi.

Hubble gözlemleri, Great Observatories Origins Deep Survey-North (GOODS-North) tarafından iyi çalışılmış bir bölgeden alınan verilerle birleştirildi. Arşivlenmiş verileri gözden geçirmek ve bu nesneyi bulmak, bu nesnelerden daha fazla olabileceğini gösteriyor.

Ekip, birkaç ay içinde bilim operasyonları başladığında bu nesneyi JWST ile daha fazla incelemeyi umuyor.