Eski 'Süper Dağlar' Dünya’da Gelişen Yaşam İçin Çok Önemli Olabilir

Bir zamanlar yüksekliği Himalayalarla rekabet eden dev sıradağlar vardı. Milyarlarca yıl önce, birleşen süper kıtaların birleşim noktaları boyunca binlerce kilometre uzanıyordu.

Zamanla bu dağlar çürümüş ve köklerine kadar aşınmışlardır. Ancak bu yıpranmış kalıntılarda, bu eski süper dağların ölümünün evrime rehberlik etmiş olabileceğine dair ipuçları olabilir.

Avustralya Ulusal Üniversitesi'nden (ANU) ve Queensland Teknoloji Üniversitesi'nden araştırmacılar, kıta levhaları arasındaki çarpışmalardan doğmuş en büyük iki sıradağ için ayrıntılı zaman çizelgeleri oluşturdular ve süper dağların baskısının bıraktığı nadir mineral izlerini kullandılar.

Bu dağlardan biri jeologlar tarafından zaten biliniyordu. Yaklaşık 500 ila 650 milyon yıl kadar önce, Transgondwanan Supermountain olarak adlandırılan 8.000 kilometrelik menzil, bir zamanlar büyük güney süper kıtası Gondwana'nın üzerine gölge düşürdü.

Nuna süper dağları olarak adlandırılan ikinci menzil de yaklaşık 8.000 kilometre uzunluğundaydı.

ANU jeobilimci ve baş yazar Ziyi Zhu, "Bugün bu iki süper dağa benzer bir örneğimiz yok" diyor.

"Büyüklükleri sadece boyları ile ilgili değil, 2.400 kilometre uzunluğundaki Himalayaların üç veya dört kat daha uzununu hayal edebiliyorsanız, ölçek hakkında bir fikir edinirsiniz."

Himalayalar kadar etkileyici bir şeye bakıp onların var olmadığı bir zamanı hayal etmek zor. Hayal etmesi daha da zor olan, gelecekte bu devasa yanlarının okyanus tortusu alanlarına indirgenebileceğini bilmek.

Yine de bir süper dağın hayatı, tahmin ettiğimizden daha kısadır.

Muson rüzgarları ve atmosferin buzlu havası gibi doğa güçlerinin tüm ağırlığına maruz kalan süper dağların hızlı yükselişini kaçınılmaz olarak nispeten hızlı bir düşüş izler.

Gondwanan süper dağlarının erozyonunun zamanlaması, bilim insanlarını minerallerin serbest bırakılmasının ve kapana kısılmış oksijenin Kambriyen patlaması olarak adlandırılan biyolojik çeşitlilik patlamasını tetikleyip tetiklemediğini tahmin etmeye sevk etti.

Bu ilgi çekici bir hipotez, ancak daha somut kanıtlara ihtiyaç duyan bir hipotez. Yarım milyar yıl önce yeni biyolojik özelliklerin hızla ortaya çıkmasını hızlandıran şeyin tam olarak ne olduğu ve oksijen fazlasının yardımcı olup olmadığı hâlâ hararetli bir şekilde tartışılıyor.

Karmaşık yaşam gelişirken ikinci bir süper dağ grubunun Nuna'da toza dönüşmesi, bu fikrin daha fazla keşfedilmeye değer olduğunu gösteriyor.

ANU'dan dünya bilimcisi Jochen Brocks, "Şaşırtıcı olan, zaman içinde dağ inşasına ilişkin tüm kayıtların çok net olmasıdır" diyor.

"Bu iki büyük dağ gösteriyor ki, biri hayvanların ortaya çıkmasıyla, diğeri ise karmaşık büyük hücrelerin ortaya çıkmasıyla bağlantılı olabilir."

Yüz milyonlarca yıl içinde, iki sivri uçta araya giren herhangi birleşen kıtalarda ortaya çıkan hiçbir süper dağ yok.

İster tesadüf ister evrimle ilgili bir şey olsun, 1,8 milyar ila 800 milyon yıl önce dağ üstü oluşum periyodundaki bu kırılma, evrimin yavaşlıyormuş gibi göründüğü bir zaman dilimine denk geliyor.

Dağın son uzantılarının tortuya indirgenmesi, oksijen seviyelerindeki ve diğer yaşam inşa malzemelerindeki değişiklikler ve yaşamın çeşitlenmesi arasında daha güçlü bağlantılar kurmak için daha çok çalışma yapılması gerekiyor.

Ama eğer sonuç verirse, karmaşık yaşam Dünya'nın uzun süredir kayıp olan devlerine bir teşekkür borçlu olabilir.

Bu araştırma Earth and Planetary Science Letters'da yayınlandı.