Köpeklerde Parvovirüs

Parvovirüs (CPV) köpeklerde bulaşıcı bir viral hastalıktır. Köpeklerde parvovirüs vakası ilk defa 1970'li yılların başında rastlandı. Virüs bağırsak sistemini ve kemik iliğini şiddetli bir şekilde etkilemektedir. Yavru köpeklerin kalp kaslarınıda nadir olarak görülsede etkileyebilir ve bu çoğu zaman ölümle sonuçlanabilir.

Parvovirüsün belirtileri nelerdir?

• İshal (olasıdır ki kanlı)
  • Kusma
  • cut sıcaklığı değişimi (çok yüksek veya çok düşük bir sıcaklık)
  • Halsizlik
  • İştahsızlık

Köpeğiniz bu belirtilerden herhangi birini taşıyorsa vakit kaybetmeden mutlaka veteriner hekiminize bildirmelisiniz.

Parvovirüste Teşhis ve Tedavi

Köpeğin geçmiş öyküsü, fiziksel muayenesi ve tahlil sonuçlarına göre teşhis konulabilir. Köpeklerde parvovirüs tedavisi için semptomatik tedavi uygulanabilir. Bununla birlikte monoklonal antikor tedavisi üzerine çalışmalar hâlâ yürütülmektedir. Tam anlamıyla bir tedavi yöntemi henüz bulunmamaktadır.

Parvovirüste erken teşhis ve yerinde uygulanan semptomatik bir tedavi oldukça mühimdir. Dehidratasyonla mücadele edilmeli, kusma ve ishal kontrol etmeye çalışılmalı, gerekirse şırınga veya beslenme tüpü ile beslenilmeli, ikincil bir enfeksiyon önlenmeli, stresten uzak bir ortam sağlanmalıdır. Tüm bu semptomların kontrol altına alabilmek için epey yoğun bir bakıma ihtiyaç vardır. Bunlara rağmen uygulanan tedaviye yanıt gelemeyebilir ve köpeğin hastalığa yenik düşebilme ihtimalide vardır.

Parvovirüs bulaşıcı olduğundan yayılmasını en aza indirmek için enfekte köpeğin izolasyonu şarttır. Enfekte köpeğin barındığı ve bulunduğu alanın gerekli malzemelerle temizlenmesi ve dezenfeksiyonu önemlidir. Bu dezenfeksiyon birkaç kez tekrarlanabilir.

Parvovirüs önlenebilir mi?

Bu korkunç hastalıktan korunmak elbette mümkündür. Yavru köpeğinizi aşılamak enfeksiyonu önlemenin en etkili yoludur. Aşılanmış bir köpeğin hastalanması pek mümkün değildir. Veteriner hekiminize danışarak yavru köpeğinizi zamanında aşılayabilirsiniz. Yavru köpek aşılarının tümünü tamamladıktan sonra dahi iki hafta kadar sosyalleşmesi sınırlandırılmalıdır.

Köpeğim parvovirüs oldu. Bu durumdan etkilenir miyim?

Hayır, etkilenmeyiz. Bizlere bulaşmaz. Köpek parvovirüs kendi türüne özgüdür.

Dicle Kolancı
Hayvan Davranışları ve Refahı