JWST, Şimdiye Kadarki En Uzak Kırmızı Sarmal Galaksileri Buldu
Bu nadir cisimler, 10 milyar yıl önce çoktan yerlerini almışlardı.

Samanyolu gibi sarmal galaksilerin evrendeki en yaygın galaksi türlerinden biri olduğuna inanılmaktadır. Aktif ve yıldız oluşumuyla dolu olma eğilimindedirler, bu da onların "mavi" görünmesini sağlar çünkü sıcak genç yıldızlar morötesi ışıkta parıl parıl parlar. Ancak bazı sarmal galaksiler "kırmızıdır", fazla bir şey olmadan pasif bir şekilde yaşlanırlar veya kırmızı görünmelerine neden olan yoğun tozla kaplıdırlar. Şimdi, JWST sayesinde, bu kırmızı sarmallardan bazıları çok uzak evrende bulundu.

Cisimler daha önce keşfedilmişti ancak önceki teleskoplar sarmal yapıyı ayrıntılı olarak görecek çözünürlüğe sahip değildi. Işıkları, 8 ila 10 milyar yıl önce evrenin yoğun bir yıldız oluşum dönemi yaşadığı, Kozmik Öğlen olarak bilinen bir zamandan gelir.

Japonya'daki Waseda Üniversitesi'nden baş yazar Yoshinobu Fudamoto, bir açıklamada, "Bu galaksiler, NASA'nın Hubble Uzay Teleskobu ve Spitzer Uzay Teleskobu ile yapılan önceki gözlemler arasında zaten tespit edilmiş olsa da, sınırlı uzaysal çözünürlükleri ve/veya hassasiyetleri, ayrıntılı şekillerini ve özelliklerini incelememize izin vermedi." dedi.

As a remarkable improvement over previous IRAC image (above), JWST’s unprecedented spatial resolution and high IR sensitivity reveals the morphological details of the red spiral galaxies (below) RS13 and RS14. This facilitates a detailed analysis revealing hitherto unknown features of red spiral galaxies belonging to the early universe.

Spitzer'in RS13 ve RS14 görüşü ile JWST'nin görüşü arasındaki karşılaştırma.

Kırmızı sarmallar, SMACS J0723.3-7327 galaksi kümesinin JWST Derin Alan görüntüsünde bulundu. Ve tek bir görüntüde bulunmaları şaşırtıcı. Yerel evrende, kırmızı sarmallar tüm sarmal galaksilerin yaklaşık yüzde 2'sini oluşturur, dolayısıyla daha uzak evrende daha yaygın olmaları mümkün olabilir.

Ekip özellikle RS13 ve RS14 olarak adlandırılan iki tanesine baktı. Yerel evrende de kesinlikle kırmızı sarmal olarak sınıflandırılacaklarını ve RS14'ün kesinlikle pasif bir kırmızı sarmal olduğunu belirlemeyi başardılar. Genç yıldızları gizleyen tozla örtülmüş olabilecek RS13 ise belirsizliğini koruyor.

Fudamoto, "Çalışmamız ilk kez pasif sarmal galaksilerin erken evrende bol miktarda bulunabileceğini gösterdi. Bu makale, erken evrendeki sarmal galaksiler hakkında bir pilot çalışma olsa da, bu çalışmayı doğrulamak ve genişletmek, galaktik morfolojilerin oluşumu ve evrimi hakkındaki anlayışımızı büyük ölçüde etkileyecektir." dedi.

RS14'ün ışığı 11 milyar yıl öncesinden geliyor. Evrenin genişlemesi nedeniyle, galaksi bugün bizden 19 milyar ışık yılı uzaklıkta yer almakta.

Bulgular, The Astrophysical Journal Letters'da yayınlanan yakın tarihli bir makalede bildirildi.