Bilinmeyen Bir Şey Venüs'ün Bulutlarını Daha Az Asidik Yapıyor
Canlı varlığı Venüs'teki olağandışı atmosferik kimyayı açıklayabilir mi?

Bildiğimiz yaşam, Venüs'ün dönen karbondioksit ve sülfürik asit atmosferinde hayatta kalamaz. Aslında bulutları o kadar asidik ki normal pH ölçeğine bile girmiyorlar. Ancak Proceedings of the National Academy of Sciences'da yayınlanan yeni bir araştırma, doğru koşullar altında belirli yaşam formlarının gezegenin zehirli bulutlarında amonyak üreterek kendilerine bir yuva oluşturabileceğini öne sürüyor.

Venüs'ün bulutları birkaç cezbedici anormallik içeriyor ve bu anormalliklerin neden var olduğuna dair cevaplanmamış sorular, gezegende yaşam olasılığını açık bırakıyor. Araştırmacılar, bilinen bir açıklama olmaksızın kükürt dioksit konsantrasyonunun atmosferde dramatik bir şekilde düştüğünü buldular.

Cambridge Üniversitesi'nde astrokimya alanında araştırmacı ve çalışmanın ortak yazarı Paul Rimmer, bu tükenmenin neden meydana geldiğini anlamak için yüksek bulutlardaki sülfürik asit damlacıklarının kimyasal yapısını inceledi. "Saf pil asidi gibi olmak yerine, biraz daha mide asidine benziyor. Hala çok asidik, ama asidik değil" diyor Rimmer.

Araştırmacılar, asit nötralize edici tuzların gezegenin yüzeyinden bulutların içine süpürülebileceğini teorileştirmişti ancak Rimmer'in önceki hesaplamalarına göre ihtiyaç duyulan mineral tuz miktarı çok aşırı. Şimdi, araştırma ekibi asitlik anormalliğini açıklamak için yeni bir hipotez önerdi: Ya neden yüzeyden gelen bir mineral değil de bulutlarda üretilen bir maddeyse?

Araştırmacılar, nötrleştirici ajan olarak amonyak, NH3 kullanarak bir model oluşturdular. Amonyak, 1970'lerde Venera 8 ve Pioneer Venus sondaları tarafından bulut katmanlarında beklenmedik bir şekilde tespit edilmişti. Bu amonyak, MIT'de astrobiyoloji araştırma bilimcisi ve makalenin ortak yazarı Janusz Petkowski'ye göre, Venüs'te doğal olarak meydana gelen metabolik aktivitenin bir işareti olabilir. Bu, atmosferin bir tür yaşam biçimine ev sahipliği yaptığı anlamına gelebilir.

Rimmer ve meslektaşları, Venüs'ün bulutlarındaki kimyasal reaksiyon modellerine amonyak eklediklerinde, amonyak, atmosferindeki bilinen su buharı ve oksijen bolluğunu açıkladı. Bu bileşiği içeren kimyasal yollar, bulut damlacıklarında önceden tespit edilen sülfit tuzlarını da açıklayabilir.

Bu atmosferdeki zorlu koşullar, ışıldayan sarı havuzların birkaç dayanıklı bakteri türünü barındırdığı Etiyopya'nın Dallol kükürt havuzları gibi Dünya'daki aşırı ortamlardan farklı değildir. Dahası, Venüs'teki mikroorganizmalar, asidi nötralize eden amonyak üreterek kendi yaşam alanlarını daha az zorlu olacak şekilde şekillendiriyor olabilir. "Venüs'te yaşam varsa ve gerçekten de amonyak yapmaktan sorumluysa, o zaman içinde yaşadığı kendi ortamını yaratır. Ortama uyum sağlar” diyor Petkowski.

Amonyak bu modelde temiz bir çözüm sağlasa da bu, amonyağın biyolojik süreçlerin bir sonucu olduğu anlamına gelmez.

Gezegen Bilimleri Enstitüsü'nde kıdemli bir bilim adamı olan David Grinspoon, “Bununla ilgilenen bilim insanları ve astrobiyologlar olarak yapılacak şey, önce yaşam dışında her şeyin olduğunu varsaydığımız zihin alışkanlığını geliştirmemiz gerektiğidir” diyor. “Bir atmosferde bu gazları üretmek için "başka şeyler de olabilir" diyor ve Venüs'te yaşam hakkında iddialarda bulunmadan önce uzmanları "diğer her şeyi ekarte etmeye" çağırıyor.

Çalışma yazarları, amonyak Dünya'daki yaşamın bir yan ürünü olsa da, Venüs'te bulunan amonyağın aynı şekilde oluşturulamayabileceğini kabul ediyor. Rimmer, şu anda farkında olmadığımız diğer gezegenlerde amonyak üretmenin biyolojik olmayan yolları olabileceğini açıklıyor.

Venüs'teki amonyaktan yaşam ihtimali sorumlu olmasa bile, diyor Grinspoon, hala keşfedilmeye değer egzotik bir kimya var.

Rimmer için, daha fazla değerlendirme yapmanın anahtarı, 1970'ler ve 1980'lerden gelen mevcut verilerin anormal sonuçlar veya yanlış pozitifler içermediğinden emin olmak için daha gelişmiş teknolojiye sahip yeni atmosferik sonda verilerine sahip olmaktır.

Yaklaşık on yıl içinde, bilim insanları bu bulut kimyası hakkında bol miktarda veri alabilirler. NASA, 2029'da fırlatılması planlanan DAVINCI+ atmosferik sondasını, Venüs atmosferinin tüm kesitinin ilk tam araştırma çalışmasını gerçekleştirmek için planladı. Özel uzay uçuşu şirketi Rocket Lab'ın bir başka girişimi, 2023 yılına kadar Venüs'ün bulutlarında biyolojik imza aramak için bir sonda göndermeyi hedefliyor.

Bu arada Petkowski ve diğer yazarlar, meslektaşlarını bir gezegenin yaşanabilir olmasının ne anlama geldiğini yeniden düşünmeye zorluyor.

Petkowski, "Hayatın her gezegendeki her bedene uyum sağlama konusundaki anlayışımızı aşırıya kaçmamalıyız, çünkü bildiğimiz yaşam hiçbir zaman Venüs'ün bulutları gibi bir ortama uyum sağlayamaz" diyor. “Ve eğer varsa, Venüs'teki yaşam, Dünya'daki yaşam gibi değildir. Bilmediğimiz bir hayat. Tek soru, ne ölçüde farklı olduğu?”