4

ışık hızı neden geçilemez?

almira gür 4 yıl önce 26
-4

Aslında geçilebilir

saybır 4 yıl önce 0
-1

Bir kılıçbalığı suda yüzen en hızlı canlılardan biridir. Ama onun için bile bir sınır vardır. Işık hızının bir sınır olmasının nedeni de benzer... Ama mekanizma biraz farklı. Sorunun cevabını çeşitli şekillerde defalarca verdik. Sadece ben değil, bir çok arkadaşta farklı açılardan konuyu ele aldı... Cevabı vermeyeceğim. ama düşünmeniz ve sonucu bulmanız için doneler vereceğim. Işık hızını aşmaya yönelik önerilerin hepsi, henüz teori... Yani sadece teorik olarak aşılabileceği sanılıyor. Ne bir solucan deliği, ne bir warp motoru ne de negatif kütleli madde var. Bunların bir kısmı, bence, bilim-kurgu dünyasının ortaya koyduğu safsatalar. Solucan deliği ancak Planck ölçeklerinde düşünülüyor, çünkü böyle bir alanı stabil tutmak için gereken enerji (hani şu negatif enerji) çok fazla. Aslında enerjinini negatifi bile olmaz. Potansiyeli fazla olan ile az olan alanlar var sadece... Aralarındaki fark pozitif veya negatif... Zaman'ın yavaşlaması ise tamamen bir algı hatası... Evet, zaman genleşiyor. (Akışı gözleyenen göre çok yavaşlıyor ama) Bu hareket eden nesne'nin evrende işgal ettiği alandaki varlığı için geçerli. Yani nesnenin hızı, azalmıyor, durmuyor. Bu bir engel, sebep sayılamaz. Başka bir dille; "Zaman algısı değişiyor sadece, oysa dışındaki evrene göre hareket ediyor. Kendisine göre zaten durağan." Bu yüzden açıklamadaki bu yaklaşımda yeterli değil. Elimizde açıklamada kullanılabilinecek iki temel veri var. 1) Hız artıkça, daha da hızlanmak (ivmelenmek) için, çok daha fazlası gerekiyor ve limiti ışık hızı olmak üzere ivmelendikçe bu ihtiyaç geometrik olarak artıyor. 2) Hız, ivme, eylemsizlik, relativistik kütle, zaman genişlemesi (aslında doğru tanım; genişleme, yavaşlama değil. Yavaşlama; göreli olarak değerlendirmenin açıklaması), uzamsal boyut daralması ve ışık hızı sınırı, aynı olgunun farklı derecelerdeki sonucu: Hareketin... Önce hareket kavramını doğru açıdan ele almak gerekiyor. Sonra da hızın ve ivmelenmenin altında yatan sebepleri (Çünkü bizler sadece sonuçları biliyor ve değerlendiriyoruz. Bu sonuçlandan, sebeplara ulaşmaya çalışıyoruz.) bulmak lazım. Sebep hareket ise, hareketin farklı hızlarda, farklı mekanizmalara sahip olması ise mantıklı değil. Ne hareket eden nesne değişiyor, ne içinde bulunduğu eylem. Değişen sadece sisteme aktarılan enerji sebebiyle "Hız." Tümünde, ışık hızının limit olmasının arkasında da aynı mekanizma olmalı. O zaman bu nızın aşılabilmesi için, daha uyguyanabilir varsayımlar tartışılabilir. Ama işin doğrusu, kütle için bu hız sınırı ivmelenme ile asla aşılamaz. Çünkü mekanizma buna imkan vermiyor.

0

Sayın Morgan, eğer yüzeydeki noktalar arasındaki mesafede düzenli bir ivme artışı var ise sabit hız olmalı. (yarıçapın karesi hikayesi) Ama mesafede ivmeli artış düzensiz ise, sabit hız diyemeyiz. O zaman sorgu da haklısınız. En son 72 değil 67 km/sn hızlık bir ivmeden söz ediliyordu. (Rakamları yanlış hatırlıyor olabilirim.) Sonuçta, her saniye genişleme 67 km/s artan bir hıza sahip gibi... Sayın Ahmet Yılmaz, lazerle aşırı soğutulmuş sodyum atomu ortamından geçen fotonun hızı düşüyor. Bu şaşırtıcı değil. Ama müthiş başarılı bir deney. Ortamdaki atomun bu şekilde soğumuş olmasını, varsayımsal olarak, aynı ortamda Zaman dalgalarının da kırılarak çok yavaşladığını iddia edebiliriz. Bu şekilde foton, Zaman'ın mevcut durumuna itaat ediyor olur. Burada ana soru şu bence, mevcut fizikte söylendiği gibi foton madde-burada sodyum atomu- madde tarafından absorbe edilip, sonra aynı delga boyunda tekrar mı ışıma ile salınıyor. Yoksa atomdaki hiç bir parçacık ile etkilieşmeye girmeden, aralarıdan mı geçiyor? Doğru cevabı bilmiyorum. Eski bir tartışma da bir arkadaş, saydam ortamlardaki kırılma için, özet olarak fotonun soğurulup, giriş açısıyla tekrar atom tarafından salındığını, böylece hızının düştüğünün belirtmişti. Çünkü hiç bir etkileşime girmese, bu sefer boşluktaki hızını koruması gerektiğini ifade etmişti... Fotonun bir kristale girdiği zaman bir atom altı parçacık (ağırlıkla elektron) ile çarpışmaması anormal olur bence... Eh... Soğuk ortamda elektronun soğurma ve serbest bırakma süreleri de farklı olmalı... Enerji seviyesi farklı çünkü.. Bu yüzden yapılan deney değerli ama farklı bakış açılarından da ele alınmalı ki; tespit edilen bu durum neyi anlatıyor ? anlayalım. Şimdi hala ışığın hızının yavaşladığını/durduğunu düşünebilir miyiz? Şartlar özel ve deney tekrarlanabilir sağlamlıkta...Yavaşlayan şey soğurma/serbest bırakma hızı da olabilir. Ya da benim varsayım gibi Zaman dalgalarının aşırı kırılması... Çünkü fotonun ortamda hiç bir şey ile etkileşime girmeden yavaşlamasını açıklayacak bir teori yok.

0

Sayın Morgan, eğer yüzeydeki noktalar arasındaki mesafede düzenli bir ivme artışı var ise sabit hız olmalı. (Yarıçapın karesi hikayesi, 4.π.r2) Ama mesafede ivmeli artış düzensiz ise, sabit hız diyemeyiz. O zaman sorgu da haklısınız. En son 72 değil 67 km/sn hızlık bir ivmeden söz ediliyordu. (Rakamları yanlış hatırlıyor olabilirim.) Sonuçta, her saniye genişleme 67 km/s artan bir hıza sahip gibi... Sayın Ahmet Yılmaz, lazerle aşırı soğutulmuş sodyum atomu ortamından geçen fotonun hızı düşüyor. Bu şaşırtıcı değil. Ama müthiş başarılı bir deney. Ortamdaki atomun bu şekilde soğumuş olmasını, varsayımsal olarak, aynı ortamda Zaman dalgalarının da kırılarak çok yavaşladığını iddia edebiliriz. Bu şekilde foton, Zaman'ın mevcut durumuna itaat ediyor olur. Burada ana soru şu bence; mevcut fizikte söylendiği gibi foton madde-burada sodyum atomu- madde tarafından absorbe edilip, sonra aynı dalga boyunda tekrar ışıma ile mi salınıyor. Yoksa atomdaki hiç bir parçacık ile etkileşmeye girmeden, aralarından mı geçiyor? Doğru cevabı bilmiyorum. Eski bir tartışma da bir arkadaş, saydam ortamlardaki kırılma için, özet olarak; fotonun soğurulup, giriş açısıyla tekrar atom tarafından salındığını, böylece hızının düştüğünün belirtmişti. Çünkü hiç bir etkileşime girmese, bu sefer boşluktaki hızını koruması gerektiğini, ifade etmişti... Fotonun bir kristale girdiği zaman bir atom altı parçacık (ağırlıkla elektron) ile çarpışmaması anormal olur bence... Eh... Soğuk ortamda elektronun soğurma ve serbest bırakma süreleri de farklı olmalı... Enerji seviyesi farklı çünkü.. Bu yüzden yapılan deney değerli ama farklı bakış açılarından da ele alınmalı ki; tespit edilen bu durum neyi anlatıyor ? Anlayalım. Şimdi hala ışığın hızının yavaşladığını/durduğunu düşünebilir miyiz? Şartlar özel ve deney tekrarlanabilir sağlamlıkta... Yavaşlayan şey soğurma/serbest bırakma hızı da olabilir. Ya da benim varsayım gibi Zaman dalgalarının (bu sefer) aşırı kırılması... Çünkü fotonun, ortamda hiç bir şey ile etkileşime girmeden yavaşlamasını (kırılma) açıklayacak bir teori yok.