Evrenin genişlemesi madde üzerinde bir kuvvet oluşturmuyorsa mikro ölçekte bir atomun elektromanyetik ve güçlü kuvvet sayesinde uzayın genişlemesinden etkilenmemesi nasıl açıklanır?

Vide supra 28 Şubat 2017
    Atom çekirdeği ve yörüngesindeki elektronların arasındaki uzay boşluğunun genişlemesine rağmen okuduğuma göre atomun hacmi bu genişlemeden etkilenmeden sabit kalıyor. Aynı durumun örnek olarak masanız ya da kaleminiz için de geçerli olduğunu ve uzayın genişlemesinden bağımsız oldukları söyleniyor. Anlamakta zorlandığım nokta ise maddenin neden genişlemediği sorusuna verilen cevabın, bu iki kuvvetin uzayın genişlemesinden daha büyük bir kuvvetle sistemi bağlıyor olması şeklinde olması. Yani kütle çekimi ve aynı zamanda bu iki kuvvet bir şekilde cisimleri farklı iki referans noktasına göre sabit uzaklıkta (ya da bağlı sistem diyelim) tutabiliyorsa ortada yapılan bir iş olmalı ve bu da uzayın genişlemesinin bir kuvvet doğurması gerektiği anlamına gelmez mi?

Bu konuya dair bir deney veya gözlem bulamadım fakat doğruysa eğer farklı bir açıdan baktığımızda aslında evrenin boyutunun sabit oldu ve maddeye dair olan şeylerin uzay-zamanda küçüldüğünü söylemek ile uzayın genişlediğini söylemek arasında bir fark olmaması gerekir.
    Vide supra 28 Şubat 2017
    Evrendeki en güçlü kuvvet , çekirdekteki nötronları ve protonları oluşturan kuarkları bir arada tutan güçlü nükleer kuvvet . Evrende , menzili sonsuz ama gücü uzaklık ile azalan kuvvet ise kütleçekimi .
    Soru , evrenin genişleme enerjisinden parçacıkların neden etkilenmediği ise ; sanırsam güzel soru fakat bir fikrim yok . Ama mesela nötron yıldızlarının oluşma esnalarında , atomun çoğunluğunu oluşuturan elektron bulutu ve boşluğunun yok olması sanırsam yıldızın hacminin büyük oranda azalmasına neden oluyordu . Ama bu nükleer reaksiyon sonucu oluyordu .
    Hatırlarsan shibumi_tr nin bir sorusu vardı ay ve dünya arasındaki mesafe ve ışığın özellikleriyle alakalı bir ölçme yönteminden bahsetmişti. O zaman ölçmeye tabi olan tüm cihazların da evren ile genişlediğini söylemiştim ama öyle değilmiş galiba. Yani mikro ve makro ölçekte farklı bir genişleme durumu mu var şu anda bilmiyorum.

Bir metafor olarak gözlemlenebilir evrenin yarıçapından daha uzun bir tüp düşündüm mesela. Tüpün yapısal bütünlüğünü koruyabilecek kuvvette olduğu varsayılırsa evrenin genişlemesi sonucunda dışarıdan bir gözlemci tüpü nasıl görürdü?
    Vide supra 28 Şubat 2017
    Bunun nedeni Kararsız halde dizilmeleri ve sürekli nötr kuvvet doğurmaları olabilir.
    Burak Bayçınar 28 Şubat 2017
    Az çok hatırlıyorum . Düşence metaforuna hitaben bence gözlemci tüpü , hem kısalırken , hem uzarken hemde ikisinin birbirine eşit olduğu noktaları gözlemlerdi .
    Daha önce bu konuda bir konuşmamız olmadı. Sadece soruyu sormamı sağlan yanılgının nereden geldiğini perfection'a eski bir soru ile hatırlatmaya çalıştım.

Evrenin genişlemesini çok farklı şekillerde anlamaya çalışıyorum zira işin içine çok boyutlu bir hareket girdiği için kesin bir fikre sahip olmak doğru gelmiyor. Tek bir parça olmadığını, evreni oluşturan dokunun her noktada genişleyerek olası tüm referans noktalarının birbirlerinden uzaklaştığını ve bunun sonucunda oluşan yeni noktaların da aynı şekilde çoğaldığını düşünüyorum.
    Vide supra 01 Mart 2017
    Soru su sekilde bir deney gibi mi ? Buyuk bir balonun icine iki adet hava ile ayni agirlikta ve birbirlerine iple bagli iki sismis baloncuk koyuyoruz.ve buyuk balonu sisirmeye basliyoruz, kucuk balonlar en fazla ip mesafesi kadar birbirlerinden uzak kaliyorlar ama sismiyorlar.
    Morgan Frei 01 Mart 2017
    Necmi Bey teşekkürler. Fakat atom içindeki boşluk bildiğiniz gibi çekirdeğe kadar çok büyük bir alanı kapsıyor ve perfectionun bahsettiği gibi çeşitli durumlarda bu alanın doldurulmaya zorlanabileceğini öngörebiliyoruz. Eğer uzaydan ve dolayısıyla genişlemeden bağımsız bir alan olduğunu düşünüyorsanız bu alanın işgal edilemez bir yapısı olması gerekmez miydi? Bu arada aynı durumu bahsettiğim gibi moleküler düzeyden bir masaya kadar genişletmek mümkün. Bu yüzden en küçük uzay boşluğu oldığunu düşündüğüm atomdan başlayarak bahsettiğim metaforu örnek vermek istedim.
    Vide supra 01 Mart 2017
    Balonlar hakkında bir fikrim yok maalesef.
    Vide supra 01 Mart 2017
    Çekirdek ile elektronlar arasındaki alanın sadece kuvvetten oluştuğunu düşündüğümüz zaman elbette bu alana başka parçacıkların ya da kuvvetlerin nufuz edeleceğini düşünüyorum. Buna parçacık çarpıştırıcılarını örnek verilebilir. Ya da proton ve nötronların arasındaki güçlü kuvvetin de aynı zamanda bu alan içerisinde olduğu söylenebilir. Fakat asıl sorun elektronların dalga fonksiyonu özelliği şeklinde de bulunduğu bu bulutun gerçekten boş uzay olup olmadığı.

Karanlık enerjinin uzayın genişlemesini hızlandırması ve bir çeşit negatif basınç oluşturması şeklinde açıklanan durumun gelecekte molekülleri ve hatta atomu bile ayırabilecek kadar güçlü olabileceğini düşünenler bulunmakta. Bu alanın boş uzay olup olmadığını bilmesem de zaten işgal edilmiş bir alan olduğunu düşünüyorum. Ben de Morgan Frei'ye söylemiştim.

Teşekkürler cevaplar için.
    Vide supra 01 Mart 2017
    @vide supra eğer evren genişlerken herhangi tek bir boyut olarak genişleseydi evet bahsettiğinz gibi genişleme mikro ölçeğe de etki edecekti...lakin bildiğimiz üzere genişlemenin kaç boyuta etki ettiği bilinmiyor...
    @necmi hocamın söylediği gibi genişleme uzay parçacığı oluşturuyor ise minimum 4 boyutu işgal eden bir parçacık için sadece tek bir boyutta genişleme olursa sadece işgal ettiği o boyutta ki uzay parçacıklarının sayısındaki artıştan dolayı mikro ölçekteki parçacığın genişlemeden etkilendiğini görürsün...
    örnek verirsek;
    4 boyutu işgal eden bir parçacıktan geçen uzay sayısı için;
    a-b-c ve d boyutları için geçen uzay parçacığı sayısı her biri için 5 dersek....
    genişleme sadece a boyutunda olup 2 sayı artarsa o zaman mikro ölçekte genişlemeyi görürüz****...
    ama genişleme bu 4 boyuta da +2 olacak şekilde olursa farkı anlayamazsın...çünkü sende bu 4 boyutlu genişlemeden nasibini alırsın...

Rica ederim. Bir atom için aslında aynı fikirleri paylaşmış bulunduk. Benim değinmek istediğim nokta ise evrenin genişlemesinin bir kuvvet yaratmadığı lakin buna rağmen çeşitli kuvvetlerle bağlı sistemlerin bu genişlemeye karşı koyması üzerine idi. Burada makro ölçekten bahsederek kütleçekim kuvvetini kastediyorum. Galaksiler, galaksi kümeleri ve hatta bazı süper galaksi kümelerinde gördüğümüz gibi kütleçekim kuvveti sayesinde birbirlerine bağlı olabiliyorlar. Atomdan bahsederek yanlış anlaşılmış olabilirim fakat asıl sormak istediğim sorunun cevabını araştırdığımda bir atom için ya da iki galaksi için farklı olmadığını gördüm.

Yeterince kütleli iki cismi 1 parsec (3.25) ışık yılı uzaklığında görece sabit şekilde yerleştirdiğimizi düşünelim. Hubble sabitine göre birbirlerinden saniyede 7.4 cm uzaklaşmaya başlayacaklar. Kütkeçekim kuvvetinin varması için 3.25 yıl beklemek yerine bir süre sonra hemen etki etmeye başlacak diyerek sistemi hızlandırmış olalım. Ve beklendiği gibi iki cismin göreceli hızı kütleçekim kuvveti vardığı andan itibaren 7.4 cm/sn değerinden azalmaya başlayacak. Gerçekte daha dinamik ve kaotik bir sistem olduğu aşikar fakat ben bu kadar basit tasavvur edebildim. Bildiğim kadarıyla uzayın genişlemesinden dolayı bir cisim enerji kazanamaz. Uzayın genişlemesi maddeye kuvvet de uygulamaz. Öyle olsa idi ışıktan hızlı uzaklaşan referans sistemleri için yapılan açıklamalar yanlış olurdu. Fakat buna rağmen kuvvetle çok açık bir ilişki kurulmakta. Bağlı sistemler uzayın genişlemesine karşı iş yaptıklarından dolayı bağlı olarak adlandırılıyor ise iki cisim arasında kütleçekim kuvvetine zıt olan şeyin ne olduğunu sormaktayım.
    Vide supra 01 Mart 2017
    belkide uzayın genişlemesine karşıt etkidir atomlaşma yani genişleyen uzay etki tepki alakasıyla aynı zamanda taneleşiyordur belkide, böylece genişlemeye zıt bir etki oluşuyordur, etki ve tepki . şöylede bakarsak sanki enerji yumakları oluşturmak genişlemeye tepki olarak oluşabilirmi?
    Yunus Ilik 13 Mart 2017
    Sayın Vide Supra, soruyu yeni farkettim...
    Sorunuzu, "Evrendeki tüm galaksileri bile etkileyecek bir güç sağlayan evrenin genişlemesi, mikro düzeyde niye etkili değil?" şeklinde anladım.

Bu sayfadaki son yazınızdan başlayarak; Evrenin genişlemesi (bence) evrendeki temel belirleyici bir kuvvet. Şöyle ki, momentum olarak 3 boyutlu enerji titreşimlerini kütleleştiyor.

Ayrıca genişlemeden kaynaklanadığını iddia ettiğim EGD adını verdiğim dalgaları artık biliyorsunuz. Bunların eğimi (dıştan içe yansıma olmalarından dolayı) ters, yani taşıdıkları enerji miktarı ilerledikçe yayılmıyor tam tersi toplanıyor.
    Bu nedenle mikro düzeyde bu dalgalarla taşınan enerjinin etki gücü yüksek.

Evren dokusunun süperakışkan olması ile ilgili yaklaşımımda, aynı kuvvetin oluştuduğu basınç galaksileri birbirinden ayırırken, birbirine yakın olanları da birbirlerine doğru itiyor.

Bu yaklaşımda, tek bir kuvvet-etki, iki tane birbirine zıt işlevi birden akışkan mekaniğine dayanarak yerine getiriyor.

Ancak bu şekilde ele alınca, şu ana kadar bilimsel yaklaşımların büyük çoğunluğunca desteklenmiş ve kabul edilen, kütleçekim kuvvetinin de baştan ele alınması gerekiyor. Çünkü anladığımız anlamda iki nesne arasındaki çekim kuvveti, bu iki nesnenin birbirleri ile olan etkileşiminden dolayı değil, 3ncü bir kuvvetin bu ikisini birden etkilemesi ile oluyor.
    Yani mevcut fizik ile de bu açıdan çelişen yanları var.