Gökbilimciler 366 Yeni Olası Ötegezegen Buldu

Los Angeles, California Üniversitesi'nden gökbilimciler tarafından yönetilen uluslararası bir ekip, daha önce tanımlanmamış 366'sı da dahil olmak üzere yüzlerce aday ötegezegenin tespit edildiğini bildirdi. Şimdiye kadar 5.000'den az onaylanmış ötegezegen vardır. Bu yeni ötegezegenler doğrulanırsa, güneş sisteminin dışında var olan dünyalara daha birçok nesne eklenecektir.

Jon Zink tarafından yönetilen ve The Astronomical Journal'da yayınlanan çalışma, NASA'nın Kepler Uzay Teleskobu'nun K2 görevi tarafından toplanan verileri kullanarak ötegezegenlerin tespitinde yeni bir yaklaşımı anlatıyor. Algılama algoritması, olası bir gözlemin ve gürültünün ne olduğu konusunda doğru tahminler sağlayabilir.

En iyi yaklaşım, genellikle insanlardan gelen verilerin görsel olarak incelenmesini gerektirir ve bu çalışma bunun ötesine geçebilmeyi umuyor. Ölçeklendirme projesi K2, ötegezegen avını yüksek bir başarı oranıyla otomatikleştirerek daha fazla aday ötegezegen keşfedileceği anlamına gelebilir.

UCLA'dan ortak yazar Profesör Erik Petigura yaptığı açıklamada, "Jon ve Ölçeklendirme K2 ekibinin tasarladığı katalog ve gezegen algılama algoritması, gezegenlerin nüfusunu anlamada büyük bir atılımdır. Gezegenlerin oluştuğu ve geliştiği fiziksel süreçler hakkındaki anlayışımızı keskinleştireceklerinden hiç şüphem yok." dedi.

Algoritma, 747 benzersiz gezegen adayı ve 57 çoklu gezegen sistemi buldu. Daha önce hiç görülmemiş adaylar arasında, yıldızlarının etrafında çok hızlı dönen iki gaz devi gezegene sahip bir yıldız sistemi ve gezegenleri rezonans halinde olan bir sistem de var. Yani ritmik bir yörüngede dönüyorlar, her gezegenin yılı diğerleriyle orantılı.

Çalışma, 800 milyon görüntüdeki yıldızların ışığını analiz eden algoritma ile 500 terabayt değerinde veriye baktı. Görevin büyüklüğü, yaklaşımı otomatikleştirmenin zaman açısından faydalı olmasının nedenidir.

Petigura, "Yüzlerce yeni ötegezegen keşfetmek başlı başına önemli bir başarıdır, ancak bu çalışmayı diğerlerinden ayıran şey, ötegezegen nüfusunun bir bütün olarak özelliklerini nasıl aydınlatacağıdır" diye açıkladı.

Gezegenlerin oluşumu ve bizimkine benzeyen tipik yıldız sistemlerinin ne olduğu konusunda pek çok bilinmeyen var. Bu soruların cevaplarını bulmak için daha fazla ötegezegen keşfi gerekiyor. Kepler ve yeni teleskoplarla yapılan çalışmalar sayesinde onlara ulaşılabiliniyor. NASA'nın 3.5 yıl önce fırlatılan TESS (Geçiş Ötegezegen Araştırma Uydusu), ana görevden 2.600'den fazla adayın bildirdiği inanılmaz gözlemler gerçekleştirdi ve yeni ötegezegenler keşfetti.